Surpriză – dacă ai maşină, e musai să mergi cu ea
Marţi seară, după două luni în care n-o mişcasem nici măcar un milimetru şi alte câteva în care o fâţâisem un pic, cam o dată la două săptămâni, am decis că tre’ să scoatem maşina la plimbare, ca să-i mai dezmorţim părţile componente. Nu apucăm s-o mişcăm mai deloc, fiindcă avem noroc de metrou la 5 minute de casă şi n-ar avea sens să stăm cu orele în trafic pentru drumuri pe care, cu metroul, le facem în 15-20 de minute.
Buun. Mă urc la volan, pornesc motorul, scot frâna de mână, bag a I-a, dau semnal, mă asigur în oglindă şi dau să plec: Hâc! Hâc! Nimic, nene, se opintea de ziceai că are frâna de mână ridicată şi mai e şi legată cu 20 de lanţuri, cu care o trage Nicu Vlad în direcţia opusă. După vreo 20 de hâc-uri d-astea, reuşesc să-l anihilez pe Nicu Vlad şi s-o mişc. Se târâia. amărâta, ca o Dacie 1310 din 1914. Greu, greu de tot, cu nişte scârţâituri înfiorătoare şi cu becurile de Service şi de ABS aprinse. Practic, ne comunica în toate felurile posibile că am distrus-o prin nefolosire şi că trebuie dusă urgent la service, ca să fie reanimată. Dacă ar fi putut, ne-ar fi scuipat şi-n ochi, cu tristeţe, după care ar fi plecat, necăjită, să ducă o viaţă de homles, în cartoane sau pe o bancă, într-un parc.
Cu chiu cu vai, reuşim s-o ducem până în benzinăria de lângă casă, unde ne apucăm de dat telefoane pe la prietenii mai experimentaţi. Unul dintre ei ne pune să ne uităm la discurile de la roţi şi ne explică că, dacă sunt ruginite, e semn că trebuie plimbată cât mai mult, ca să se ducă rugina şi să înceapă, biata de ea, să funcţioneze normal. A, am uitat să zic că, la frânare, scotea nişte sunete de hârb care nici la REMAT n-ar fi avut ce căuta, darămite pe şoselele patriei.
S-a dovedit că aveau dreptate oamenii experimentaţi şi că, odată scoasă la plimbare, a început să-şi recapete funcţiile vitale. S-au stins becurile ameninţătoare şi, treptat, treptat, şi-a recăpătat abilitatea de a frâna fără horcăieli. I-am dat-o unui prieten (care a şi condus-o, în prima excursie de după comă), să meargă cu ea la ţară, în week-end. Şi ne-am jurat că n-o să mai treacă săptămâna fără s-o scoatem la păscut un pic de asfalt. O să ne comportăm ca şi cum am avea un câine, model economic şi avantajos, care nu trebuie scos la pipi decât o dată pe săptămână. O s-o respectăm, o s-o iubim şi n-o s-o mai facem vreodată să sufere. Şi sperăm din tot sufletul că n-o să se ataşeze în zilele care vor urma atât de tare de prietenul căruia i-am dat-o în grijă, încât să refuze să se mai întoarcă la noi. Şi că o să ne ierte şi o să aibă încredere că n-o să-i mai facem vreodată rău. O să fie cam dificil, după câte a pătimit la viaţa ei, avându-mă pe mine la volan, dar nimic nu e imposibil. Trecem noi şi peste asta şi o să fie bine.
da, e tipic. eu am lăsat-o în garaj vreo lună şi scotea zgomotele astea. cînd plouă pe ea e mai nasol. după vreo 15-20 km, un pic de viteză şi frînări ceva mai puternice, se repară. nu e grav. deci puteţi lăsa maşina acasă şi s-o scoateţi cînd aveţi nevoie de ea. iarna, totuşi, un pic mai des, pentru baterie.
eventual să mergeţi la un service să verifice cum lucrează etrierele şi dacă circulă bine lichidul prin circuit.
nu am inteles despre ce-i vorba
dacă stă maşina prea mult timp nefolosită se înţepenesc frînele. mai ales alea pe tamburi. am păţit-o cu o broască mai demult. nu e grav.
