Femeile vin de pe Venus, bărbaţii de la băut Femeile vin de pe Venus, bărbaţii de la băut

Credeți că lui Dumnezeu îi place Biserica Ortodoxă Română?

Screen Shot 2015-05-21 at 12.00.43

A fost o știre, zilele trecute, despre propunerea deputatului PNL Dragoş Gunia ca enoriașii să plătească doar o taxă anuală către biserica de care aparțin, beneficiind apoi de botezuri, înmormântări și căsătorii gratuite. Asta ca să se evite situațiile în care stă lumea cu mortul  neîngropat și așteaptă zadarnic un preot, care nu vine, pentru că nu-i convine suma de care dispun amărâții îndoliați.

Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei a sărit însă imediat cu replica: “În Biserica Ortodoxă Română nu există noţiunea de taxă sau contribuţie impusă. Există în unele parohii contribuţiile anuale, dar care sunt benevole, nu sunt impuse. Acelaşi lucru se poate spune şi despre contribuţiile benevole la slujbe religioase, botezuri şi cununii”.

SIIIIIIGUR! Sunt benevole, în sensul că nu calci în biserică, să te cununi, dacă nu scoți din buzunar benevol suma care ți se impune și care poate să ajungă și la 1500 de lei, adică dublul salariului minim pe economie. Atâta costa, în 2013, când a fost scris acest articol, o cununie la Biserica Sfântul Elefterie cel Nou din București. Iar un botez la Biserica Sfântu Silvestru costa, tot în 2013, 1.000 de lei, și erau tarifele afișate pe ușă. La bisericile modeste, se cununa lumea, la vremea aia, chiar și cu 250 de lei.

Așadar, dacă nu știați, nu vă cere nimeni să plătiți pentru slujbele de botez, nuntă sau înmormântare, iar conducerea BOR habar nu are că preoții lucrează cu tarife fixe, că uneori cer avans și că nu întotdeauna taie chitanță pentru sumele benevole, dar obligatorii, fără de care nu poți să mori sau să te cununi.

Să vă mai spun că, în ianuarie 2015, un ordin intern al Bisericii Ortodoxe Române le cerea preoţilor din subordine să cotizeze lunar, către televiziunea Patriarhiei Române, Trinitas TV, cu câte 0,07 lei/lună pentru fiecare familie din parohie? Sursa: blogul jurnalistului Cătălin Ștriblea.

Tot de acolo o să-mi permit să citesc și justificarea Biroului de Presă al Patriarhiei:

Screen Shot 2015-05-21 at 11.25.59Screen Shot 2015-05-21 at 11.26.07

Ați înțeles, da? Deci de asta BOR este scutită de taxe, iar în 2012 a avut un profit mai mare decât McDonald’s, ca să le ceară tot credincioșilor să-i susțină financiar televiziunea. Că e criză și o duce rău, nu-i ușor să funcționezi cu profituri mai mari decât ditamai multinaționalele superprofitabile… Și tot de-asta sare Patriarhia în sus la orice inițiativă care ar putea să anuleze taxele neoficiale pentru nunți, botezuri și înmormântări… Păi, cum să renunțe la contribuțiile benevole, dar obligatorii, ale nefericiților care-și jelesc mortul? Doar e criză și e nevoie de porcoaie noi de bani pentru misionariat…

Și acum spuneți-mi ce credeți: credeți că lui Dumnezeu îi place BOR? Eu cred că nu. Cred că se simte prost fiind reprezentat pe pământ de figuri atât de lacome și de ipocrite. Și că i-ar plăcea ca, în loc să se prefacă că nu știe că preoții cer bani, Patriarhia să dea urgent o circulară prin care să le interzică tuturor angajaților să mai condiționeze financiar slujbele de îngropăciune, cununie și botez. Să lase oamenii să contribuie cu cât vor și dacă vor și pot. Și să facă asta de-adevăratelea, nu, din nou, doar prin declarații ieftine de PR.

Mai cred, sincer, că lui Dumnezeu i-ar plăcea ca BOR să plătească taxe, așa cum facem noi toți. Și să scape, prin fapte reale și multe, de filantropie adevărată, de imaginea asta de afacere națională veroasă, hrănită din prostia și frica oamenilor de un Dumnezeu care nu asigură trecerea mortului în lumea de dincolo decât dacă rudele distruse pompează bani în burdihanele BOR. Știți că taxa “benevolă” pentru o înmormântare ajunge și la 1.000-1.500 de lei??

Nu, lui Dumnezeu nu-i plac banii și nici ipocrizia. Eu sunt absolut sigură de asta. Voi?

117 comentarii

  1. Ardelean Paul

    Eu zic ca nu ca institutie… totusi mai sunt crestini autentici in interiorul ei.
    http://olx.ro/oferta/vand-catedrala-ID3YCr6.html

  2. Te-ai scos cu topicul asta…ai atins un subiect tabu, e posibil sa genereze valuri mai mari decat subiectul “cacatul cainelui pe talpa pantofului meu”, din categoria mai vasta: “4 labe fata cu criminalii fara suflet care se vaita dupa un antirabic “, minim 200 de comentarii, garantat.
    In alta ordine de idei, vezi ca au inceput excomunicarile din sanul generos al bisericii ortodoxe, sa nu care cumva sa-ti botezi bebele la imam.

  3. Nu stiu daca Bunului Dumnezeu ii place BOR dar cu siguranta nu-i place BOG (Biserica Ortodoxa Greaca).In Grecia cand te casatoresti religios platesti la biserica: aerul conditionat , cate lumini si lampadare s-au aprins , nasu/nasa da o “mica atentie” la popi , asa ca sa mearga bine casnicia la fini , dai ceva si la femeia care pregateste cristelnita pentru botezul urmasului , ajungandu-se asa in mare la vreo 400 euro!In prealabil fusese-i la biserica sa pregatesti actele pentru casatorie (si botez al izmanosului in cazul nostru) si acolo ti s-a mai cerut de la obraz ” ceva pentru enorie – cat ai bunovointa”!!Si pentru ca eu nu am avut bunovointa , popa dupa ce a vazut ca nu simt datoria smerita de a oferii enoriei nici un cent , mi-a zis scurt 50 euro!!! 😡 Plus caaaaaaa mai sunt inca popi care nu-ti boteaza urmasul daca nu te-ai cununat religios!!! 😡

    • E mai misto in Scandinavia. Aici nu se fac nunti pentru profit, ci lumea vine de placere si da chiar si felicitari. Multi nu fac nicio nunta si nici nu isi boteaza copiii. Si sunt mult mai fericiti decat crestinii ortodocsi. 🙂

    • Da Lela, asa o fi. Dar iti aduci aminte ca in timpul crizei economice 2008-2009 BOG isi dona averea statului grec in timp ce chiar in aceeasi perioada BOR punea piatra de temelie a megalomanicei catedrale in condiitiile in care nu eram departe de situatia Greciei? Si inca ceva. Statul grec nu le plateste salariile. Asta ca diferente si nu ca le-as tine partea la vreunii.

    • @ Vali , faza cu donatul averii catre statul grec este “de ochii lumii”!!!Le recunosc faptul ca fiecare enorie la ora 12:30 are “masa saracului” si orice om necajit poate manca o masa calda , plus ca au in grija si familii defavorizate (enoria noastra hraneste vreo 80 de familii zilnic , pe langa masa saracului).
      Insa nu pot sa uit cum in 2008 l-au inregistrat pe un popa cu rang din Pireu , cand se conversa la telefon cu o cocota masculina si-i zicea ca-l asteapta la masa , sa manance impreuna , sa se “fugareasca” si o sa-i dea si “bani de buzunar”!!!
      Maica-mea zice mereu ” fa ce zice popa , nu ce face popa ” , si asta mai ales dupa ce acum vreo 27 de ani la botezu lu fratimiu popa era cam abtiguit si era sa-l scape de vreo 3 ori prin altar!

  4. Apogeul taxarilor mi se pare taxa de inmormantare. Un botez sau o casatorie le planifici din timp si sa spunem ca poate iti doresti sa lasi o contributie la biserica. Moartea e atat de imprevizibila si nu ti-o incluzi intr-un buget prealabil, familia e cu toata durerea in suflet, si sufletul crestin al preotului considera ca e normal sa le ceara bani. Eventual face si o slujba pe genunchi si greseste numele mortului, in conditiile in care are crucea scrisa in fata (yes, it happened). 😯 Asta ca sa nu trec in extrema cealalta si sa consider ca ar fi o dovada de bun crestini daca ar ajuta cu ceva familiile din parohie in cazul unui deces.
    @ Ardelean Paul sunt de acord cu tine si stiu si eu preoti cu har, calzi, care nu au in setul de valori bogatia materiala pe spinarea enoriasilor, ci bogatia spirituala. Ei ma fac sa sper ca nu e tot pierdut pentru BOR

    • E clar si limpede:nu generalizam..Sa stiti ca foarte multa lume e de acord cu asta..Nunta si botezul le planifici si sant si moment de bucurie..Poti sa da-i bani..benevol si cu acordul popii 😉 Dar la inmormantare??E cel mai sinistru lucru pe care ni-l fac cei din B.O.R.

