Femeile vin de pe Venus, bărbaţii de la băut Femeile vin de pe Venus, bărbaţii de la băut

Poliția română și tragedia din Muntenegru

Vlad Petreanu a scris despre șoferului autocarului prăbușit în Muntenegru, pornind de la declarația unuia dintre pasagerii supraviețuitori: “Şoferul a încercat să depăşească la intrarea într-un viaduct, accelerând. Am început să strigăm la el să încetinească. A accelerat, a încercat să evite maşina din faţă şi a sărit peste parapet. Limita de viteză a fost de 50 km/h, iar el avea undeva pe la 90 km/h.”

Și-a imaginat, mai exact, cum s-au umflat mușchii omului de la volan, pe modelul “la o parte, coae, că știe băiatu’ cum să meargă p-aicilișa”, un model – iertată-mi fie generalizarea – tipic românesc. Și s-a revoltat în fața tupeului cu care șoferul cu pricina a hotărât că nu tre’ să moară singur.

Cam ca Vlad mi-am imaginat și eu lucrurile, în varianta în care ceea ce a relatat supraviețuitorul se va dovedi cauza accidentului. Doar că eu nu cred că vina este a omului de la volan.

Eu cred că vinovată pentru accidentul din Muntenegru este poliția rutieră română. Poliția rutieră română care permite dintotdeauna perpetuarea acestui tip de șofer. Poliția rutieră română care preferă șpăgile în locul amenzilor. Poliția rutieră română care ar putea popula șoselele cu șoferi care respectă legea, dar preferă să le lase pline de gherțoi care o sfidează și se cred mai puternici decât moartea.

Am văzut ieri o salvare cu sirena pornită care se chinuia să se strecoare printr-o intersecție. Credeți că nu au fost cel puțin 3 nesimțiți care i-au tăiat fața? Dacă credeți asta, vă înșelați. Iar genul ăsta de animal nu taie doar fața salvării. Taie și curba pe contrasens, după care, eventual, pune și-un film pe internet, ca să vadă lumea cum e el mai jmeker decât Dumnezeu. Pentru că el știe, domne, să șofeze și are și mașină bengoasă (sau MAAARE), spre deosebire de Dumnezeu, care n-a avut în viața lui nici măcar un Matiz.

Dacă poliția română și-ar face treaba, aceste specimene ar fi rare spre inexistente, ca în toate țările în care se aplică legea și oamenilor le tremură izmenele de frica amenzilor exorbitante. Dacă poliția română și-ar face treaba, șansele ca omul acela – Dumnezeu să-l odihnească și să-l ierte – să se fi angajat într-o depășire care să se termine dincolo de parapet* ar fi fost mult mai mici. Poate chiar spre zero.

_________

* dacă, repet, asta a fost până la urmă cauza

75 comentarii

  1. Superb…:(. Ai totala dreptate.

  2. Sunt foarte de acord. La asta mă gândesc de fiecare dată când văd sau aud despre accidente de microbuz – nesfârșitele accidente de microbuz care au ca și cauză principală aceleași idioțenii: tăiat de curbe, nerespectat semnale cale ferată, depășiri neregulamentare, neadaptare viteză la condițiile de mediu și, în general, viteză excesivă în orice condiții de mediu.

  3. Mereu se discuta despre inasprirea regulamentelor, dar nu se face o chestie simpla: legile, alea care sunt in acest moment, sa fie aplicate. Dur, fara discutii. Ai zbanghit-o? Ai platit. Fara interventii, fara discutie. In momentul in care incepi sa scoti bani din buzunar pentru orice ‘prostie’, probabil iti faci calcul si alegi sa tii banii.

  4. @dojo: exact. dacă măcar legea care e acum s-ar respecta, tot ar fi parfum!

  5. simo,
    ai f mare dreptate.
    un soferica de asta m-a facut praf in ianuarie.
    si da, exul meu tot sofer de asta e. nu are verde,rosu,are doar culoarea lui.13 accidente in 11 ani.
    nimic nu ii invata,cel putin la exul nici moartea primei sotii ina ccident rutier nu i-a scos viteza din sange,depasirea in ac de par,intre doua tiruri.
    au cev ain cap. politia greseste.da frate amenzi si ia-le permisul.sa mai dea o data examenul

  6. deja toata lumea e de acord cu tine si eu risc sa imi pun paie in cap cu comentariul meu! 🙂 dar eu ma intorc la aceeasi cauza la care ma duc de fiecare data cand vad cate un panou cu “viteza ucide”. nu viteza ucide. lipsa drumurilor ucide. noi nu avem sosele si la noi asa merge. mi-as permite aroganta de a spune ca am condus pe drumurile patriei mai mult decat altii. la noi asa functioneaza: cine e mai mare e mai puternic deci tu, ala mai mic, trebuie sa te feresti. am avut (literalmente) zeci de dati in care a trebuit sa dau in frane ca nebunul, sa iau dreapta total si asa mai departe sa treaca vreun nemernic care credea ca e soseaua lui. daca am avea autostrazi ca in orice tara civilizata (nu vorbesc de tari mari – Germania, Franta, Italia… ma refer la tari din jurul nostru Ungaria, Slovenia, Croatia etc) inclusiv soferii de tiruri si autocare ar mai invata sa mearga. nu ar mai avea cu cine sa se lupte sa isi arate muschii. dar ei asa sunt crescuti si cred ca peste tot legea junglei domneste. lucru de neconceput pentru cei care sunt invatati sa mearga civilizat. o sa sune ciudat, dar eu cred ca lipsa drumurilor din Romania este de vina pentru accidentul acesta din Muntenegru. In ceea ce priveste Politia Romana, vina lor nu e cea pe care o spui tu, cel putin nu stiu daca in cazul asta. Vina lor e ca nu mai exista niciun fel de educatie in scoli. Mai stii cand eram noi mici cum erau ore de educatie rutiera? cum erau doi colegi desemnati sa opreasca masinile si sa trecem noi strada pe la zebra… cred ca un pic de bine faceau si alea. 🙂

  7. TOTI, si subliniez TOTI soferii profesionisti sunt asa……
    si nu mai adaug nimic, doar stim toti cum stau lucrurile

  8. In 2005 am facut concediul in Muntenegru. Cu o firma de turism mica, specializata aproape doar pe Croatia si Muntenegru. Ne-a fost rau pe drum din cauza serpentinelor si haurilor care se cascau dincolo de parapet. Eu cred ca pe langa politie care inchide un ochi si casca buzunarul mai sunt devina cei care dau licenta de transport persoane unuia care are un amarat de Sprinter si vrea sa faca bani cu el. Sa va uitati putin la unele autocare sau microbuse! La o emisiune de aici despre controalele politie rutiere din Germania au aratat cum au prins la distanta de 40 minute doua autocare romanesti ( nu dau firma de turism posesoare) cu grave deficiente: frane, cauciucuri, suspensie, partea electrica. Nu stiu de ce continuam sa ne mai miram de Romania unde orbul vede si schiopul sare pe piciorul lipsa!

  9. cetateanul sictirit

    Știu cel puțin 3 „șoferi profesioniști” care sînt civilizați pe (auto)stradă și vigilenți față de restul șoferilor, pînă în punctul în care pot adormi liniștit pe „locul mortului”. Și da, sînt bucureșteni toți… și totuși șoferul bucureștean e o specie absolut dementă, nu e zi în care să nu înjur, eu pieton convins, mitocănia și prostia devenite regulă. Ciudat? Nu cred… un om poate fi inteligent și cu bun simț, dacă își bate capul cu asta; 1000 de oameni devin cu totul altceva, un fel de amibă dominată de instincte. În rest, da, gropile, semnalizările, poluția derutieră… contribuie toate la dezastru. Dar na, bine că avem doliu național și ne simtem bine cu cipilica în mînă în fața drapelului! 😉

  10. Toti urlati “sa se respecte legile”, dar cand e cazul depasiti pe contrasens cu 80 intr-o zona de 30, omorati 3 oameni si apoi nu stiti pe unde sa scoateti camasa si pe cine sa mai ungeti ca sa luati cu suspendare.