La fel e si cu sexul..organele nefolosite se atrofiaza
@nedormitul, sandman: eu doar m-am pupat cu o broasca…
e bine sa nu mai tragi frana de mana cand o lashi parcata atata vreme! 😉
( sper ca n-o parchezi in panta! )
Simona, daca mai ai de gind sa lasi masina mai mult timp trebe s-o conservi, e f. simplu.
1. Se scot toate rotile si se pun in loc uscat ferit de soare si intemperii. Masina se pune pe capra.
2. Se ung discurile de frina cu unsoare grafitata.
3. Se unge cablu de la frina de mina, cablu Bowden.
4. Geamurile se acopera cu foli aluminizata.
5. Geamurile se lasa un pic crapate sa nu se mucegaiasca.
6. Se scoate uleiu
7. Se scoate uleiu din cutia de viteza.
8. Se goleste rezervoru de benzina
9. Inainte de conservare se spala sa nu aiba saruri corozive.
Cind vrei sa mergi cu ea faci se face deconservare, f. simplu.
Iti garantez ca-n acest fel nu vei avea nici o problema.
@neamtu tiganu: toate geamurile trebuie deschise? eu cred ca trebuie lasata deschisa putin si usa de la garaj
neamtu tiganu, ai uitat sa spui ca toate operatiunile astea trebuie executate in balconu de 2 mp de la bloc. masina ramane in balcon, pe borcanele cu muraturi. benzina si uleiu se pastreaza in frigider, sa nu mucegaiasca. cauciucurile se leaga cu lanturile in casa scarii sau se inchiriaza copiilor din fata blocului pe post de leagan. dupa deconservare, masina se deparcheaza in strada direct din balcon.
delia: mi-au schimbat mie la service, uleiu la cutia da viteze, si cica ( oameni strangatori) le- mai si ramas! shi mi l-au dat! shi l-am luat! am zis ca sa am shi io pt prajit cartofi! 😉
si mai important decat toate aceste interventii tehnice: din cand in cad, macar o data la cateva zile, te opresti langa ea, o lauzi, o mangai si ii tragi a big hug. si nu cumva sa va vada trecand pe langa ea pe bicicleta sau ceva similar, ca ii raniti sentimentele. si din taxi ar fi bine sa te dai jos la cateva strazi distanta, pe intuneric.
Eu am patit-o cu un Opel diesel,pe care l-am lasat la tara nemiscat,nepornit vreun an.Cand l-am pornit a fost ca la norul vulcanic!!!Se turase la maxim si scotea fum negru ca la locomotiva!A fost greu si de oprit dupa aia.I-am dat apoi pompa de injectie jos si am adus-o la Bucuresti,unde mi-a zis specialistu’ ca din cauza APEI din motorina(stiati ca in Romania,motorina are in compozitie si apa?),aceasta,apa,a facut sa rugineasca si sa blocheze regulatorul centrifugal de turatie.A fost un fleac,cam de vreo 850 RON.Da’ a meritat sa nu pornesc masina un an,am facut o groaza de economie de carburant si am contribuit la salvarea planetei! 😀
Mie mi se-ntimpla cu nefasta, daca n-o folosesc o perioada scoate scintei.
Acum pe bune, exista un spray de curatat frine, nu costa prea mult, se face de citeva ori puf puf si gata. A se citi prospectu de folosire in limbile, engleza, germana, franceza si araba.
uite http://www.bremsenreiniger.net/
Bremsenreiniger poate fi folosit si la curatarea pantofilor. Intezis fumatorilor!
Poti sa ma angajezi pe mine sa ti-o plimb. Stii ca nu merg departe, doar pana la viitoarea sotie si inapoi 😆
WTF? Ce masini aveti voi? Eu mi-am lasat Clio-ul 3 luni, din noiembrie in ianuarie (inclusiv saptamana aia cu -25 grade), intr-o curte, fara sa-i fac nimic si n-am avut nicio problema.