    • Sa nu mai zicem ca daca esti ateu sau agnostic poti pur si simplu sa nu te casatoresti religios, dar cu inmormantarile poti sa ai pb mari in a avea loc in cimitir

  5. Atenţie la blasfeme, maică, că BOR-ul s-a apucat de excomunicări zilele astea! Io zic să nu te rişti, ci să te duci să te pocăieşti pentru articolul ăsta. Taxa pe pocăire cât mai e? 😉

    • ”Taxa pe pocaire”??Hmm..Te duci la popa si el iti spune;”Soro trupul meu te vrea””si tu neaparat sa-i spui..”Faca-se voia Ta.!”” :mrgreen:

  6. Mi-ai adus aminte de o întâmplare comic-tragică de anul trecut. În ziua în care a murit bunica mea, a trebuit să merg cu tatăl meu la biserică, să întrebăm ce și cum, să luăm tot ce trebuie pentru înmormântare. Tatăl meu era în șoc așa că am preluat eu discuția cu asistentul bisericii. Redau mai jos ce a putut să spună:

    Eu: Bună ziua!
    El: Bună ziua!
    Eu: Din păcate, știți, avem un necaz în familie, bunica mea a murit și aș vrea să știu ce trebuie să cumpăr, să organizez că nu cunosc toate obiceiurile.
    El: Întâi aveți o taxă de 400 de lei de plătit ca să aibă loc slujba.
    Eu: Ok, dar de unde știți că am atât?
    El: Știu că nu ați mai dat pe la biserică de ceva timp. Să vă fac chitanța.
    Eu: Ok, și spuneți-mi de slujbele acelea care trebuie făcute înainte de înmormântare.
    El: Unde aveți coșgiucul?
    Eu: La capela X.
    EL: Nu se poate, nu venim acolo, aceia nu și-au plătit dările la biserică și în plus unii sunt catolici.
    Eu: Ce relevanță are? Vă plătesc eu acum pentru bunică-mea. Ce contează în ce cameră stă coșciugul?
    El: Vă rog, să terminăm aici, facem totul la cimitir, nu mergem acolo.

    Ca să nu mai spun că am rugat să vină preotul pentru o spovedanie înainte să moară bunica mea și mi s-a răspuns că nu are jurisdicție, că să o aducem noi cu mașina în apropierea bisericii. (atunci era lângă oraș, la o casă de bătrâni).

    Până să mă gândesc dacă există un Dumnezeu și pentru ei, mă gândesc la toți cei care dau toți banii ăștia pentru că „așa trebuie”.

    • costicamusulmanu

      da, da…jurisdicția!!! ne-am mutat acum 7 ani la casă…400 de metri pînă la mănăstire…și i-am chemat pentru sfințire… aaaa, nu putem!!! jurisdicția!! așa că au venit alții de la 4-5 km! da’ profi nene, profi nu glumă! au sfințit fiecare încăpere, beciul și podul included!! dacă le ceream îmi făceau pe loc un releveu, cote exacte!! că aveau o tehnologie de scanare eyes only… de atunci n-au mai fost! :mrgreen:

  7. Păi ce, care mai treci pe la biserică dacă nu te iei sau nu te duci? Nu-i normal să te jumulească popa când te prinde?

  8. Lela, cred ca n-ai mai fost de mult pe la Biserica Romana…eu trec cat mai rar pe acolo, doar la evenimente “importante”, mai ales din cauza familiei care insista. Numai cateva expemple sa-ti dau:

    Nunta la Kretzulescu a costat cam 1000 de lei (plus ce-or mai fi dat nasii separat, sa fiu sincera eram preocupata cu altele, dar sunt sigura ca au fost ceva “atentii”)
    Nunta la Domnita Balasa e vreo 1300 RON, din care 200 RON avans pe care nu ii poti recupera, chiar daca anulezi cu 6 luni inainte.

    Inmormantarile au taxa fixa, dar uite ca nu-mi aduc aminte exact cat – parca 1500-2000 RON, asta fara sa includa loc de veci, sicriu sau altele. Si eu m-am intrebat la momentul respectiv ce fac cei care n-au posibilitatea sa scoata atatia bani de nicaieri, desi am inteles ca exista din feicire un ajutor al statului pentru asta.

    Am fost la un botez (care a fost 500 RON, la Manastirea Casin, in conditiile in care un botez le aduce LOR un nou enorias, dar si asta se taxeaza) unde cand preotul a vazut ca mama si tatal au nume de familie diferit, nu s-a sfiit sa strambe din nas si sa faca ceva comentarii. Desigur, nasul s-a “simtit” si a mai adaugat ceva – pentru preot, pentru aghiasma, pentru ce-o mai fi. Mama copilului mi-a povestit ca in momentul in care a intrat si a intrebat de botez, primul lucru a fost taxa…

    Cam asa. Ca sa-ti raspund, Simona, sunt sigura ca Dumnezeu, daca exista, nu e foarte incantat de BOR si nici de BOG, si nici de catolici n-as crede ca e prea mandru…

    • :)) Bianca, eu stiu ca ajutorul de la stat e undeva tot in jur de 2000 lei (2300 citesc pe net). Pai de ce sa nu-i ia popii pe toti odata, la inmormantare, ce mai conteaza ca bietul om mai are de platit sicriu, loc de veci, cruce, gropari, colaci, mai stiu eu ce… In Baia Mare din cate stiu taxele nu-s asa de mari ca in Bucuresti, dar oricum… stiu si eu cazuri in care nu au vrut sa ingroape mortul fara bani…

    • La catolici mie una mi se pare si mai penibil, caci trec cu farfuria prin biserica de cum se termina slujba, stiti…cam ca si conationalii nostri mai bronzati, asa… sa vedeti cum se imprastie lumea ca potarnichile in secunda 2. In Franta, la Paris asta, precizez.
      Macar la noi e asa..mai pe sub mana, mai cu perdea, ai cutia, iti mai zice popa cat e taxa nu stiu ce, dar macar nu trece cu farfuria prin mijlocul bisericii, sa mai si vada fiecare cat da vecinu’ lui etc.

    • @Ryo- nu inteleg ce ti se pare penibil..la noi da fiecare cat poate, pe unde merg eu se dau 1-2 lei pana in 10 lei, ideea nu este sa fii ostentativ, ci sa contribui cu ceva, acolo, iar banii se folosesc pentru activitati cu copiii, ajutorarea batranilor, etc. Aia cu adevarat penibili sunt cei care baga sa zicem 10 lei si isi iau rest…

    • @ametist: Modalitatea asta de a strange fonduri nu imi place. E ceva ostentativ si risti sa pui oamenii in situatii jenante, practic nici nu poti sa te duci la biserica catolica daca n-ai ceva in buzunar, caci se vor uita toti ceilalti la tine ca la urs. Nu se face asa ceva, parerea mea, sa risti sa umilesti oamenii in biserica. Si sa nu-mi spuneti ca nu se simt oamenii in competitie si comparatie daca vecina de bancuta pune 10 euro si el nu are decat 50 de centi.

    • Pe unde am umblat eu nu se simtea nimeni in nicio competitie si nu se uita nimeni la tine ca la urs daca nu puneai nimic..si da, or mai fi si din astia, pe care mereu ii f..de grija altuia, dar in general noi nu mergem la biserica sa vedem ce fac altii..noi mergem sa ascultam slujba si sa ne rugam..
      Plus ca, no offence, ai dat exemplu de o singura slujba la o singura biserica…e singura la care ai participat si ti s-a parut ca se uita lumea ciudat? ai zis doar ca fugeau ca potarnichile…iar colectarea banilor se face in timpul slujbei si nu la sfarsit, si nu fuge nimeni nicaieri, da fiecare cat poate si gata..am fost la slujbe in tara noastra in Brasov, Pitesti, Tg Mures ani de zile si nu am vazut niciodata asemenea fenomene..am fost si in Austria, Germania, Ungaria, Finlanda si n-am vazut nicio secunda sa se uite lumea urat ca nu dai sau sa intre in competitie care da mai mult, ca doar suntem la slujba, nu la licitatie…in fine, puteti sa ma dezaprobati cat vreti..religia catolica are si ea destule “schelete in dulap”, dar majoritatea enoriasilor incearca sa se comporte corect cu aproapele, sa te ajute cand ai nevoie, etc avem si altele mai bune de facut in afara de sa moara si capra vecinului de banca..anyway pace tuturor :))

    • @ Ryo, cred ca nu ai fost de mult intr-o biserica din Romania. Stau in Cluj, dar de loc nu sunt de aici… garantat la cate biserici ortodoxe am fost in zona dar si din localitatea de astina, se mbla spre finalul lujbei nu cu un cosuletci cu ditamai ligheanul sa se stranga bani si nu doar o persoana ci uneori char 3-4 si trec si de 2 ori. Asta in orice zi este slujba, nu doar duminica. Si daca nu scoti nimic se opreste putin in dreptul tau, ca un fel de indemn tacut sa nu te faci ca ploua…

    • @Nadina: Am fost asta-iarna in vacanta in Ro si am fost pe la vreo 7 (!!) biserici, din care 2 din Cluj si restul din sud. In nici una n-am vazut obiceiul asta, e drept ca in Cluj eram “ca turistu'”, n-am stat pana la sfarsit. S-ar putea ca acest obicei sa se fi luat cu imprumut din cele catolice, eu va zic ca n-am vazut niciodata in cele ortodoxe, cel putin in zona Muntenia de unde sunt eu.
      Acu’ sa dam o nuanta ideii: una e in Romania, unde diferentele nu pot fi chiar imense decat daca chiar vrei sa epatezi si arunci un milion in farfurie, si alta e in afara, unde unii dau cateva monezi de la 50 de centi la 2,3 euro iar altii dau zeci de euro… deci e alta proportie. Nu zic ca obiceiul e rau in sine, repet, modalitatea nu-mi surade.