  11. Cind aud asa ceva zic doar atit, Doamne fereste, pisica neagra, calu galben, ca numai cine nu munceste nu greseste.
    Desigur soselele joaca un rol, agrsivitatea soferilor joaca un rol, da rolu de baza e soarta. Pe aici prin Germania dusmanu unu al soferilor e autostrada, cu cit e mai lata si mai libera cu atit se-ntimpla mai multe accidente pt. simplu fapt ca te apuca somnu, e atit de plictisitor sa stai ore-n sir cu batu-n mina, sa nu se-ntimple nimic. Uneori o depasire mai curajoasa, o serpentina mai ascutita te trezeste.

  12. Anonima de miercuri

    hehehe, eu am auzic ca inca se mai iau permise auto cu spaga ….

  13. Personal cred ca sunt multe cauze pentru care se intampla accidente de genul asta. Insa, de departe, cea mai importanta dintre ele este intr-adevar neaplicarea literei legii. Cu parere de rau, in Romania am fost oprita de politie la miezul noptii (un echipaj de 3 smecheri) care sustineau ca am trecut pe rosu (de fapt am intrat in intersectie pe galben) si ca, drept urmare, imi vor ridica permisul dar nici urma sa puna mana sa completeze vreun proces verbal…nuuu, trebuia doar sa ma simt la spaga sa aiba oamenii de o bere la finalul turei. Cum nu m-am simtit deloc, dupa jumatate de ora de amenintari and whatever am fost lasata sa plec (cata marinimie), therefore legea spagii rulz in Romania. In prezent locuiesc in Germania si acum 2 saptamani am trecut pe rosu cu bicicleta la un semafor de pietoni, habar n-am de ce, nu ma grabeam, pur si simplu s-a intamplat…30 secunde mai tarziu un echipaj de politie ma trage pe dreapta si foarte politicosi imi expun motivul pentru care am fost oprita si care sunt consecintele faptei mele…75 euro amenda pe care o platesti pe loc si, chiar daca n-ai cash la tine, nu-i bai au ei si pos :))) Concluzia: eu nu voi mai trece pe rosu never ever pentru nu stii de unde sare iepurele, pardon, echipajul; iar ei, well asa isi strang dragii de ei si bani de drumuri…si chiar au drumuri, cateodata chiar prea multe :)))

  14. Corect, Simona. Din pacate nu vad sa se schimbe lucrurile pentru ca majoritatea populatiei, desi se plange de mama focului cand i se intampla ceva rau, in general suporta smechereala si spaga. Ne-a intrat in sange, ce mai.

  15. “Cine se simte cel mai curat să ridice primul piatra“.

    Dacă nu înţelegeţi până diseară am să revin, acum am nişte trebi.

  16. @Cuculeanu: gresit. Nu am nicio amenda, nu fac prostii pe drum. Daca e limita la 30 la ora, atat am si eu, daca e linie continua, nu ajung cu rotile pe acolo etc. Prefer sa am liniste (si sa ajung cu bine acasa), decat sa iau pe capota un pieton sau sa ies in decor cu masina.

    Is io mai zgarcita, prefer sa tin banii in cont, nu sa-i ‘donez’ Politiei si nici sa-i arunc pe reparatii la masina 😉

  17. Incearca o analiza mai adanca, si politia romana face parte din poporul roman (si, eventual, e condusa de membri guvernului si parlamentului tarii …)

  18. Asta-i o prostie, cum sa acuzi o institutie a statului de prostia unui om? A fost decizia lui, a fost prostia lui. Sunt sigur ca in momentul in care si-a sustinut examenul nu a facut asa ceva. Nimeni nu face. Examinatorul n-are de unde stii ce o sa faci tu pe viitor.

  19. mda… in loc sa fim piosi dupa o asemenea tragedie dam vina pe mort…saracu sofer el e de vina ma ca au aia in Montenegru drumurile cele mai serpentinoase

  20. Marius Lapugean

    Dojo are dreptate, perfecta dreptate. Legi sunt destule, ca nu sunt si perfecte asta este deja o alta discutie. Insa, asa imperfecte cum sunt, daca ar fi aplicate tuturor rezultatele s-ar vedea destul de repede. Ai nostrii ca brazii ce fac insa, se strofoaca sa scoata noi regelemtari, noi legi, noi batai de cap pentru soferii corecti. Pentru ca bizonul mioritic oricum nu le va respecta asa cum nu le respectata nici pe cele existente.

  21. Traiesti in jungla, te comporti ca-n jungla. Daca jungla e mai mare (kinda Bucuresti) si maimutele sunt mai salbatice. Daca iti formezi deprinderi de jungla, e mai greu sa scapi de ele. Acum, sa fim seriosi, e imposibil sa respecti codu’ rutier in Romania. Fa un drum Bucuresti-Cluj, fara sa (in)calci ceva, iar a doua zi iti iei garantat trotineta. Bine, e drept, pentru bucuresteni, de exemplu, cocalareala cu soferia e hobby general, da’, vorba aia, ori suntem romani, ori nu mai suntem. Noi avem alesi cu fete de calarind o vaca si vrem sa ne plimbam cu masina.

  22. Nu sunt mai numai politistii… mai e si legea, care e prea permisiva. In Elvetia, de exemplu, pentru depasirea limitei de viteza iti confisca masina. mno, cand iti iau aia masina, e ceva , nu? nu e ca si cu mai lua o amenda sau ai pierde niste puncte

  23. Cred ca te pripesti daca extinzi judecata si ajungi sa condamni numai politia romana pentru cele intamplate. La fel de vinovati dupa parerea mea sunt si legiuitorii care nu sunt capabili sa emita niste legi care sa incurajeze o maniera preventiva de condus, societatea care nu blameaza suficient apucaturile politistilor corupti si in mare are comportamentul soferului care a produs accidentul. Boala este a intregului sistem, in definitiv a noastra si se vindeca greu, poate doar cu o experienta indelungata de libertate.

  24. Mai e si discutia despre cum se iau permisele, iar daca la categoria B mai e cum mai e, la A e groaza, dupa cum spuneam aici: http://tescan.wordpress.com/2012/11/02/motociclisti-feriti-va-de-politia-romana/

    Dar discutia e mult mai ampla, conducem la fel cum suntem educati, fara pic de respect pentru altii sau pentru lege. Iar Politia e vinovata doar pentru ca face parte dintr-un sistem generalizat, ar fi culmea ca tocmai ei sa fie ‘sanatosi’ intr-o tara bolnava.

  25. @Mario: eu cred că nu ne putem baza pe educație, atunci când e vorba de lege. nemții, francezii și alții nu respectă legea pentru că sunt toți bine crescuți, că poate unii nu sunt. o respectă pentru că le e fricuță să nu-i jupoaie cu amenzile. am văzut în Franța niște superbolizi de lux care mergeau ca melcul în spatele meu, respectând aceeași restricție de 30 la oră, pe care o respectam și eu, cu un amărât de Ford închiriat. nu mi-a dat nimeni flash-uri să mă dau din drum, nu a încălcat nimeni legea.

  26. Hai sa nu mai despicam firul in patru. Un accident rutier este o intimplare pe care nu si-o doreste nimeni, dar se poate intampla oricui, sa ne linistim si sa fim foarte atenti sa nu ajungem in situatia asta. Este un cumul de factori care duc la o astfel de tragedie: decizia gresita, locul nepotrivit, problema tehnica si hazardul. Cand toate astea se suprapun, iese urat.

  27. Simona nu sustine ca doar politia e de vina. Politia e de vina cu exact ceea ce a spus ea. Soferul + drumul ‘serpetinos’ sunt alti factori. Dar daca nu li s-a permite, niciodata, sa inaclce legea si sa treaca nesacntionati, fiti siguri ca s-ar reduce mult din nr de accidente.