@ Simona: sa ne spui cind e ziua ei, sa ii facem cadou o zgarda cu svarovski si o “pelerina” ecosez
si eu folosesc metroul pt deplasare la servici, insa martea e zi de masina; plus ca in weekend mai prestez ceva servici, si atunci iau masina iar; sigur ca ‘e de fier, dom’le!’ dar eu o vad mai degraba ca un organism ce trebuie periodic alergat/folosit/antrenat, dupa principiul ‘ plimba ursul, sa nu rugineasca lantul’. Ca sa nu mai spun ca am botezat-o Fetita – pai cine e prost sa o lase nefolosita?!?
zana eficientei, group hug asta si pusi pe botu masinii seara la culcare mi-a adus aminte de o reclama
Neamtu: Te-am prins! Ai facut armata la parcul auto. Ai uitat sa pui placuta cu: ” cu apa” sau “fara apa”. Si mai recomand pentru “prieteni”, pentru conservarea mai ales a parbrizului, introducerea de multa vaselina fie ea si grafitata sub chederul de sus. O placere vara si mai ales cand ploua. ATENTIUNE! Nu faceti asta acasa.
Robot: Apa din motorina o ai din rezervor. Returul cald se intalneste cu motorina putina si rece din rezervor. Iarna se recomanda, din mai multe motive, sa ai rezervorul cat mai incarcat. Apa din motorina o mai cumperi si de la statiile fara “nume”. Standardele de calitate si protectie de la cele cu “nume” sunt infiorator de dure. Se merge pana acolo cand, daca, senzorii “simt” impuritati indiferent de natura lor nu permit folosirea pistolului. Asta in Romania. Ro****rol, prin contract, despagubeste avariile la inst de alimentare daca este cauzata de combustibil.
Simona: poti merge sa-ti iei banii inapoi de la impozit, asigurari, rovineta, sa prelungesti ITP. Iar pentru deprecierea vopselei si a stratului anticoroziune uzat prin stationarea umezelii pe tabla ( cand sta masina ) …. . Ca cand merge si prin ploaie, curentul de aer si caldura degajata de motor si evacuare, usuca zonele umezite. Indiferenta-i moartea pasiunii si a tablei…
Nicolae, adevaru e ca si pe mine ma enerveaza Simona. Uite si tu ce si-a pus pe blog? Reclama la Rexona, in loc sa puna ceva cu sprayuri cu silikon, sprayuri de pornire a motorului la rece, de intretinere a cauciucurilor, ceara de dat sub masina, antifon, aditivi pt. ulei, spuma ponce…
Neamtu: rogu-te: nu mai face reclama la sprayul de pornire la rece fara sa ai certitudinea ca adrisantul are cel putin sc de maistri auto. Ca altfel poate deveni sprayul de pornirea nenorocirilor la motoare pe timp rece. Cu siliconul si spuma ponce… de gustibus 🙁
Pe mine nu ma mai enerveaza nimeni. Cantitatea de nervi disponibila a fost mancata . Asa ca .. De pilda puteam sa ma enervez pe specialistu’ care l-a fript pe Robot cu 850 ron. Ca l-a pacalit. Regulatorul centrifugal s-ar strica ultimul cand e vorba de apa in motorina. Primele se fut injectoarele si capul hidraulic care sunt mult foarte mult mai sensibil. 2 -4 microni! Iaca ca ma enervez! Nu mai speram! Merci Robot!
Neamtu: Reclama la Rexona a pus-o pentru noi, baietii. O fi avand si vreun joc ascuns, la care daca ai rezultate bune poti vedea si o reclama la lenjerie intima…
Of,mai Simona,tara arde si baba se chiaptana!Lasa masina ,mergi cu metroul,nu vezi c-a dat criza rau de tot in noi?!
Bine ca avea baterie, vecina. A mea – constatai ieri – nu mai are defel, am deschis-o bagand cheia in broasca, am dat o cheie asa, la hoha, am zis “phutu-i” si-am inchis-o la loc bagand cheia in broasca. Bine macar ca n-am descoperit vreun soarece care sa locuiasca in ea.