  9. Nu Biserica Ortodoxa Romana este vinovata. Ci curvele de pochi care o conduc.

    • Exact – popii, deci BOR nu? BOR = popii! Sau acuma o sa incepem sa spunem ca Dumnezeu e de fapt Biserica si ca e alta poveste cu popii. Sau o sa ne legem de cateva cazuri speciale de popi cu har. Si in final o sa ajungem la concluzia ca toti oamenii bisericii au un suflet mare, dar sunt obligati de altii sa ceara bani si sa nu ofere chitante. Saracii de ei.

  10. cu multi ani in urma, cand aveam mult timp liber m-am apucat sa citesc cu furie Biblia si am cautat cu indarjire diferente intre ce zice acolo si ce nu mai respectam. Am citit in final Biblia de 6-7 ori, anumite sectiuni recitit, apoi alte carti religioase. Un lucru care imi aduc aminte este ca preotilor li se cere o imbracaminte modesta si multa mila (evident ca nu le vedeam asta la multi preoti din jur); apoi in una din cartile (cred ca parintele Cleopa) explica si cum se tine post: rugaciune, meditatie, tacere, mancat MAI PUTIN si dat la altii etc – evident ca eu atunci am vazut numai preotii grasi din jur etc.

    Astazi am inteles ca Dumnezeu se descurca cu oamenii si fara Biserica – il pot descoperi si in creierii muntilor.

    • Dar nu prea poți să te botezi, cununi sau îngropi „în creierii munților”, este? 😉

  11. Cu siguranta lui Dumnezeu nu-i place B.O.R. Nici n-ar avea cum din moment ce este adorata de Diavol..Se lucreaza doar cu bani,cu multi bani,ori e stiut ca banul e ochiu’ dracului..Santem o tara de prosti si ignoranti (in mare parte),si de asta profita toti burtosii in sutana ..Atat de prosti sant unii,ca sant in stare sa mearga sute de kilometri pentru a pupa toate cacaturile ce le pun excrocii cu cefe de taur ,in ladite aurite aducatoare de sume imense .Pupatul si plimbarea in sine ii costa cateva pensii sau salarii minime pe economie,basca ceva herpesuri sau boli cu transmitere orala,pupand pupatul celorlalti pupaciosi..Se construiesc cladiri monstruoase si se cer bani(iar ochiu’ dracului),dar bineinteles..benevol.In ruptul capului n-ar recunoaste un inpopatimit al banului,ca ar fi taxe si dari si cereri si contributii..fel de fel.Sa nu-mi sariti pe cap ,in cap sau alte parti,si sa ma luati cu minuni facute de ciolane,cruci sau icoane plangatoare..Minunea se intampla totusi..banii din leafa mizera si pensia cu greu agonisita trec de la voi la EI.Va intreb stimati platitori de taxe si pupatori de moaste:daca aveti o problema de rezolvat,va duceti la portar sau direct..la director??Asa ca rugati-va direct la Dumnezeu si nu la altceva…Altceva este considerat idol,si pupatul nu va ajuta .Din contra,il suparati pe Dumnezeu.Pupati-va sotia ,soacra ,amanta ,sau echivalentul masculin al acestora…Veti fi mai castigati,va asigur..Pupati-va si seful,oricare ar fi el(ea),dar nu in cur ..S-ar putea sa va alegeti cu un herpes de la cel ce l-a pupat inaintea voastra..In rest…Dumnezeu cu mila si popii cu banii..

  12. Parerea mea este ca nu se poate spune daca lui Dumnezeu ii place sau nu BOR pentru ca Dumnezeu nu ca nu exista, ci este pur si simplu un cuvant golit de sens despre care nu stie nimeni ce inseamna.

    Acum, daca sa zicem, Dumnezeu ar fi un om cu un minim de bun simt la el, este clar ca lumina lui Cristos ca nu i-ar placea de BOR.
    La fel cum ar trebui sa se intample, de fapt, cu orice alt om cu un minim de bun simt la el.

    parerea mea, hac, si nu, nu sunt ateu, sunt non-cognitivist teologic, dupa cum si-au putut da deja seama cei mai informati dintre noi :)) 😛

  13. Sigur lui Dumnezeu nu îi place bor

  14. in rest, am dat o cautare pe youtube si sunt muuulte inregistrari cu preoti ce isi bat joc de oameni.

    Dar la o alta cautare, am gasit si mai multi preoti care au salvat mii de oameni: preotul din Valea Plopului, preotul din Glodeni, dar si alti preoti care fac si nu ajung in vazul lumii pt ca nu stiu nici de internet, nici sa ceara.

    Mizeriile trebuie oprite: o remarca directa, sau o inregistrare si reclamatie mai sus – toate mizeriile astea trebuie oprite. Ca sa se intample un lucru rau, e suficient ca noi, oamenii buni sa nu facem nimic.

  15. o femeie,
    stii ca te apreciez mult, dar chestia de la valea plopului a capatat o turnura nu tocmai cuvioasa. Acei copii sunt neadoptabili. poti face 20 de demersuri sa adopti unul, de la preotul respectiv nu pleaca. mai bine stau acolo si lucreaza la carticele religioase decat in familii ce isi doresc cu disperare un copil. pur si simplu se opune oricarei adoptii si chiar poate. Dumnezeu stie cum.

    da, si eu stiu preoti super faini, chiar si ierarhi, dar , din pacate sunt f putini vizibili.

    personal, la noi nu se ia, nu se da, decat daca vrei si in anumite circumstante grave, si daca vrei sa dai, nu iti ia nimeni. de ex la botezul in reanimare al strumfului , preotul venit nu mi-a luat sub nicio forma niciun leu. suntem catolici.

    eu sunt revoltata pana la Dumnezeu de nr imens de biserici care se cosntruieste in parhii in care enoriasii nu au ce sa manance.

  16. Chestiunea e destul de simpla: BOR (si nu numai) a confiscat relatia directa a omului cu Dumnezeu. Asta ii confera foarte multa putere (bani, averi, influenta). Totul trebuie sa fie intermediat de biserica, bineinteles contra cost. E si normal la o adica, doar in biserica se gasesc prea inaltii si prea fericitii care sunt mai aproape de Dumnezeu si pot vorbi mai usor cu acesta. Prostimea nu poate decat sa cumpere indulgenta de la ei pentru a avea acces la Dumnezeu.
    In plus, banul si puterea corup. Iar preotii sunt si ei oameni ca ceilalti oameni, adica supusi greselilor. Pe adevaratii sfinti cred ca nu ii gasim decat retrasi, ascunsi, in sihastrie, rupti de biserica, de cele lumesti.