  28. Am asteptat multi ani un strain care sa-mi defineasca ‘romanii’ cit mai exact si, eventual, mai scurt – si sintagma cheie mi-a fost livrata abia anul trecut: ‘lipsiti de empatie’. Cica romanilor, de regula, le e greu sau imposibil sa se puna in locul altuia. Eu conduc mai degraba preventiv (am permis de mai putin de 5 ani), incercind sa anticipez toate prostiile posibile pe care le-ar putea face cei aflati in jurul meu in trafic – dar tai si eu curbe (inclusiv pe contrasens) atunci cind am vizibilitate perfecta si sint singur pe drum 🙂
    Nu cred, adica, posibil ca ‘pilotii’ sa poata fi constrinsi (legal sau informal) sa-si asume mai putine riscuri decit o fac de obicei, oricind si oriunde, nu numai la volan. Dar la treaba asta cu empatia s-ar putea lucra incepind de la 0 absolut – si stiti ce spun: cine n-a vazut niciodata (ok, sa zicem ca doar in Bucuresti) masini parcate in curbe, in intersectii sau chiar in cite-un sens giratoriu sa arunce primul piatra 🙂

  29. … eu am vazut neni politisti care stateau in masina si imparteau spaga …
    de ce ar interesa pe cineva? gen politie sau parlamentari cu legile lor … nu pasa nimanui de nimic
    exemple?
    – copiii cu cancer
    – batranii care traiesc de azi pe maine
    – noi, tinerii, cu salarii de mizerie
    – morti in accidente
    – mancare otravita …… si mai sunt destule …

    BRAVO celor care au participat la salvarea si recuperarea celor implicati in accident, fiti siguri ca la noi nu s-ar fi facut coada la donari de sange.
    Ma inclin in fata lor!

  30. Dupa ce confirm ca [si eu sint de parere ca] Simona are absoluta dreptate (“vinovată […] este poliția rutieră română”), inca un ceva:
    In trafic (aidoma unei sumedenii de alte zone de interactiune umana) opereaza doua tipuri de norme: una legala (injunctive e termenul in engleza), care descrie ceea ce trebuie sa faca oamenii, si una descriptiva, care compune tabloul a ceea ce fac, efectiv, oamenii (‘cultura locala’, carevasazica). Indiferent de asprimea normei legale, la modificarea normei descriptive se ajunge dupa ani lungi de practica, una consistenta (inclusiv de aplicare a normei legale). Deci, probabil, not within our lifetime 🙂
    Cine a condus prin Italia stie ce spun. Si cine a condus prin Germania stie ce spun – cu amendamentul ca, in Germania, camere video inregistreaza tot si iti vine amenda acasa mintenas, chiar dupa ce crezi ca ai scapat. Cu continuarea la acest amendament ca asta se aplica, evident, la rezidentii in Germania – si cu precizarea ca exista un plafon al amenzii sub care politia germana NU te vineaza in caz ca nu ai masina inmatriculata acolo (acest plafon este peste amenda platita de Mihaela – vezi mai sus).

    *** @Neamtu, stiai ca Germania nu are limita [superioara] de viteza pe autostrada? Data viitoare, cind vezi autostrada plina, in sudul Germaniei, de Lamborghini si Ferrari cu numere de Elvetia si Italia, sa stii ca de asta sint acolo – au trecut granita in Germania sa se poata da cu masinutele in voie, ca la ei nu se poate (da, nici chiar in Italia!)…

  31. Poliţia e de vină pentru că şoferul era poliţist, cred că aţi aflat asta.
    @Andrei – nea Andrei, de unde ai scos-o dom-le pe aia că din 2013 legislaţia UE obligă ca pentru obţinerea permisului de categoria A să ai 24 de ani? Asta scriai prin 2012, suntem în 2013 şi iote că nu s-a întâmplat nimic. La datul cu părerea şi la cântatul după ureche suntem experţii no. 1 în lume, ţară de lăutari. Tot din logica asta a datului cu părerea urechistic mai comentează o tanti mai sus, că ştie ea că în Elveţia (unde bag mana în foc că nu i-au călcat tălpile ever) îţi confiscă maşina dacă păcătuieşti rutier.
    Apropo de legi, e prima oară în 23 de ani când aud că în România se dezbate public ceva pe tema legislaţiei rutiere, şi mă refer la derbaterea de astăzi de la Facultatea de Sociologie “E timpul ca amenzile să fie proporționale cu veniturile?”. Mergeţi şi expuneţi-vă punctul de vedere sau măcar ascultaţi-le pe ale celor care chiar au ceva de spus.

  32. Terente, e buna propunerea asta. Eu nu am cum sa merg la dezbatere, dar cred ca ar fi bine sa se adopte o asa masura.

  33. Ia uite ce raspunde un tanar “liber, de dreapta”, unui comentariu in care se cerea inasprirea legilor impotriva celor care circula agresiv:
    “du-te si exprimati frustrarile in “tarile civilizate”, pui de comunist
    numai confiscari si pumni in gura din partea autoritatilor viseaza unii, si au tupeul sa numeasca asemenea nu abuzuri, ci incalcari ale Drepturilor Omului “civilizatie”
    Cu asemenea idei, ramanem in rahat mult si bine.

  34. Avea dreptate tânărul ăla “de dreapta”, astea cu “confiscări dom-le” sunt din filmul ăla caprovecinist cu burjuii şi cu chiaburii din anii 50. Chestii care se adresează mâlului ăla murdar pe care l-a lăsat comunismul în mentalul colectiv al naţiei ăsteia.

  35. de pe Facebook:

    “Ptr. ca politia romana sa-si faca treaba ar trebui ca in politia romana sa fie oameni care vor sa faca treaba. Multe institutii sunt insa oglinda poporului: de jos pana sus.”

    “Si sa nu uitam: soferul era angajat al Politiei Romane.”

    “traiasca tara in care tebuie sa avem doua joburi sa avem un trai decent……”

    “Vinovata ca nu isi cunoaste subalternii si acestia sunt determinati sa isi ascunda anumite activitati care in anumite situatii pot schimba/afecta imaginea institutiei!”

    “Pt orice, vinovata este politia romana!”

    “Daca le-ar tremura chilotii de vietile semenilor nu de frica amenzilor cred ca ar fi mai bine.”

    “Toţi piloşii lu’ Peşte s-au angajat în Poliţie venind dinspre şi de la coada vacii în Bucureşti. Nu mai ai loc să te angajezi în MApN, SRI, Poliţie, Jandarmerie sau alte instituţii din cauza ţăranilor care deschid uşile comandanţilor cu nasul.”

    “UN MARE ADEVAR, PACAT CA LUCRURILE RAMAN LA FEL, NEREZOLVATE !!!”

    “In multe tari daca postezi un film cu tine cand faci chestii din alea nasoalele, vin niste baieti cu catuse la tine la usa…”

    “Nu tine doar de asta, mai tine si de gene. Iar noi avem gene de smecheri. Unde stau eu, vezi politia o data la 6 luni. E adevarat, sunt si pe aici cativa dobitoci, dar sunt prea putini. Majoritatea isi respecta colegii in trafic, respecta limitarile de viteza, ca nu sunt puse degeaba. Si nu sunt prea multe camere mobile, iar alea care sunt sunt vopsite de aia cativa smecheri.
    Ca idee, stau de aproape 4 ani in locul asta si nu m-a oprit niciodata politia, nici macar pentru un control de rutina, sau sa-mi puna fiola.”

    “Cred că lumea glumeşte, sau cel puţin sper să fie aşa. Legi şi amenzi mai dure ce-ar rezolva? Se înăspresc mereu de la an la an, cu ce rezultate? Simplu: cei ne-jemcheri plătesc pt orice nimic de le sar capacele, iar cei jmecheri cel mai probabil au motive în plus să le facă mai late, că au provocări mai mari!”

    “Să creşti pedepsele e vax. Cei care oricum sînt disciplinaţi vor plăti aiurea, cei duşi cu capul vor face la fel, pt ei nu funcţionează aşa lucrurile. Anularea dreptului de a conduce, eventual urmată de pîrnaie la greu dacă ar îndrăzni să mai şofeze fără carnet, poate aşa să obţii rezultate. Altfel, poliţia va merge mereu pe aceleaşi metode, sperînd ca într-o zi să obţină altceva decît pînă acum. Curat nebunie, vorba lui Berti E (nu Barbera, alt Berti).”

  36. tot de pe Facebook:

    “Pana la urma politistul era sofer de autocar doar in concediu sau mereu?”