@Nicolae:”… De pilda puteam sa ma enervez pe specialistu’ care l-a fript pe Robot cu 850 ron. Ca l-a pacalit. Regulatorul centrifugal s-ar strica ultimul cand e vorba de apa in motorina. Primele se fut injectoarele si capul hidraulic care sunt mult foarte mult mai sensibil…”—–Nicolae dear,este exact cum am povestit,am desfacut pompa impreuna cu specialistu’!!!Nu sunt novice,lucrez cu pompe de injectie pentru masini din 86′!Capul hidraulic brici,regulatorul futut,iar daca era vorba de injectoare,nu mai pornea motorul!Intr-adevar specialistu’ mi-a tras-o prin gurita,deoarece eu neavand acasa banc de centricubat……..
bueiiiii
lasa bacteria! sa vezi ce frumos am parcat io cu botu’n gard, stanga mashina , dreapta mashiana, si a doua zi , bacterie moar-ta! 😥 😥 😥
noroc ca am krokodilii cu mine! animale de companie!
vi-i recomand!
😛
nicolae; fin’ca ziseshi da sparay-ul da pronire, mi-am amintit de vremurile stagiaturii mele comuniste shi navetiste, cand individu care conducea autobuzu cu care navetam il pornea ( numa el stia cum) cu ceva moshmodeli in spate pa la motor sau tata mare shtie ce! era celebru pt fazele cand baga o caramida sub pedala de acceleratzie ( cred) shi se scula de pe scaun shi se ducea sa stearga parbrizu ( in mers! )
ce vremuri taica! shi cica acum se traieshte periculos!
eronat!
benzina pa cartela!
ce vremuri!
mashina de un singur fel!
ce vremuri!
benzina de un singur fel!
ce vremuri!
😯
sa mai zic, nicolae?
mai zi shi tu!
neamtzule: m-au inervat azi in trafic neste audi-shti autishti! 😈
mie mi-a murit dizelache-tanche dupa 3 zile de stat sub namete, de revelion, la munte. eram 5 care trebuia sa ajungem inapoi la serviciu si era deja dupe pranz cand am dezgropat-o… aveam doo baterii la mandra, nimeni nu a stiut cum sa ne puna crocodilii sa si incarce sau n-a avut sange, ca era un ger… am facut rost de un aro – sa ne tracteze. nu prindea pe zapada… am plecat io cu ea (masina mea – de! – chit ca abia mergeam cu dansa de fo 3 luni) si ne-a tras pana la drumu national, curatzat. acolo – mi-era frica sa iau picioru de pe ambreiaj sa o las sa traga singura. cum simteam ca face hac mi se rupea inima-n mine de mila ei si apasam la loc… si am mai fost tarata fo 2-3 kilometri, cu injuraturi de langa mine si prin geamu de la aro, sa iau picioru’… a pornit dragutza! nu se mai fac masini ca pe vremuri – va zic io!
@ciu:”…nu se mai fac masini ca pe vremuri – va zic io!…”—intr-adevar nu se mai fac masini ca pe vremuri!Maine o sa pun un post,in care o sa-ti explic si de ce! 😀
traiasca oamenii, tocmai ce am venit de la petrecerea unui prieten,80 de oameni, 0 fmi….hai noroc 😛
adica semafoarele sa se egsite dejaba ? 🙂
cruela?
cristian : ai lav iu indubitabil si azi , tot week endu’! 😳 semafoarele e bune doar cand are toate luminile aprinse simultan pa tuate sensurile!
sa muara dushmanii mei!
aceasta fiind de altfel shi definitzia aternitatzii:
patru blonde, pe cele patru bratze ale unei intersectzii in cruce, patrund simultan in intersectzia nesemnalizata!cine trece prima?
simona: sa nu uit: ghici cine se va intoarce de la paris, cu masina/trenul/autostopul/pejoscabadeacartzan?
deoarece a REvenit prietnul tau noru care inghite aeropoarte!azi : spania!
ghici cine se pregateshte! 🙄
daca ramai prizoniera la paris, scrie-ne sa facem o cheta sa-tzi trimitem chiftele cu prashtia, sa-tzi impachetam blogu sa tzi-l trimitem prin porumbei calatori sa ai cu ce-tzi umple captivitatea, etc 😳
[…] vreau eu şi când vreau eu. Tot ce sper e să nu facă şi avioanele ca maşinile: să înceapă să scârţâie din toate încheieturile dacă nu mergi cu ele des. Sau să li se consume bateria şi alte probleme d-astea de care m-am […]