  17. Ce uitam noi in discutia asta e faptul ca lumea, in special batranii, oamenii mai simpli, etc, practic se inghesuie sa dea! Si, daca toti dau fara sa cracneasca, practic aproape ca nu te miri (ca m-am crucit pios e altceva) de sumele de ordinul miilor (!!!!) de lei pretinse in Bucuresti. Eu sunt din provincie, aici nu se vehiculeaza sume astronomice decat poate la catedrala.
    Ce pot sa va spun e ca eu n-am platit niciodata taxa anuala la biserica dupa ce m-am mutat de la parinti. Care parinti, desi de felul lor nedusi la biserica, nu concepeau sa n-o plateasca – mana sus care cunoaste speta. 😆
    Nu stiu daca eram mutata in casa noua de mai mult de doua luni cand m-am trezit cu o huiduma la usa care cerea imperativ taxa. I-am spus ca nu platesc si nu voi plati, la care el, amanintator:
    _ Sa stiti ca daca e ceva, o inmormantare, parintele nu vine daca nu achitati.
    _Stai linistit, nene, inca n-am de gand sa mor.
    N-a mai venit niciodata. 😀
    La inmormantari e foarte simplu, fiecare capela are cate un preot cu care colaboreaza. Vine, face slujba, platesti si gata. Fara alte taxe, fara batai de cap si fara amenintari. Am avut anul trecut o inmormantare in familie, pretul a fost decent, zic eu, 150 de lei pentru tot.
    Cununia religioasa a oficiat-o o cunostinta de-a socrilor, am dat cativa lei cantorilor si gata.
    Deci se poate si asa…

  18. Din cate știu eu la noi în zona (Sălaj) se plătește Cultul (o taxa anuala) și atât. Dacă ai plătit asta nu mai trebuie alte taxe. Adică na, ii dai acolo preotului 50 de lei ceva la un botez, o cununie (nașii plătesc), dar atât. Am avut de toate evenimentele în familie și la cunoștințe, nu s-a cerut nici o taxa suplimentara

  19. despre inmormantari

    aici revolta mea e absoluta
    de Craciun am avut mari emotii ca un membru al familiei pleaca la cele vesnice, incat,cei din jur,fara sa intrebe date confesionale,( ca eu oricum ii primesc si pe preotii din parohie, care, de vreo 25 de ani sunt super, super faini) au venit scurt cu instruirea.
    in primul rand tot dezmatul asta cu pomenile pleaca de la babe.
    Doamne, am crezut ca mor.
    pe scurt: 40 de capete, o cruce de femeie mare, un parastas de coca, o lumanare spirala,12 farfurii cu coliva, 2 colive mari, 4 prosoape pe fiecare colt al cosciugului pt fiecare gropar, prosoape pt ai de care praporii, pt preot, pt preot cand ingenunchiaza la marmant.
    bun, 12 farfurii de dat milostenie,fara de coliva, bani sub mana mortului, panza mare sa acopar toate oglinzile din casa, vin cu ulei, pt mort.
    priveghi: musai mortu in casa, tot neamul sa il jeleasca, se fac platotouri cu mancare,ca toti sa imbuce de fata cu defunctul. o baba mai sprintena face rost de legaturile mortului care devin obiectiv strategic, mai ales cand popa le dezleaga, fiind un fel de talisman pt vrajitoare cica. e o bataie deosebita pe ele. am asistat la scene horor.
    mai e o gaina care se trece peste mormant.
    sa nu uit. cine cara apa mortului? 40 de zile un om cara cate o galeata pe zi altului om.daca-i femeie, msuai fecioara.
    iau frumos aghiasmatarul,cetesc. nimic din toate astea.
    le zic sfios ca uite bre ce spune biserica, la care o tipa indrituita sa vorbeasca, de fo 50 de primaveri, cu multe inmormantari la activ, imi spune ca daca nu fac fix asa, mortul nu se va hodini.
    i-am raspuns ca nu voi voi face, iar in privinta odihnirii mortului , o sa o rog frumos sa se duca ea la mort din cand in cand, sa se informeze cu privire la subiect.

    muri socrul meu. tip misto de tot. in 7 ani nu c anu ne-am certat, nici macar nu ne-am contrazis. socru tot catolic. vine frumos de la biserica un echipaj specializat, l-a luat, la dus la capela. eu am cumparat niste cozonac vin si palinca, la priveghi,care se incheia fix la ora 20. am platit o suma fixa reprezentant taxa de nu stiu ce,adica vreo 250 de lei in care a fost incluse groapa, groparii , florile, lumanarile, slujba.puteam sa nu ii dam.

  20. Inmormantare UE :
    1. A crapat nea Gica.
    2. Constatam asta.
    3. Aducem si un medic, scoatem certificat prin care constatam asta si pe hartie.
    4. Sunam firma servicii funerare, comandam una bucata sicriu.
    5. Il ducem pe nea Gica la capela.
    6. Anuntam pe cei apropiati ca a crapat nea Gica, le zicem adresa capelei.
    7. Ne adunam la capela, schimbam o vorba despre nea Gica.
    8. In cursul aceleiasi zi, pompele funebre vin, il ridica pe nea Gica si il ingroapa, incinereaza, impaiaza, criogenizeaza sau ce-o fi, in functie de preferinte.
    9. Odata ingropat, Gica acolo ramane. Daca doresc, vizitatorii sunt bineveniti cu o floricica sau fara.

    In Romania lucrurile stau cu totul altfel si inmormantarea romaneasca este cam asa :
    1. A crapat nea Gica.
    2. Constatam asta. Inainte de a suna medicul sau de a scoate certificat sunam pe toti care il stiu sau nu pe Gica si anuntam asta.
    3. Revenim cu certificatul si ne facem loc prin marea de oameni care au venit sa il vada pe Gica mort si sa bea gratis o tuiculita. Intre timp Gica e tinut pe masa 3 zile. Asa mort, da.
    4. Aducem 3 femei sa il spele si 2 barbati sa il barbiereasca, ritual antecrestin, apropo.
    5. Sunam popa, ne rugam de popa sa vina de parca ar fi ceva nemaintalnit si nemaipomenit de nou in cariera lui si ne imprumutam de bani, ca daca nu e multumit ni-l lasa pe nea Gica pe masa si se cara. De parca nu tot din banii nostri ar fi platit, pastele ma’sii azi si maine de curva cu patrafir.
    6. Pe langa oamenii care se foiesc prin casa, ne vor mai intampina pe drum inca pe atatia, ca sa nu mai vorbim de cei care vor veni direct la cimitir.
    7. Pregatim echipamentul lui nea Gica, compus majoritatea din elemente tot antecrestine. Bani pe ochi, colac in mana, prescura pe piept sau invers, costumul sau cel mai bun care i-a ramas cam mic/mare si niste pantofi cu talpa de carton ca e pielea scumpa si si-asa e mort.
    8. Convoiul: Unul cu un brad, pom, schela cu fructe agatate in el (tot pagan e si asta). Unul cu o cruce, toti cu lumanari, altii cu steaguri si prosoape. Inca minim 2 cu sfesnice… nu uita coliva, inca minim doi cu coroane. Inca vreo doi care sa duca “darurile” – obiecte de uz personal, bucati de material textil, batiste, mobila, o gaina vie uneori, care se trece peste groapa, etc.
    9. Fanfara. Tigani mai mult sau mai putin treji, care sa chiorlaie din instrumentele lor cantece de mare factura spirituala, cum ar fi “Pe langa plopii fara sot”, “Drumurile noastre toate”, “Treceau batalioane romane Carpatii”, “Dunarea albastra” (n-aveti idee cum suna asta la trombon)
    10. Bocitoare… intre 3 si 5 babe bete si senile care sa il calareasca pe nea Gica si sa zbiere de parca li se scot ovarele. De multe ori nu au absolut nici o treaba cu raposatul si il vor boci pe un nume generic, de exemplu: “Vasile”
    11. Ii cinstim bine pe toti, de la popa la tigani, ca doar n-au venit sa il ingroape pe unul, au venit sa crape in ei si sa bea . Firesc… pornim cortegiul.
    12. La fiecare rascruce, intersectie vom opri tambalaul (tigani, bocitoare, zbierete, cersetori, bomboane, claxoane) si preotul va citi o extenie. Intre extenii, cine stie canta din toti plamanii “Sfinte Dumnezeule” in varianta funebra. Pentru ca exista si varianta vesela… care nu se canta. Totusi, avand in vedere lipsa de voce a celor din cortegiu si betia generala, puteti sa cantati si Macarena ca nu se simte.
    13. Ajungem la biserica. Ne dam foc cu lumanari, umplem tot de ceara, urlam TARE sa stie lumea ca noi suferim pentru ca A MURIT GICA, BAAAAAAAA! In timpul slujbei, cream confuzie si razboi, aruncand cu bani si bomboane catre liota de cersetori. Potrivim vata in nas lui Gica, nu de alta dar de atata jale si lumanari si tamaie a inceput sa se cam lichefieze.
    14. La cimitir… se sapa groapa, se urla, se trece gaina, se desface pomul, se impart prosoape, restul de daruri (teoretic oamenilor saraci, practic tot intre neamuri, pe principiul nimic nu se pierde, doar se imprumuta), se bea , se stropeste cu vin mormantul, continua slujba.
    15. Dupa cimitir… se merge la casa lui Gica unde se bea, se bea, se bea, se mananca cel putin 3 feluri de mancare, se ia si la pachet ca doar e pomana, se vorbeste despre politica, vreme, Geoana, alegeri, inflatie, chirii, varice, butoaie, vinul de anul asta, hemoroizi, nunti, botezuri, Mutu, Steaua, femeia vecinului, orice numai despre Gica nu.
    16. Dupa ce l-ai ingropat, reiei paranghelia la 3, 9, 20, 40 de zile, 3 luni, 6 luni, 1 an, 2, 3, etc totul culminand cu 7 ani cand il dezgropi pe nea Gica sau ma rog, ce a ramas din el,

    • ….Dupa ce l-ai dezgropat…, il stropesti cu vin si-l bagi la loc. Pe langa asta mai ai si vreo 400 de sarbatori de pomenirer a mortilor.