    “Am patit-o si eu cu un animal de sofer care taie curbele. Eram pe viaductul de la Siriu. Mai era si sofer de camion, cativa centimetri au lipsit sa nu sar si eu in gol. Cred ca lucrul care m-a salvat au fost sfaturile instructoarei mele, de acum multi ani – “sa iei curbele fara viziblitate cat mai pe exterior si sub viteza de pe indicator, ca nu de tampiti pun aia limitare de viteza”.”

    “acum problema e politia,trebuie restructurata din temelii si disecata problema la capatos in emisiune. daca se descopera ca soferul avea o nevasta cicalitoare,tragem concluzia ca de-aici se trage nacazul, casatoria traditionala e pe duca, repunem in discutie legalizarea casatoriilor gay. ca par mai stabile si mai cool.”

    “discutii inutile! asa a fost sa fie! de ce tot despicam firul in 4… cred ca media este in mare lipsa de subiecte si o astfel de intamplare este mana cereasca pt ei!”

    “Legea se aplica dar..doar pt unii. Asta la noi in tara. Referitor la accident..e greu de spus..in general..chiar si descreieratii soselelor, neaosi, respecta in alte tari regulile de circulatie pt ca amenzile sunt usturatoare, iar in cazul celor profesionisti, isi risca atestatele pt transport.”

    “Ai pus punctul pe “i”, Simona!”

    “Vinovat..educatia pe care o avem. Mai exact, lipsa de bun-simt. Examenul de permis este facut sa il poata lua oricine are un minim de 8 clase. SI ajung si acelea. Mai trebuie si 7 ani de acasa insa..”

    “Consider ca ai o abordare partinitoare: pana la urma, fiecare sofer a sustinut un examen pe care l-a promovat. Felul in care acesta conduce, cum aplica regulile de circulatie atunci cand se afla la volan, mitocania unora, lentoarea altor co-participanti la trafic etc. sunt aspecte de discutat. Ce legatura are Politia Romana cu cei 7 ani de acasa? Sau cu banii si avantajele pe care vor sa si le etaleze unii cand isi conduc masina? Nu trebuie sa fii posesorul unui Escalade ca sa fii mitocan! Poti sa conduci si o Solenza si sa faci dovada “educatiei” primite! In cazul de fata, soferul nu era decat un simplu lucrator, cu familie, cu rate, cu o viata ca a multor altora. Mi-e greu sa cred ca a incercat o aroganta. Mai ales pe un asemenea traseu. Chiar nu putem accepta ca asa le-a fost soarta?

    “Mai inainte de orice este inconstienta la volan, lipsa de responsabilitate pentru viata si siguranta ta si a celorlalti (numiti) participant la traffic. Conduita preventiva nu este o vorba in vant, si nici adaptarea la conitiile de traffic. Si apoi restul…”

    ” Simona, legea o stim toti. Minimul de cunostinte- aidoma. Modalitatea de aplicare- acolo se face diferenta.”

    “Draga Simona, nu putem invinui Politia Romana pentru cum conduce X sau Y, de felul in care fiecare participant la trafic aplica regulile de circulatie – si aici fac referire si la pietoni, ptr ca si acestia reprezinta un factor de coeziune. Modalitatea in care intelege fiecare sa le aplice face diferenta. Cu referire strict la nefericitul eveniment din Muntenegru: opiniile celor din autocar, cum ca se circula cu 90km/h desi limita era de 50km/h, sunt pur subiective si mai putin pertinente. Cum putea evalua cineva viteza, stand pe locul sau, in spatele soferului, fara a avea vizibilitate la bordul masinii?”

    “Daca intr-adevar au fost pasageri care i-au cerut soferului sa mearga mai incet, inseamna ca mergea cu o viteza prea mare, care dadea senzatia de pericol celor de acolo. Cred ca fiecare dintre voi s-a intalnit pe la Posada un cate un autocar din asta, care rula “la blana”.
    Problema la noi este ca sunt apreciati soferii care merg cu viteza mare, care depasesc tot ce e pe sosea, care forteaza bariere la calea ferata. Sunt considerati “descurcareti” si exista un cult sacru al “descurcaretului” la romani. Pana intr-o zi, cand toate acele elemente avute in vedere la stabilirea regulilor de circulatie pe o portiune de drum se intalnesc. Si iese ce iese.”

    “Draga Simona …. ACCIDENT! unii dau vina pe politia romana, altii pe lipsa de autostrazi din Romania!!! pe sofer … accidente se petrec si in tarile cu legislatie mai severa si in cele cu autostrazi …. este un accident nefericit, nu un circ TV sau online, nu o ocazie sa demonstram cat de implicati social suntem …”

    “idee: asigurari. firma de turism se asigura pentru accidente. nu folosesti o firma daca nu are asigurari. accident – firma de asigurare despagubeste (pentru vieti umane, deci sume incomode). urmeaza ca firma de turism trebuie sa plateasca prime de asigurare foarte mari. stiind asta, de la inceput isi filtreaza cu maare grija soferii.”

  37. Ma doare ca trebuie sa iti dau dreptate si sa accept ca din aceasta cauza au pierit atatea suflete. Astazi mai ca m-a dat la o parte de pe trecere o masina ca sa treaca ea. Deja eram la jumatatea soselei si norocul meu a fost ca am traversat prin extremitatea dreapta a zebrei pentru ca a venit un sofer pana aproape de mine si intr-un final a franat, bine ca a franat ca altfel mi-e frica sa ma gandesc. Pur si simplu statea pe zebra cu toata masina ofuscat ca nu m-am dat la o parte!

  38. Ca orice roman verde, am si eu parerea mea! Cred ca nu-s de vina nici legile, nici politia (sau mai exact nu numai ele), principalul vinovat intr-un accident este IQ- ul respectivului. Cu cat este mai mic, cu atat este mai iresponsabil cu viata lui si a celorlalti. Cu cat este mai mic, cu atat instinctul de conservare este mai diluat. Pe undeva tine de evolutia speciei (umane) – tampitii se autoelimina. Din pacate, cateodata mai fac si victime colaterale.

  39. Multe din comentariile de mai sus explica de ce romanii conduc de parca ar fi in jungla.

    Am inteles ca soferul microbuzului era politist. Deci, in tara, orice ar fi facut, pe oricine ar fi lovit, nu era niciodata vina lui.

  40. Lingvistul de serviciu

    Ai identificat corect o parte a problemei. Importantă, nimic de zis, dar nu determinantă. Procentul amenzilor de circulaţie contestate în instanţă se cifrează la aproximativ 60% şi, guess what ?, contestaţiile au în majoritate covârşitoare câştig de cauză. Dealtfel, circula cu ceva timp în urmă pe e-mail-uri, un soi de ghid de contestare a amenzilor. Între instanţă şi poliţie se mai găseşte şi Parchetul, unde, în caz de nevoie găseşti băieţi săritori, dispuşi să te ajute mai mutând un semn de “Stop” pe cealaltă stradă a intersecţiei, mai râcâind noaptea o zebră şi-apoi făcându-ţi semn că eşti cu capul dacă afirmi că acolo a fost ani de zile trecere de pietoni, experţi tehnici pricepuţi să reducă o viteză de impact de la 90 la 35, hai 40 la oră, medici dispuşi să falsifice rezultatul unor analize de alcoolemie sau să pună ştampila de “Apt” unor discromaţi sau, Doamne-ajută, că şpaga e mai mare, unor paranoici.
    Sunt dezgustat şi de graba autorităţilor de a declara doliu naţional tocmai ziua în care se sărbătorea ziua drapelului. Cred că, dacă totuşi se dorea cu orice preţ să se mai dea o lovitură de imagine şi de pe urma morţii a 18 nefericiţi, se putea amâna cu o zi. Asta deşi au existat în anii anteriori accidente comparabile ca gravitate şi nimeni nu s-a mai grăbit să declare doliu naţional. Sigur, 18 este (mai) mult raportat la 3 ca nivel de percepţie a tragediilor individuale dar, la scara mult mai generoasă a istoriei, de un acelaşi tratament ar fi trebuit să beneficieze şi victimele lui Huidu.