      Of course e banc si trebuie luat ca atare!Departe de mine sa ofensez in vreun fel ritualul inmormantarii in Ro , rog bunii crestini sa nu se sminteasca la cele citite si sa ia ca atare textul de mai sus ca fiind pamflet!

    • omaga ce efort ai facut, … dar eu zic c-a meritat 🙂 A+

    • Lela, sora mea, ai uitat sa spui pretul final …
      Cu banii de o inmormantare, cu pomeni de 3, 9 … etc. … la Proplaca, din deal, faci doua nunti si cadouri frumoase pentru o familie tanara. Cel dus dintre noi, ar fi mai fericit daca 100 de invitati la o nunta, rude, prieteni, l-am pomeni un minut, un singur minut, acolo, sus, el ar fi mandru de urmasi sai …

    • :))))) (Y) Doamneeee? ce om de treaba era nea Gica !!! …. Mai e gin ?? …Nici vodka ?? :))))

    • da chiar fratele meu, recent am aflat si eu ca la noi este obiceiul sa se faca in fiecare an din primii 7 de dupa moarte parastas din ala.
      si m-am intrebat: de ce ar vrea sa faca cineva parastas, doamne dumnezeule sfinte cristoase nascatoare de dumnezeu?

      ADICA IN FIECARE AN SA IMI AMINTESC ZIUA AIA NEAGRA IN CARE A MURIT, DE EXEMPLU, MAMA?
      nu pot sa o comemorez in sufletul meu in fiecare zi? trebuie sa facem o mica adunare anuala ca sa retraiasca rudele ziua AIA?

      what in the world of fuck e gresit cu oamenii astia care fac parastas?

    • Am crezut ca va trebui sa respecte ai mei cele de mai sus,Lela,atat am ras. Mor si acum de ras,nu de alta,dar nu e chiar pamflet,cel putin 75% e strict adevarat.
      Cand a murit mama,desi am simtit ca o iau razna,singura teama,stiind-o cum a fost,era sa nu inceapa cineva cu bocitul! I se parea atat de penibil,de fals! Noroc ca toata lumea cam ne stie ce gandim despre asta si s-a abtinut.
      Anul trecut a murit cumnatul meu la doar 53 de ani,dupa ce fusese mult timp bolnav. L-am admirat sincer pe omul asta care a stiut sa se ridice pe puteri proprii si sa iubeasca un copil care nu era al lui si care ii amintea non stop de tradarea sotiei. Si,cu toate astea,socrul nostru comun nu l-a suferit niciodata. Conform axiomei ca viata bate imaginatia,a trebuit sa-l ingropam in cavoul socrilor. De toata solemnitatea momentului praful s-a ales cand sora-sa a inceput sa-l boceasca asa,,Fratele meu ala bunuuuuu(inutil sa spun ca are doar UN frate), acum o sa te duci langa socrul tau care atat te-a iubiiiit! ” Eu,fostul meu sot si fratele lui ne-am umflat de ras instantaneu! Numai noi stiam de cate ori il auzisem pe ,,Jupanul” vorbindu-l de ,,bine” pe gineri-su! Si nu numai noi,simpatia dintre cei doi fiind proverbiala. Cred ca pana si Misu s-ar fi prapadit de ras la faza asta.
      In ceea ce ma priveste,am hotarat sa-i dau fiica-mi in scris,la notariat(probabil ca o sa zica notarul ca sunt cu pluta),ca sa nu isi auda vorbe,ca nu vreau pomeni,etc.

    • marna,
      taica-meu a zis clar ca ori de cate ori se face sorocul de pomeni sa ii dau unui copil bolnav , banii de medicamente sau sa ii iau medicamentele, chiar daca, dupa spusele lui, voi fi ostracizata de strada.

    • tu Lela
      sa-ti pastrezi textele astea ,poate pui de-o carticica.
      sigur nu ti-ai gresit cariera? 😳 🙂 😛

    • Hai ca mai incape o parafraza laudativa: Iti vine sa razi de te-apuca plansul! Ce 75%? 120% se intampla siguuur din cele spuse (ai omis caratul apei 40 de zile, tamaiatul la mormant, doliul din poarta … ar mai fi cateva). Cu toate astea le respectam ad litteram. Pai vrei sa rada lumea de noi, fetica?

    • @marna: Cam zgarcita la procente! Nu-i frumos! Te pui cu biserica, hein?

      Si a propos de jelit.
      Moare bunicul si, din mersul cortegiului, nepoata isi face “datoria” inaltand, exact ca-n povestirea ta, o mica oda celui dus intre drepti.
      De notat ca fatuca avea un usor defect de pronuntie: prea multe “j”-uri.
      Si da-i si jeleste:
      Tata-jmareeeee, tata-jmareeeee, ai murit tata-jmareeeee. Mai bine murea mama-jmareeeee (care-i pasea si ea, saraca, alaturi), ca tare e zgarcitaaaaa. La dumneata cand veneaaaaam, ne dadeai jba o nucaaaa, jba un maaaar, jba o bucata ce cojonaaaaac. De la ea nu vedeam jnimiiiiiicccccc.

    • Am ras cu lacrimi!
      Eu sunt din Ardeal, aici e totul mai pe tipicul UE.

    • Frumos comentariul, placuta abordarea. Da-mi voie sa completez: pastele masii este astazi maine si poimaine (sunt 3 zile cu cruce rosie in calendar de paste, nu?)
      Si b) popa e de sex masculin – te rog foloseste corect altfel va gandi ca nu e vorba de el (si deci nu se pune, te refereai la altcineva): propuneri de termeni: curvar, codos, gigolo, proxen cu patrafir

    • 100% adevarat! Si sa vezi ce misto e cand rudele mortului de prin alte parti vin si se apuca de dat sfaturi care se bat cap in cap cu ale localnicilor!
      Si mi-am adus aminte, in Dobrogea de unde vin eu, la 7 ani se scoate ce-a ramas din bietul raposat, se spala oasele, se baga intr-un sac, afara de craniu. Peste sac se aseaza impaturite frumos hainele pe care le dai de pomana. Alaturi de sac, harca cu palarie (basca, sapca, fes, whatever).
      Am o vecina cu care nu te plictisesti niciodata si care, stiind ca toti participantii la slujba de la mormantul strabunicului erau niste speriati, profitand de faptul ca toata lumea era in genunchi, cu capul plecat, a cules un betisor de pe jos, si a impins cu el craniul juma de metru mai la stanga. Apoi i-a dat un cot cumnata-sii si i-a soptit “Cumnata, se uita tata mare la tine!” Aia a dat un raget si a luat-o la goana. Stiti cum se imprastie personajele dintr-un desen animat? Asa s-a intamplat si acolo. Popa insusi, om batran si care nici nu-si daduse seama ce se intamplase, conducea alaiul.

    • Multumesc, Alina, pentru explicatia legata de palarie. Bunica mea s-a dus recent, dar cu toata suferinta m-am intrebat toata inmormantarea de ce are palarie cu ea in sicriu. Lela are dreptate in proportie de vreo 70% zic eu (n-am avut gaina sau pom sau nu mai stiu ce) dar noi la fiecare intersectie aruncam cu bani (pe drum intre biserica si cimitir). Apoi in sicriu se pare ca au pus ceva vin si pamant (nu pot confirma, ca nu m-am uitat).

      Vad ca discutia a degenerat in macabru si-mi vin multe amintiri de-atunci, dar tot ma umfla rasul cand imi amintesc de toate obiceiurile. A, si preotului i-a sunat mobilul in timpul slujbei, dar avea ringtone cu Doamne miluieste 🙂

      De acord si cu Robo, am impresia ca toate ritualurile astea sunt facute ca sa e chinui si mai mult, neaparat sa pui mana, sa pupi icoana, sa dai cu pamant in sicriu si cate si mai cate, parca sa te asiguri ca bietul om e mort de-a binelea. Mi se pare ca e totul facut ca sa pui sare pe rana si nu ca sa ai vreun fel de “closure” si pace la final…

    • O descriere foarte buna, de mentionat ca partea cu Romania e mai mult aplicabila zonei Moldovei. Cand a murit bunicul meu, bunica a facut imprumut CAR (si in fiecare an pana la 7 ani) pentru a putea indeplini toate astea. Era stresul care ii ocupa cate jumatate de an – ce si cum sa planifice, mai ales ca pica si in post si trebuia sa multumeasca tot satu. Iar instructiunile sunt stricte – pe cand ii vine ei vremea sa se duca, sa o ia una din fetele ei care locuieste in ardeal si sa o ingroape acolo… ca sa scape de toate “pomenirile” si de “gura satului”…

    • Textul nu-mi apartine…este un mail primit acum vreo 5 ani de la sor-mea!Oricum era sa cad de pe scaun de ras cand l-am citit , spre uimirea barbatului care nu intelegea cum Doamne Fereste sa rad asa tare cand citesc ceva despre inmormantare!I-am explicat dupa si i l-am tradus , si chiar nu ia venit sa creada ca este un fapt real si nu doar banc – faza cu inmormantarea in Ro!

    • @Lela:
      Cam multe LIKE-uri ai primit, nu crezi? Ca sa ajunga la toata lumea, fac un apel la enoriasii de bine din parohia roz sa fie mai retinuti si cu ochii tinta la statistica si la saracii saraci! Eiiiiiii! 😡

  21. Acu’ vreo 2000 si ceva de ani a mai fost Unul care i-a alungat cu biciul din templu. Astia vor sa-si ia revansa. Teapa, tot El ii asteapta sa-i intrebe de ce atata fala si pohfala, de ce atata spoiala in aur si cum or sa intre ei in rai, ca uite, din cauza lor intra camilele prin urechile acelor. Aia e…;)

    • Si inca o chestie. Ma gandii, ma tot gandii…Ian sa le dea , nu tot, doar 3/4 din ce a secularizat Cuza-Voda, inapoi, da’ sa-i si puna la platit impozitele si taxele aferente. Zic ca ar umbla Danelu’ in strai de canepa, nu in fir de aur si ar merge pe jos, nu in “limozina” ultimu’ tip si racnet. Cu tot alaiu’ BOR-ului cu tot. Zisei, nu dadui cu paru’ .

  22. Nu ,cu siguranta lui Dumnezeu nu-i plac afacerile BOR-ului si nici afaceristii cu sutana din cadrul lui … !!!
    Vedem zi de zi la tv sau in ziare tot felul de popi excroci cu nicio urma de D-zeu si har ….daaaaar …eu am avut ocazia sa vad si ….un staret de la Manastirea Frasinei …care avea har si parca si aura ….(l-am vazut cand a iesit dintr-un bordei de sub pamant ,aflat in spatele manastiri—-acolo se ruga ore intregi—- ….si a vorbit cu noi …Era ataaat de simplu imbracat si cu o vorba ..chiar dumnezeaisca …. )
    In concluzie : eu cred ca toti acei excroci cu straie popesti ,vanduti de mult argintilor …..vor plati ….si vor plati crunt ..Eu ma mir ca nu le e teama de asta …..si chiar ma crucesc uneori cand vad cat tupeu nesimtit au ….In fine …Dumnezeu sa te ajute ,Simona !! 🙂

  23. “Ce-i frumos si lui Dumnezeu ii place” si viceversa. Popii din ziua de azi n-au nimic frumos. Chiar citeam undeva o parere … ca religia ar trebui introdusa intai in biserici si apoi in scoli.

  24. Se ia un copil de 6-7 ani. Copilul este “educat” cu privire la bine, rau, pedeapsa, biserica, “adevar” (parca 90% din parinti au ales anul acesta ptr copiii lor sa primeasca educatie “religioasa”). Copilul crede tot, mai ales daca parintii ii confirma. Afla ca daca greseste, il asteapta iadul. Iar spectrul greselilor este larg. Asta trezeste in el FRICA. Cand e frica in joc, putin probabil sa mai invete si altceva.
    Copilul ajunge adult. Vede cum cei care il educa (parinti, preoti) incalca invatamintele “sfinte”. Ce face? Foarte probabil, pentru ca frica este atat de inradacinata, continua sa fie o persoana “religioasa” care merge la biserica si cotizeaza (si superstitiile sunt axate tot pe frica). Sau incepe sa fie critic … si sa se intrebe de ce exista preoti cu masini si case scumpe care predica despre altceva, de ce mare parte dintre “credinciosi” sunt saraci lipiti iar preoti o duc mult mai bine …
    Probabil problema reala este <> Nu cred ca daca se impoziteaza veniturile bisericii se rezolva fundamental ceva. Problema e mai adanca, tine printre altele de educatie …

    • peste chestia cu frica nu paote trece strumf pentru nimic in lume. pentru el Dumnezeu e iubire, e un Dumnezeu care il iubeste pe el ca e cel mais trumfesc strumf si gata. restul nu a vrut sa auda.
      cateo baba ii mai spune ca se supara doamne Doamne, dar strumf izbucneste in ras,ca nu isi inchipuie asta.
      de altfel el nu rezoneaza nicium daca cineva ridica palma la el,ca noi nu am facut-o niciodata si nu prea intelege el chestii cu frica, bataia etc.

      va fi o provocare. va face religia la catedrala catolica. abia astept sa vad reactiile.

  25. Probabil problema reala este “Cum s-a ajuns la situatia curenta in care biserica abuzeaza de putere si sunt totusi foarte multi ‘credinciosi’?” Nu cred ca daca se impoziteaza veniturile bisericii se rezolva fundamental ceva. Problema e mai adanca, tine printre altele de educatie …

  26. Delicata problema ai atins, ai grija sa nu te trezesti cu taxele triplate cand ai nevoie de un popa. Ca daca ajungi la un preot, probabil ca e de acord cu tine :).
    Cred ca multe din problemele romanilor de azi sunt ordine de plata din trecut, cand o elita intreaga a fost eliminata, cand modelul era Sile de la scularie si Fane bate mingea, amandoi cu o lipsa de educatie evidenta. Adauga la acest model si urmatoarele: lipsa totala de incredere in cel de langa tine ca nu stii cine si cand te toarna, saracia celor care stateau la coada ca …poate se baga ceva, umilintele la care ajunsese un popor intreg unde si vata era un produs de lux si vezi un proces de reeducare “genial” care a schimbat felul de a fi a unui popor. Care a innegrit destul de bine un suflet destul de gri deja. Si biserica e condusa de oameni si are ca angajati toti oameni. Cu acelasi bagaj … la care se adauga superioritatea pe care si-o arata … ca are linie directa cu Sefu al Mare

    • Sa nu uitam ca suntem singura tara europeana cel putin care a avut parte de 3 dictaturi in ultimul secol (ce au totalizat peste 50 de ani): dictatura lui Carol al II-lea, a lui Antonescu, si comunismul cu cireasa de pe tort, Ceausescu, care ne-a transformat in Coreea de nord a Europei 😡 😡 😡
      E nevoie de timp sa ne revenim din toate astea.

    • da raluk,
      “linie directa”
      o scorneala

  27. Simona, cu botezul, cununia si inmormantarea lucrurile stau cam… in panta. Biserica e o institutie privata (sau cvasiprivata). Nimeni nu e obligat sa se cunune sau sa se boteze sau sa-si ingroape mortii cu popi. Certificate de nastere, casatorie sau deces se elibereaza indiferent de plata contributiei iar pentru cei ce nu-si gasesc locuri in cimitire crematoriul e mult mai ieftin. Scuza-ma, dar e ca si cum tu ai fi suparata ca la coafor ti se cere o suma mare pentru un permanent. Unde scrie ca trebuie sa ai permanent? Poti renunta la el si sa-ti piepteni parul simplu sau sa cauti un coafor mai ieftin (chiar tu spuneai ca sunt biserici mai ieftine, nu?).
    OK, acum cu plata taxelor. Culmea este ca TOATE cultele beneficiaza de scutire de la plata taxelor dar singura atacata pe aceasta tema e BOR. Cultele neoprotestante, de pilda, care prin intermediul enoriasilor desfasoara activitati economice si POLITICE (sunt partide care negociaza cu culte neoprotestante voturile enoriasilor – in special in Ardeal, si ar fi un subiect interesant pentru ziaristi, crede-ma), isi permit sa sustina programe de ajutorare a persoanelor nevoiase (bravo lor, sincer!) in schimbul adeziunii (aici mai putin bravo!). Cu ei n-are nimeni treaba, desigur.
    Nu pledez pro-domo (ruda cea mai apropiata care “lucreaza” in BOR e un var de-al doilea, arhidiacon) dar cred ca subiectul e tratat cu prea multa superficialitate, in buna traditie laicizanta impusa de intelectualitatea masonica (nu e vreo scenarita bolnava aici, asa s-a intamplat) inca din secolul XVIII. Multele tare ale bisericii si (mai ales) ale slujitorilor ei sunt una, atacurile premeditate si repetate la adresa ei alta.
    Meritele bisericii ortodoxe (si ale celei greco-catolice sau romano-catolice sau ale celor protestante, slava Domnului) sunt prea lesne ocultate de catre formatorii de opinie. Poate pentru ca nu aduc audienta.
    Ma rog, un subiect foarte complicat, nu poate fi inchis in cateva fraze.