  41. Trist ce s-a intamplat .Mai trist este insa efortul politicienilor de a profita electoral/imagine de drama acestor nefericiti.Nu cred ca era nevoie sa se deplaseze in Muntenegru 3-4 ministri, in conditiile in care exista acolo un consul roman.Nu era nevoie sa se faca atata agitatie cu pregatirea a 4 spitale de urgenta pentru preluarea ranitilor.In mod normal, aceste spitale trebuie sa faca fata in orice moment unui astfel de eveniment, chiar si de mai mare amploare.Sau sa apara ministrul sanatatii sa spuna ca exista rezerve de sange pentru acest raniti. Pai, in aproape orice zi, in special iarna, sunt mai mult de 30-40 de oameni raniti doar prin accidente de circulatie, in afara de cei ce cad pe gheata si-si rup diverse, in afara celor ce se imbata si apoi se bat ci se taie, etc.
    Este o drama accidentul romanilor din autocar.O drama pe care politicienii o transforma in eveniment mediatic, unde capii guvernului incearca sa se afirme inutil, spunand fel si fel de ineptii in fata camerelor tv.Asteptam din partea lor mai multa decenta .Iar daca tot vorbim de mobilizare, priviti-i pe muntenegreni.

  42. de pe FB:
    “Chiar as vrea sa vad cum comenteaza cineva care merge doar cu 50 in localitate, cu 130 pe autostrada, cu 90 pe DNuri, cu respectarea tuturor regulilor prevazute de legislatia rutiera. Suntem sfatosi, politia e de vina, soferul a fost nu stiu cum. Zic sa spuneti “Doamne fereste sa nu mi se intample si mie”! Pentru ca daca v-ati uita in oglinda ati vedea cat de corecti sunteti…”

  43. aoooleoooo , si tu ai inceput sa cauti vinovatii tragediei din Muntenegru ?? ce dracu nu puteti intelege ca a fost un ACCIDENT , se petrec milioane de accidente in fiecare zi

  44. vad ca un baietel incearca sa-mi explice cum se circula in germania, ma rog, si asta face parte din mentalitatea romanului, ii place sa dea lectii.
    Da, as vrea sa subliniez alt aspect, in vest, in special in germania, marea majoritate a populatiei s-a nascut in masina, de mici copii au mers cu masina, la 18 ani au avut carnet si propria masina. Deci a avea masina si a conduce e absolut obisnuit, mai niciunu nu vrea sa impuna cuiva, nu are de ce sa se dea mare.
    Condusu masinii e o chestie banala, ca atunci cind mergi cu tramvaiu, majoritatea viseaza in timp ce conduce, nu exista ambitii de a cistiga fro competitie, de a iesi primu. De aici rezulta si toleranta, daca unu vine cu viteza in fundu tau te dai la o parte, presupui ca respectivu are motive intemeiate sa se grabeasca, poate-i naste nefasta, poate se grabeste undeva.

    si mai e ceva, f. important, invatatu soferiei, multi, f. multi fac cursuri suplimentare de condus in conditii deosebite, alunecus, vizibilitate redusa, derapaj controlat, etc. e f. important sa cunosti limitele masinii si limitele tale ca sofer, reflexe si restu. Marea majoritate a soferilor nu a fost niciodata in situatii limite, viraje strinse, in viteza, sau gheata, zapada, de aceea cind ajung in asemenea situatii nu stiu cum sa reactioneze.

    Si in sfirsit, tot in acest context, f. important e sa te cunosti pe tine, cind esti prea obosit si trebe sa te odihnesti, sa bei mai bine o bere si sa-i faci o bucurie nefestii.

    Chestia cu pedepsele, politia, legile mi se pare mult prea simplist, mi se pare de-a dreptu absurda dorinta unora, in frunte cu Simona, de a inaspri legile, de a mari amenzile.

  45. @neamtu tiganu , am auzit un comentariu a lui titi aur pe marginea tragediei din Muntenegru care a zis cu mare dreptate ca soferii profesionisti si mai ales cei care transporta persoane ar trebui sa urmeze niste cursuri suplimentare mai ales ca acestia conduc niste masini din ce in ce mai performante

  46. @ neamtu

    Da, daca fac 400 de km in 3 ore, e usor sa dau lectii de civilizatie. Daca fac 400 de km in 8 ore, cu trecut prin localitati la fiecare 5 km, cu carute, cu tractoare, cu stres, cu o singura banda pe sens (si aia plina de gropi), etc., etc., e ceva mai complicat.
    Am avut o perioada de 5 luni in care am facut o naveta saptamanala de 430 de km pe sens (plecam luni si ma intorceam vineri). Faceam 8 ore pe sens. Am calculat ca daca aveam autostrada si mergeam cu 130 km/h as fi facut aceeasi distanta in 3 ore si 20 de minute pe sens. Deci 4 ore si 40 de minute in plus pe sens, adica 9 ore si 20 de minute intr-o saptamana. Deci din saptamana de munca de 5 zile eu faceam o zi IN PLUS pe drum (in plus fata de o tara civilizata). Nu mai vorbesc de riscurile aferente (oboseala, etc.). M-am gandit in timpul drumurilor din cele 5 luni de zile ca daca ar trebui sa fac toata viata asta din cei 40-45 de ani de activitate mi-as putea petrece vreo 8-9 stand aiurea pe drumuri. Dar despre cei din Bucuresti care fac drumuri de 5-6 km in 30 de minute sau mai mult, cam cat pierd din viata pe drumuri? Perioada in care ar putea face ceva util lor si societatii. Ma rog, sunt multi imbecili pe sosele, e deja un truism, dar suntem si batjocoriti in ultimul hal de un stat abuziv, corupt, superficial si hot.

  47. Adi, copiii nostrii locuiesc la 600km de noi, deci fac, cam de 10-15 ori pe an 600 dus, 600 intors. recordu pozitiv e de 4 ore, cel negativ de 8, in medie fac 6 ore.
    Viteza medie de 130 e o utopie chiar in Germania, pe autostrada, fara limitare de viteza, sa nu mai spun ca vinerea e o catastrofa, autostrazile sunt pline de camioane, se grabesc sa innopteze, simbata si duminica nu au voie sa circule.

    Cu alte cuvinte, sigur ca o sosea aglomerata te enerveaza, te face agresiv, dar si asta e chestie de obisnuinta.
    Am facut sute de mii de km in Germania, da nu numai, acelasi lucru se-ntimpla in Franta, sa nu vorbesc de Paris, Italia, Spania, Anglia, chiar si-n China, sau mai ales, chiar si-n USA am facut citeva mii de km.
    Deci, nu exista aceasta scuza, aglomeratia, cind te urci in masina la drum lung trebuie sa te astepti ca probabilitatea ca pe drum sa apara tulburari e extrem de mare.

  48. Cred ca e gresit sa comparam politia romana cu politia din tarile civilizate.La noi nici nu sant platiti,nici nu au mijloace si fonduri necesare sa fie intradevar operativi si sa impuna legea.Daca mai punem in balanta si drumurile noastre,marcajele gresite,semnalizatoarele gresite sau lipsa lor,avem deja tot ce trebuie ca sa fim needucati in trafic.

  49. Buna seara!

    Nu credeti totusi ca vorbim de un sofer care era obisnuit sa circule in afara granitelor tarii (doar era angajatul firmei de turism) si care avand ceva experienta (probabil) era constient ca este responsabil de soarta a catorva zeci de oameni? Exagerati nepermis dand acest verdict complet eronat. Una e sa fii meltean de oras cu permis cumparat de tati sau cu banii de pe telefoane furate si alta e sa fii angajat si sa muncesti pentru a-ti castiga existenta si a duce o paine acasa la familie. Iar daca soferul se incadreaza totusi in categoria mentionata de dumneavoastra atunci de vina este firma care angajeaza soferi neprofesionisti si cu examenul psihologic promovat fraudulos (daca la angajare compania s-acupa de acest examen asa cum consider ca ar fi normal).

    Multa sanatate.

  50. Citez la intamplare, dar selectiv, sa nu va plictisesc:

    @@Mario:”sa iau dreapta total si asa mai departe sa treaca vreun nemernic care credea ca e soseaua lui”;

    @@Tamara: “doar stim toti cum stau lucrurile” … intreb si eu: Dar fiintele? Dar fenomenele naturii (umane? Bleah! Ma lashiiiiiiiiiiii!!);

    @@ceska777: “mai sunt devina cei care dau licenta de transport persoane unuia care are un amarat de Sprinter si vrea sa faca bani cu el”;

    @@Mihaela: “am trecut pe rosu cu bicicleta la un semafor de pietoni, habar n-am de ce, nu ma grabeam, pur si simplu s-a intamplat…30 secunde mai tarziu un echipaj de politie ma trage pe dreapta si foarte politicosi imi expun motivul pentru care am fost oprita si care sunt consecintele faptei mele…75 euro amenda pe care o platesti pe loc si, chiar daca n-ai cash la tine, nu-i bai au ei si pos :))) Concluzia: eu nu voi mai trece pe rosu never ever pentru nu stii de unde sare iepurele, pardon, echipajul; iar ei, well asa isi strang dragii de ei si bani de drumuri…si chiar au drumuri, cateodata chiar prea multe :)))”

    @@Mihaela: Am o bere de la tine, daaa? Pai sa le numaram 🙂 !

    @@morringarin: “majoritatea populatiei, desi se plange de mama focului cand i se intampla ceva rau, in general suporta smechereala si spaga.”

    @@Sergiu: “vorba aia, ori suntem romani, ori nu mai suntem. Noi avem alesi cu fete de calarind o vaca si vrem sa ne plimbam cu masina.”

    @@Nione: “te pripesti daca extinzi judecata si ajungi sa condamni numai politia romana pentru cele intamplate. La fel de vinovati dupa parerea mea sunt si legiuitorii care nu sunt capabili sa emita niste legi care sa incurajeze o maniera preventiva de condus, societatea care nu blameaza suficient apucaturile politistilor corupti si in mare are comportamentul soferului care a produs accidentul. Boala este a intregului sistem, in definitiv a noastra si se vindeca greu, poate doar cu o experienta indelungata de libertate.”

    @@Nione: “vezi Mihaela”. Faranumarfaranumar!:)

    @@Simona: “niște superbolizi de lux care mergeau ca melcul în spatele meu, respectând aceeași restricție de 30 la oră, pe care o respectam și eu, cu un amărât de Ford închiriat. nu mi-a dat nimeni flash-uri să mă dau din drum, nu a încălcat nimeni legea.”

    @@catalin:” comentariile de mai sus explica de ce romanii conduc de parca ar fi in jungla.Am inteles ca soferul microbuzului era politist. Deci, in tara, orice ar fi facut, pe oricine ar fi lovit, nu era niciodata vina lui.”

    @@Simona, de pe FB: “Zic sa spuneti “Doamne fereste sa nu mi se intample si mie”! Pentru ca daca v-ati uita in oglinda ati vedea cat de corecti sunteti…”

    @@ed: gresit sa comparam politia romana cu politia din tarile civilizate.La noi nici nu sant platiti,nici nu au mijloace si fonduri necesare sa fie intradevar operativi si sa impuna legea.Daca mai punem in balanta si drumurile noastre,marcajele gresite,semnalizatoarele gresite sau lipsa lor,avem deja tot ce trebuie ca sa fim needucati in trafic.”

  51. Mi-a atras atentia o remarca pe Facebook:

    “Ca idee, stau de aproape 4 ani in locul asta si nu m-a oprit niciodata politia, nici macar pentru un control de rutina, sau sa-mi puna fiola”

    Aici la noi si la vecinul de la sud nu exista “control de rutina”. Ar fi o nepermisa violare a drepturilor individuale fiindca include prezumtia de vinovatie. De asemenea, fiola se pune doar cind politistul este convins ca soferul a baut. Sa opresti soferii ca sa-i controlezi “de rutina” cind ti se taie tie Gica Politistu si sa le mai pui si fiola c-asa vrea muschii tai nu e permis.

    Politia trebuie sa fie cu ochii in patru pe infractori si sa-i sanctioneze cind ii prinde, nu sa creeze “capcane de viteza” (speed traps) si controle de rutina. Parerea mea 🙂

  52. @ neamtu

    N-am zis ca e o scuza. Ziceam doar ca dupa toate mizeriile de zi cu zi (oare de ce-ai plecat totusi din Romania?) ai parte si de portia de nervi de pe sosele cauzata de o infrastructura sub orice critica. Slava Domnului, desi sunt coleric (si injur in masina mai rau ca un birjar), nu reactionez nervos niciodata la volan (imi descarc nervii injurand 😳 ). Ultimul accident l-am avut in 11 feb. 1999 si aveam 60 de km/h , dar am derapat pe drumul cu gheata si m-am rostogolit cu masina intr-o rapa. In rest tamponari (vreo 4 sau 5) dupa acelasi tipic: coloana imensa, mai mergi 2 metri, mai stai un sfert de ora. Porneste coloana iar eu, cu gandul in cu totul alta parte nu vad ca cel din fata opreste si… buf! :mrgreen:
    Deci, ca sa ajung si la concluzii. Chiar daca nu e o scuza oamenii reactioneaza si astfel. Ar fi superb sa traim intr-o lume ideala dar solutia e sa apelam la rezolvari obiective (de genul infrastructura mai buna, incluzand de pilda camere video de supraveghere, daca e necesar) si nu subiective (de tipul sa fie oamenii mai buni la volan si politistii, platiti cu 300 de euro pe luna, mai corecti si sa aplice intocmai legea).

  53. Scuze, in 14 feb. 1999 (am verificat pentru ca stiu ca era o duminica). :mrgreen:

  54. Discutia a deviat, normal 🙂 dar era pacat sa se piarda semnalul initial: desi Simona a pomenit si de ‘amenzi exorbitante’, eu am citit (si asta sustin si eu) ca [mai] importanta este aplicarea consecventa a legii, sistematic SI fara concesii. Dar simultan cu regindirea metodelor de prevenire (limitari de viteza nejustificate, pentru ca exista berechet) si, in ‘ritmul guvernului’, aparitia retelei aleia de autostrazi care sa ofere alternative. Cind pleci la drum [din Bucuresti] catre oriunde mai la vest, fie Copenhaga sau Lisabona, faptul ca fix primii 600 de kilometri, cei prin Romania, sint etapa cea mai dificila si obositoare din intreaga calatorie, este cel putin neplacut…
    Asta pentru ca va exista intotdeauna un procent (consistent, aici) de aberanti carora nu le pasa ca eu, un alt sofer, n-am vizibilitate la intrarea intr-o intersectie pentru ca au parcat ei aiurea, sau care ma claxoneaza pentru ca nu merg cu 80 la ora prin Bucuresti; va exista si un procent de legalisti care respecta orbeste toate restrictiile legale posibile; dar marea masa a soferilor isi va adapta intotdeauna condusul la conditiile de trafic, facind naveta intre norma legala si norma descriptiva in functie de experienta, facind si rasfacind calcule de risc (da, curba lui Gauss exista bine-mersi).
    In cazul de fata, daca un drum ingust, cu serpentine si tuneluri, cu prapastie in dreapta, nu convinge un sofer sa-si adapteze condusul, nu vad ce il poate convinge (eu am parcurs odata Belgrad – Bar cu trenul si am avut rau de inaltime :>). Dar e bine sa stim ca bucata de drum respectiva venea dupa 500 km obositori prin Romania si dupa o bucata aproape egala prin Serbia, in care bajetii isi trag un procent important din PIB cu amenzile pentru depasirea vitezei…
    *** Neamtu, am gresit cu adresarea directa (@), nu erai, de fapt, vizat cu referirea la absenta limitarii de viteza pe autobahn in Germania; dar ‘lectii’ dam si primim cu totii, in fiecare moment – se cheama ‘invatare informala’ 🙂 eu sigur am invatat chestii noi din aceasta discutie, chiar daca sint ‘baietel’ doar in ‘ani de sofer’

  55. @neamtu: până la a înăspri legea, la noi ar trebui întâi respectată aia care e. eu n-am vorbit nici o clipă de înăsprirea ei 😉

  56. Un punct de vedere corect. Pana la urma este vorba de dispretul suveran pe care-l manifesta romanul fata de tot ce inseamna lege, disciplina, respect fata de semeni.
    Si eternul, mioriticul “lasa ca merge si asa!”