    • Partial ai dreptate. Cu botezul si cununia,zic. Acum sa luam ,,opusul”. EU nu sunt obligata sa vreau sa fiu ingropata cu popa si nu stiu cate colive,dar mi-ar place sa pot respecta credinta alor mei,care asa vor:popa,capete,prescuri etc. Sa nu ma intelegi gresit,nu-i acuz pentru asta,e credinta lor. Cand a murit mama,cred ca am inteles,oarecum, si rostul lor laic:esti atat de prins in aceste treburi lumesti,ca nu mai ai timp sa te prabusesti psihic. Dar,din fericire,material vorbind,la mine nu a fost o problema. Sunt insa convinsa ca asi fi suferit crunt daca nu puteam sa fac totul cum e obiceiu,pentru ca mama punea pret pe asta,nu atat material,cat spiritual:asa vazuse la bunica,deci trebuie dus mai departe,ca asa e bine

    • OK, si permanentul de care vorbeam eu e o problema de ” moda” si de ce zice lumea si de “ce se cuvine”. Condoleante pentru mama ta.

    • nu, nu ai dreptate. Cununia, Botezul sunt Sacramente, sfinte taine , doua din cele 7 ( Botezul, Mirungerea,Cununia, Sf Maslu, Euharistia, SpovadaPreotia) , ca atare este strict interzisa administrarea lor contra cost, chiar de catre Mantuitor, in Noul Testament.

    • Cu ,,permanentul” chiar ca ai dreptate:care o fi diferenta intre slujba de botez de la ,,Domnita Balasa”, sau altceva din centru, si cea de la biserica de pe strada Imparatul Traian,din cartier,unde am botezat-o pe fiica-mea? Ba chiar e un preot cu har.
      Si inca ceva,apropo de generalizare. La noi in cartier,preotii,ajutati de enoriasii care se pricep,organizeaza meditatii gratuite la biserica. Meditatii la matematica,limba romana si chiar la desen pentru cei care dau examen la arhitectura. Mi se pare ca asta inseamna implicare cu folos. Chiar am ramas uimita prima oara,cand am vazut programul de meditatii afiasat la intare( nu merg prea des la biserica,de aia nu prea stiam ce se intampla).

    • @ nike

      “In Noul Testament”, unde? Daca cineva isi imagineaza ca Biserica (vorbesc de ea ca institutie) poate trai fara contributia enoriasilor nu stie ce vorbeste. Inca de la inceput au existat oameni cu bani (sau mai saraci) care au sustinut Biserica. Mantuitorul a fost inmormantat intr-un mormant pus la dispozitie de un foarte bogat evreu, membru al Sinedriului (dar in secret si cu mare fereala aderent la noua credinta), Iosif din Arimateea. Iisus n-ar fi putut fi inmormantat fara contributia lui extrem de importanta (un mormant individual in Iudeea acelor vremuri era un lux, avand in vedere ca erau sapate in stanca, si in consecinta era foarte scump). Deci ideea ca Biserica ar trebui sa presteze cumva benevol e frumoasa dar greu de pus in practica. Sigur, se poate discuta despre nivelul sumei si despre ce se intampla exact cu contributia (daca toti banii sunt folositi in scopuri sociale sau spirituale), dar cum am mai spus asta e altceva. Orice organizatie (ONG, sindicat, name it…) se bazeaza pe contributii si donatii. Insa DOAR BISERICII i se cere sa nu mai ceara sau sa ceara mai putin. De pilda mi se pare mai corect ca un ateu sa critice Biserica din postura unuia care nici macar n-are nevoie de serviciile Bisericii) spunand ca nu-i normal sa profiti de “frica” si “credulitatea” unor naivi pentru a-i stoarce de bani decat critica adusa Bisericii de un credincios care isi doreste prestarea tuturor sacramentelor, dar gratis (sau cu o contributie simbolica), indiferent daca Biserica poate rezista sau nu cu bani mai putini.

    • @ marna

      Si eu cunosc biserici care au organizat cantine pentru oameni saraci si aziluri de batrani. Exista o asociatie, Asociatia Filantropia Ortodoxa, pe langa Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si Clujului (dar sunt convins ca nu e singura) care are foarte multe stabilimente de acest fel pe teritoriul sau. O buna parte din banii donati Bisericii ajung acolo. Dar despre asta se vorbeste mai putin pentru ca, dupa cum spuneam, nu aduce audienta.

    • Eu inteleg ca au nevoie de sustinere materiala pentru plata facturilor si intretinerea bisericii. Cu ce nu sunt de acord e cu preotul care iti cere 500 de lei pentru o inmormantare si apoi (eventual) iti taie chitanta pe 40 de lei. Probabil ca 40 de lei se duc in cheltuielile bisericii si restul intr-un buzunarul propriu… Pana la urma, asta nu inseamna ca ai ajutat cu ceva biserica 🙁

    • @Adi, draga:
      Dar decenta, cat costa decenta? Dincolo era mai ieftina! Gratis, cred 💡
      Nu las deoparte nici prosopul, halatul (bravo @Lixuca, pusa exact unde trebuie intrebarea ta mirata), sutana si cate si mai cate harnasamente, toate trase in fire aurii, pe umeri sau pe cap etc. Simplitatea si modestia or fi pagane, te pomenesti.
      Nu incerc sa “inchid subiectul” cu DECENTA, dar cred ca e un bun “etansant”. Plus ca e al naibii (ptiu!, Doamne, iarta-ma!) de frumoasa . A vazut cineva vreun om modest si decent, dar urat? Literatura e plina de personaje pitoresti spre grotesti carora le erau “alocate” – haha … misto exprimare … epitete ca burtosi si hrapareti. De ce oare? Stiu, asa cum se intampla intotdeauna, avem tentinta de generalizare si recunosc ca nu e cazul. Dar acolo unde sunt si persista, ba chiar se acutizeaza, polarizand stramb lumea, mai ales a satelor, trebuiesc atitudini ferme, inclusiv din partea statului. Am zis statului, nu guvernantilor. Tarele vin de undeva mai din negurile istoriei. Neamurile, respectiv obiceiurile, proaste nu apar asa, peste noapte. E nevoie de sedimentare serioasa, ca si penetrarea in social, respectiv in subconstientul colectiv. Ce vedem acum? Cu cat “o anumita parte – cunoasteti expresia” a societatii ia pozitie si se exprima fatis impotriva unor abuzuri evidente la adresa enoriasului, cu atat mai mult biserica exceleaza in balbe (vis-a-vis de contributii, care mai de care mai benevole, dar obligatorii) si competitii-maraton de pupat moaste. Limitele se zbat neputincioase la ambele tabere.
      Si iar va zic voua: Decenta e frumoasa si sora cu modestia.
      Simplu, nu?

    • Aaaa … a propos de decenta, ca ma luai cu modestia.

      In cimitirul Ghencea (Militar!), acum doua sambete, am vazut un preot, mai tinerel ce-i drept, cu un ruscac la spinare. Il cautam roata in jur pe preotul care urma sa ne slujeasca la mormant pentru un parastas de un an si dau cu ochii de imaginea de mai sus. Ma gandesc ce putea sa aiba in rucsacul ala, cam maricel pentru o biblie. Poate era una veche, scrisa pe lespezi?

    • @ matrixbrain

      Probabil ca “decent” e ca preotii sa se multumeasca cu salariul pe care-l primesc de la buget, nu stiu. Daca tot vorbim de decenta. Mi se pare ca nu exista institutie de a carei “decenta” sa nu fie mai preocupati “cetatenii simpli” decat Biserica.
      Oamenii Bisericii si credinciosii (cei mai habotnici, probabil, dar e dreptul lor sa fie asa) ti-ar putea explica mult mai bine decat mine ce e firele de aur si alte odoare pe care le vedem pe acolo (in bisericile sarace sunt simple tinichele stralucitoare, nu-ti fa probleme). Ei cinstesc divinitatea in acest mod. Asa cum toti credinciosii (indiferent de credinta) pana la Luther isi cinsteau divinitatea. Uita-te ce s-a construit la Delphi, uita-te la piramidele egiptene (fiecare in parte inchinata unui singur zeu, faraonul), uita-te la monumentalele moschei musulmane, uita-te la atatea alte constructii lipsite de “decenta” ale atator altor religii. E vinovata BOR ca nu a adoptat austeritatea protestanta? Haida-de, i-ar fi sarit enoriasii in cap. In Rusia sec.XVII au fost oameni care au protestat fata de incercarea de reforma a Bisericii Ruse dandu-si foc (si nu era cine stie ce schimbare esentiala). A existat o intreaga pleiada de imparati bizantini iconoclasti in sec. VII-VIII si in ciuda puterii pe care o aveau ideea de simplitate a bisericilor nu s-a impus in lumea ortodoxa, pentru ca enoriasii nu si-au dorit-o. In sfarsit, lungesc prea mult: ortodocsii (ca si catolicii) au ramas la ideea lipsei de “decenta” in constructia si impodobirea propriilor biserici. Asta e.