  57. Am vrut sa revin aseara cu comentarii dar am evitat, pentru ca eram nervos. Inca de dimineata, pe subiect.
    Ceea ce voiam sa spun a fost amintit in treacat de alt comentator. Am adus in discutie conceptul biblic cu “cine ridica primul piatra“ tocmai pentru a sublinia ca ne place sa vorbim in dodii si uitam ce zmei suntem noi la volan. apoi mi-am adus aminte cum se laudau unii si altii despre performantele lor in contestarea amenzilor si in contrazicerea politistilor. O concluzie partiala? Nu mor de dragul politistilor, dar exista un intreg sistem gripat si gresit. Dar sa trecem peste…

    1. Un sofer de autocar, care are grija de viata catorva zeci de oameni, nu poate sa faca meseria asta la “fara frecventa“. Ori o faci aproape zilnic, ori nu o faci.
    2. Intrebati niste soferi RATB (sau din alt oras) la ce controale si teste sunt supusi.
    3. Din pacate, inca se transporta persoane cu microbuze care NU sunt dotate cu tahografe model vechi sau carduri. Dupa umila mea parere, orice microbuz (de peste 8+1 locuri) aflat in trafic regulat de persoane trebuie condus astfel.
    4. Din fericire, exista asa ceva pe autocare. Sper sa se gaseasca “cutia neagra“ si sa se afle ce s-a intamplat cu adevarat.
    5. Imi permit, chiar cu riscul de a gresi, sa lansez o ipoteza: autocarul nu era condus de cel cu experienta de 20 de ani ci de cel “part time“. Atunci e explicabil. Dar daca era invers? Daca “expertul“ s-a apucat sa-i demonstreze amatorului ce bine cunoaste el drumul acela?
    6. A conduce de 20 de ani nu inseamna neaparat experienta mare. Nu e totuna sa conduci un TIR sau un autocar, dupa cum bine se exprima cineva mai sus. Si eu conduc din `90, dar imi aduc aminte ce “distractiv“ a fost cand am condus prima oara pe cutie automata, adica prin 2008, deci dupa 18 ani de experienta. Si nu mai zic cat de nesigur ma simt pe microbuzele alea un pic mai mari.
    7. Lasati poantele cu drumurile din Romania. Ar fi valabile pentru unul din Germania, sa zicem, obisnuit cu drumuri bune. Dar daca vii din Ro in Muntenegru inseamna ca esti deja calit in luptele cu drumurile proaste.

    Concluzie: inasprirea pedepselor? Categoric DA! Dar nu amenzi mai mari, se vor gasi destui care isi permit sa le plateasca. Sa se mareasca perioadele de suspendare a permisului, plus test la redobandire. Vrea cineva sa se uite prin statistici si sa vada ca atunci erau mai putine accidente, cand se aplica treaba asta? Plus ca, macar pentru 3 luni, un nebun e tras pe dreapta.

  58. Simona, modu in care se circula tradeaza temperamentu unui popor. Dupa cum au observat f. multi care circula prin lume, una e sa conduci in germania, unde se conduce f. tolerant desi cu f. mare viteza si alta e sa conduci in Paris, sau Doamne fereste, in Italia.
    Imi amintesc ca am ajuns cindva, dupa un drum f. lung, in Italia, pe coasta amalfitana, unde erau serpentine ca in Muntenegru. Motoretele m-au ametit, ma depaseau si pe stg. si pe dr. si altii ma presau din spate. Chiar se spune ca-n Italia e f. periculos sa treci pe verde fara sa te asiguri, in schimb e mai sigur sa intrii pe rosu, ca atunci te asiguri.

    Sunt sigur ca daca-n Ro vor fi f. multe autostrazi va creste nr. accidentelor mortale, deoarece la viteza mare pericolu creste si romanu are-n fire sa braveze, sa se dea mare. Exista o multime de studii care arata un paradox, cu cit sunt mai multe strazi/autostrazi cu atit creste traficu, prin faptu ca multi renunta la tren sau la autobuz, metrou, avion, cu cit sunt mai libere, cu atit accidentele sunt mai periculoase. Tot studiile alea demonstreaza ca limitarea vitezei nu micsoreaza nr. accidentelor grave, ex., din nou Germania, desi viteza nu-i limitata nr. accidentelor e deja la un nivel scazut si scade in continuare.

    Concluzie, respectarea drastica a legilor nu va scade nr. accidentelor, pt. cine conduce neatent, nu are reflexe formate, asa numitii soferi de duminica, nu-si cunoaste limitele masinii, si 50 la ora e extrem de periculos, sa nu mai vorbim de viteza de autostrada. Nu mai vorbim de oboseala la volan, multi vor sa ajunga intr-o zi de la un cap la altu al pamintului.

    Si ar mai fi un aspect, legat de bani, costul reparatiilor si a asigurarilor, exista cazuri, in care s-au provocat accidente, in care asigurarea nu plateste daca nu s-au respectat reguli elementare sau accident la betie.

  59. Mai Adi, nu inteleg un lucru. Drumurile sint proaste, inguste, cu gropi, pline de sate, de acord. Dar de ce nimeni nu-si arata nemultumirea fata de adevaratii vinovati? Ca doar nu ceilalti oameni aflati pe drum sint de vina ca politicienii au furat toti banii. Mergeti fratilor si razbunati-va pe aia care merita! Rareori ii veti gasi pe drum insa, sa puteti da cu masina peste ei.

  60. @ catalin

    E chiar atat de complicat ce-am spus? Nu iau apararea nimanui, am spus clar ca sunt un tip “cuminte” la volan, chiar daca ma enervez (eu pe drumul ala din Muntenegru nu treceam de 50 la ora pentru nimic in lume iar depasiri nu numai ca nu fac in curba dar nici pe dunga continua, indiferent de cum e drumul). Doar viteza prin localitate o mai depasesc (merg cam cu 70-80 la ora). Daca erai atent, am zis clar ca faceam 430 de km in 8 ore (daca esti sofer vei sti ca am o viteza medie absolut jalnica)!!! Deci ideea cu mine un zmeu al volanului nu reiese deloc din ce zic acolo, nu stiu ce intelegi tu.
    Eu spuneam doar ca daca vrei sa analizezi aspectele in profunzime si sa dai solutii corecte, nu paleative fara sens, trebuie sa pleci de la realitati, nu de la povesti – ca ar trebui ca … si ar trebui ca … Ia sa vedem de ce nu se intampla ceea ce ar trebui si apoi sa cautam solutii. Oamenii sunt asa cum sunt, supusi greselii, nervosi, coruptibili, etc., etc. Sunt de acord sa aplicam metode de afara, din tari civilizate, dar acolo mai e ceva ce noi ne facem ca nu vedem: cetateanul e respectat in toate felurile (inclusiv prin drumuri bune). Adica nu i se arata doar batul toata ziua, ci si morcovul. Chiar mai mult decat batul, care apare doar in ultima instanta.
    O zi buna.

  61. mi se pare logica unora dintre voi strimba, pledati pt. aplicarea dura a legilor, sperati ca aceasta dura aplicare ii va speria pa unii si vor circula cu frina de mina trasa.
    Cum credeti voi ca unii sau altii se vor speria de politie cind nici macar frica propriei morti nu-i sperie, sau/si nici riscu de a lua viata unor nevinovati?

  62. Neamtule-romule, eu am spus foarte clar, sper că s-a înţeles:

    Treaba lor dacă au sau nu frică de propria lor viaţă sau moarte, important este să-i tragem pe dreapta cât mai mult timp. E cea mai bună soluţie, mai bună decât amenzile mari.

    Plus că se vor descoperi şi filtra fenomene de genul “Piteşti“.

    PS: permisul meu nu a fost reţinut nici măcar 5 minute, decât la controlae de rutină. Asta fără a fi un şofer de duminică. Da, ştiu, mă laud. :mrgreen:

  63. Marianeeee si io ma chinuiesc sa explic ca pur si simplu nu e posibila tragerea pe dreapta. Nu-i posibila, va trebui sa traim, sau ma rog, sa-ncercam, cu acest risc.
    Am o ruda f. apropiata, f. tinara, de sex muiere, a facut scoala de soferi in germania si a luat carnetu in germania. Pina acum a facut praf trei masini, pagube totale, azi dimineata pe autostrada, mergind la mnca, a intrat in parapet si a facut masina praf. Pina acum a avut un inger pazitor,masinile au ajuns un morman de fiare vechi da ia a scapat fara o zgirietura. Nu merge repede, incearca sa respecte toate regulile, da cred ca se sperie in anumite imprejurari si se pierde. Si ca ia sunt inca multi, unii sunt suficienti de maturi sa renunte la sofat, altii o tin tot asa.

  64. Johnny Handsome

    Era şi o vorbă: ”Don’t drive faster than your guardian angel can fly”. Am fost martorul unor accidente provocate de alţii şi, pot să spun, cînd am văzut fetiţa aia aruncată prin aer ca o păpuşă, cu mîinile anapoda, de pe trecerea de pietoni, îmi venea să mă dau jos şi să-i sparg faţa ăluia care depăşise toată coloana, pe o ploaie infernală, că se grăbea, deh. Am urlat din toţi bojocii să sune la 112. Acum, cine o fi încălcat regula aia care zice să-ţi adaptezi viteza la condiţiile de trafic, să nu depăşeşti coloanele de maşini, nu ştiu, da’ mie nu mi-a luat mama şosea. Du-te, nene, pe circuit închis şi poţi să te şi răstorni, treaba ta, n-o face în trafic. O fi respect, o ţine de respectarea legii, vezi că o să întîrzii să-ţi bei cafeaua.

  65. Neamtule, gresesti, amenzile fac minuni! Dar platite, nu ca in Romania! Unde mai pui ca unele amenzi (alea la care esti oprit de politie si nu mai poti spune ca nu conduceai tu) te urmaresc toata viata: orice companie de asigurari cere listuta ta de la politie. E de la sine inteles ca asa ceva e absolut necesar daca vrei sa lucrezi ca sofer de autocar.

  66. La parintii mei acasa – jud. Giurgiu – s-au intamplat 3 accidente in ultimii 3 ani, intr-o curba periculoasa in care 2 soferi de autocar (o “respectabila” firma sibiana) si respectiv unul de microbuz au intrat in gard si porti metalice (prima oara), apoi in gard, porti metalice si CASA (a doua oara), apoi in primul gard reparat (a treia oara). Dupa accidente, veneau niste lucratori si legau barele metalice la loc cu sarme sau puneau alte portiuni de bare. Abia dupa ce am facut sesizari peste sesizari la vreo 8 institutii, au venit si au mai pus un rand de bare si semnalizatoare. Si s-au si ratoit la mama, ca ii deranjam mereu. Plus, ne judecam de 2 ani cu firma de asigurari pentru a putea repara casa.
    Ideea este ca am ajuns sa ne temem de orice autovehicul care trece pe acest drum national si are viteza. Oamenii – soferii profesionisti – nu respecta regulile si cu asta basta. Daca le-ar respecta, nu s-ar intampla astfel de lucruri. Si inca nu a murit nimeni, in cazurile expuse de mine. Insa parintii mei traiesc cu teama chiar si stand in casa, pentru ca, nu-i asa, oricand poate intra din nou un autocar peste ei. Plus teama de a mai iesi din curte, de a traversa strada etc.
    M-am saturat pana la gat sa imi fie teama (si sa ma simt, pe deasupra, umilita de justitia si politia romana) de faptele acestor fiinte care nu pot sau nu vor sa se gandeasca macar un moment la consecintele faptelor lor.

  67. Am scris aseara, raportind si propriile-mi incalcari ale legii pe traseul meu de ieri pe 500 km de drum european si national, inclusiv depasiri pe linie continua din cauza de nesimtiti stationati, 2 cai, biciclist care mergea linistit pe mijlocul benzii, o vaca. Asta ar fi ilustrativ pentru lipsa de empatie a altor soferi (exclus caii si vaca), dar si argument pentru un caroiaj minimal de autostrazi in Romania (nu ca n-as fi intilnit cai si pe autostrazile existente), care sa dezenerveze un procent de calatori, dar SI sa scoata de pe sosele TIRuri care doar tranziteaza Romania (caci asta e una din mizele autostrazilor).

    Adaptarea vitezei la conditiile de trafic este si ramine un demers subiectiv. Ultima oara cind am purtat, extins, discutia asta online, acum vreun an (pornind de la radare si de la solidaritatea soferilor care semnalizeaza altora prezenta lor pe traseu), am ajuns, cu totii, dupa o vreme, la concluzia ca a mai eficienta metoda de a calma viteza este, pur si simplu, starea proasta a drumului 🙂 Irina, vorbeste cu cei din jud.Giurgiu sa faca, intr-o noapte, niste gauri in sosea cu 200-300 de metri inainte de curba periculoasa cu pricina si ati scapat de probleme…:>

    Daca as fi citit Traffic a lui Vanderbilt inainte de a-mi lua permis, probabil ca n-as mai fi sofat niciodata. S-a tradus si in romana foarte prompt, dar a fost distribuit strict cu Ziarul Financiar. Referinte la studii de care pomenea Neamtu si la multe altele. Companion blog – aici: http://www.howwedrive.com/

  68. deja de la “la o parte, coae, că știe băiatu’ cum să meargă p-aicilișa” nu mai puteam de ras. Romania isi merita soarta, nimic nu se intampla pe nedrept. Noroc ca accidentul sa petrecut in montenegru, naibii stie ce s-ar fi intamplat daca era undeva pe fagaras. Crezi ca mai veneau salvarile si tot asa repede ca la muntenegreni?? Crezi?? Eu cred ca aia puteau sa isi deschida corturile, noptau prin copaci pana ocoleau aia cu salvarile muntii pe tronsoane inchise etc.

  69. […] 100% cu simona tache faţă de superficialitatea cu care poliția rutieră de la noi înțelege să își facă datoria […]

  70. Daca se intampla la noi?? erau morti 47 din 48 si nu de la accident..de la Romanasii care apasau cu piciorul pe rani sa nu-i indentifice nimeni in timp ce furau bunurile .

  71. sunt niste semne pe marginea drumului sub forma de triunghiuri patratele sau cerculete sau niste sageti care arata cat de periculoasa este curba , este si o carte despre ele ..dar este doar pt. incepatori ..asa-i “profesionistilor” ?

  72. Lingvistul de serviciu

    Am lăsat să treacă valul, grosul comentatorilor, pentru a evidenţia o fractură logică în postare. Nu prea ne-ai obişnuit cu astfel de lucruri aşa că, atunci când le comiţi, ele sunt ceva mai vizibile decât la alţii. E ca şi cum Ponta ar spune şi el, o dată, adevărul. Printre atâtea minciuni, ţi-ar sări brusc în ochi.
    Să revin, zic. Poliţia rutieră română este, sau nu este vinovată ? Afirmaţia de la început şi asteriscul din final condiţionează vina miliţienilor de vinovăţia şoferului. Sigur, nu e un capăt de ţară dar, cârcotaş din fire, nu am putut să nu remarc. :mrgreen:

  73. […] simona tache a intuit corect! băiatul meșter cu epoleți care conducea autocarul chiar și-a umflat mușchii! 80km/h fata de 40 se cheamă crimă. dar s-a pedepsit el singur! păcat că nu mai poate răspunde pentru tragedia pe care a provocat-o, insă păcat mai ales pentru nevinovații care au fost uciși, ironic, chiar de un polițist! […]

  74. Simona, cred ca ai intuit o problema a intregii societati romanesti: coruptia politiei, si ai vazut si o solutie pt siguranta pe strazi: marirea amenzilor.
    Suspendarea carnetului nu e o solutie, multi o vor combate in istanta, amenda mai grasa, si obligatoriu de platit in termen scurt(cateva zile), altfel se dubleaza, e o solutie. Cand il doare la buzunarul propriu, omul e mult mai vigilent. Panala urma,accidentele peste 80km/h ucid participantii….

    La fel, aceleasi amenzi si pt copiii care’zburda’ in masini/lipsa centuri. In occident pt lipsa unui sistem adecvat in masina, soferul e tras pe dreapta si nu mai are voie sa conduca mai departe cu familia.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest site foloseste serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.

Question Razz Sad Evil Exclaim Smile Redface Biggrin Surprised Eek Confused Cool LOL Mad Twisted Rolleyes Wink Idea Arrow Neutral Cry Mr. Green