  28. By the way si total off topic: Simona de ce te lasi de umanitare? M-a lovit in retina ca ai scris de mai multe ori la unul din subiectele trecute, dar am uitat sa intreb.

    • da, si em vrut sa intreb

    • sper ca nu s elasa, desi o inteleg perfect daca ar renunta.

      printre cele mai tampite chestii intamplate: posesoarea contului unde s-au depsus donatii pt inmormantrea unui copil a fugit cu banii, pentru o donatie mi se cere ordin d eplata, chitanta aprafata cu numele celui care a donat suma modica,desi explic ca eu nu sunt ong, institutie etc,dat pot posta extrasul si contul. nu, nu sunt suficiente.
      si multe, multe.
      mi se cer poze cu copilasii care primesc hainute sa le arate celor de pe peretele de FB,ca sa se vada ca a donat.

      dupa chestii de genula sta, nu stiu de ce,dar o inteleg pe Simona ca renunta.

    • Aoleu,Nike,tu vorbesti serios? Cum sa cer poza cu cel care primeste hainutele donate? Ca sa vada lumea ca am donat hainute de firma,sau de ce? Am eu imaginatie zglobie,dar asta nu mi-ar fi dat prin mine in veci.

    • exact.
      singurele poze cu copiii care au primit hainutele sunt la mine, doua sunt, dar pentru ca sunt de o frumuste rara. nu le arat nimanui. si nu uit baieteul acela care,cand a vazut prima lui masinuta a sarit in sus de bucurie juma de metru.
      pt ca nu l-am pozat sa dovedeasc ca nu am plecat in patoagonia cu hainutele si jucariile,am fost porcaita pe FB de o cucoana cu mansarda in deranj . se oferise sa imi doneze hainute de la copiii ei, dupa care mi-a cerut poze sa dovedeasca ea pe nu stiu ce site ca hainutele au ajuns la copii si ca scopul campaniei umanitare a fost atins. am ramas stana de piatra, pt ca eu nu faceam campania umanitara pe acel site,ca nu o rugasem nicidecum sa faca asta si nici prin cap nu imi trecea sa umilesc copilasii pozandu-i.
      totusi,raman la aprerea mea ca acei 8 nepotei crescuti d eo singura bunica sunt printre cei mai frumosi copii vazuti vreodata.

  29. Care Dumnezeu?
    Am impresia ca sunt mai multi… Unul pe care l-a omorat Nietzsche si cei cativa in care unii dintre noi incă mai cred numai ca nu reusesc sa isi puna cu adevarat credinta in practica….
    Iar tot rahatul asta e facut de noi, oamenii, nu de vre-unul dintre acesti Dumnezei.

    https://nicichiarasa.wordpress.com/2015/05/21/in-cautarea-dumnezeului-pierdut/

  30. BOR este Dumnezeu.

  31. Deci pica bine subiectul asta, caci acusi ajunsei acasa, dupa ce am dat pe la biserica ortodoxa din Paris si la ora 7 jumate seara, in zi de mare sarbatoare, Inaltare, Sf. Ctin si Elena, ziua Eroilor etc, era INCHISA. Inchisa. Am mai fost la biserica de cateva ori si de obicei la 7 seara incepe slujba. Pana vine si lumea de la munca, pana una-alta, si bisericile catolice la fel, la 7 seara o tin. Deci, cum va zic, am dat si-un ocol de la drumul meu ca s-o gasesc inchisa…. 😯 😯 Insa masina tip MERCEDES a dnului preot (de altfel de treaba) era parcata in fatza, cred ca mai era inca inauntru. Ce sa mai zic…sa va povestesc cum a umplut facebook-ul dnul preot acum vreo 2 ani cum ca el face greva foamei ghiciti de ce? ca nu-l mai lasau vecinii sa-si parcheze vaporul de Mercedes pe unde vrea el calare pe trotuar !!! 😛 😛 Da. Ati auzit bine. Facea greva foamei si protesta pe facebook (sa ne solidarizam cu el), ca-l persecuteaza francezii nelasandu-l cu “vaporul” pe trotuar… Facepalm..de 10 ori !!!
    Dupa care, ma duc vreo 20 de metri mai incolo sa admir statuia lui Eminescu, deh…mandrie nationala in centrul Parisului. Citesc placa comemorativa, intr-o franceza super stricata gramatical. O jena. 😡 Acu’ ce sa zic, preotii de-aici fac multe pt romanii amarati din Franta, se zbat, au obtinut finantari si au renovat biserica, e ca nou-noutza, n-am ce zice, dar cu lacomia si aroganta, tot grup pe ei e…

  32. biserica ortodoxa e un prestator de servicii anormale.In campanie electorala presteaza suplimentar.Sa curga siroaie de hartie de bon fiscal.Sa facem baie intr-o piscina de chitante sfintite si apoi sa le dam foc! Si sfatuiti bunicile sa nu le mai dea atata mancare cand se duc la slujba ca in cativa ani tre’sa le platim si spitalizarea cine stie pe unde,doamne iarta-ma!
    Asa cum bine glasuiau niste reporteri catavenci “SA LE PUNEM MANA PE CUR!”

  33. si cred ca singura chestie buna pe care o face biserica asta ar fi ca industria chineza de prosoape duduie.
    Chiar,ce naiba face un preot cu toate prosoapele pe care le primeste? halate? un cort? saltele? se spala pe piciare si pe urma arunca prosopul?

  34. va plingeti de existenta acestui monstru, dar nu sinteti, oare , tot voi cei care-l hraniti datorita ipocriziei voastre?
    Comentariile abunda de atentionari: ai grija ca-ti vor tripla taxele sau ce te vei face daca ai nevoie de popa. Vedeti bine ca ele vin din partea celor oripilati de chipul monstrului.
    Si-atunci unde va situati?
    Ceea ce se intimpla este ca sinteti pusi in fata faptelor voastre.

  35. :)):)) stiu ca nu este de ras, dar, eu am avut spre ghinionul meu am avut trei morti intr un an, tot spre ghinionul meu am respectat a la cart tot pamfletu de mai sus. si acu mai platesc unele datorii. :)):)):)).. da ….noi sa fim sanatosi, am respectat traditiile, da? :d :d

    • Vai, rox, eu dupa ce am trait saptamanile trecute i-am anuntat pe toti ai mei sa faca bine sa nu-ndrazneasca sa moara macar inca 5-10 ani, ca eu nu mai fac fata la asa ceva prea curand…condoleante, fii tare!

    • Exact asta zic si eu: nu cred ca voi manca,bea,imbraca pe ,,cea lume” din ce mi se va imparti dupa ,,tristul eveniment”. Dar asta cred eu si o voi ruga pe fiica-mea sa procedeze in consecinta:sa dea ceva numai daca si cand va putea si va vrea. Si mai ales cuiva caruia sa-i fie de folos. Numai ca ne place sa respectam vointa si credinta alor nostri,si atunci e situatia ta cu datoriile,dar o facem tocmai ca sa fim impacati cu noi insine. Ca uneori se exagereaza si ce nu le-am dat cat au trait,dam dupa moarte e deja altceva. Si,cum mai zicea cineva pe aici:de ce trebuie sa-mi aduc mereu aminte de data mortii cuiva? Nu-i pot cinstii memoria facand lucruri pe care-i i-ar fi placut sa ma vada ca le fac?

    • rox,dar de ce te-ai indatorat pt asta? nicio randuiala bisericeasca nu cere asa ceva. daca te temi de gura lumii,fa cheta.
      eu asa am de gand. cine comanda,plateste.

    • eu sunt sigura ca la faza cu impamantarile defunctilor, 90% reprezinta mandria familiilor defunctilor redati naturii.
      mai degraba fac credite decat sa puna doua farfurii pe masa mai putin ca vecinu.
      totul se contabilizeaza in memoria colectiva sateasca/comunala/oraseneasca/transfrontaliera, dupa caz.
      nici vorba de rugaciune pt ala mort, de fapta buna, ca doar nimeni dintre cei chemati la ospat ar avea nevoie de farfuria aia de mancare.
      se cheltuie sume colosale si o fac oameni de nivel cel mult mediu,ca ii rad ceilalti, nu ca raposatul ar fi deshidrata ori i-ar fi scazut glicemia si ar necesita oarece mancare.

      sia tata timp cat exista aceasta mandrie, pe ea babele au inflorit o adevarata industrie si cea mai profitabila sursa de venit a BOR,dar culmea, singura nesolicitata obligatoriu de BOR.
      si daca duci un colac si o sticla de vin si daca duci 50 de farfurii, tot slujba aia o fac.numai ca nu te vorbeste satul.
      si atunci pomana devine o chestie strict pagana, fara nicio legatura cuc restinismul si ideea originara a pomenirii mortilor.

    • Nike,ai pus punctul pe i! A intrebat tata preotul,la nu mai stiu care dintre parastase,ce anume trebuie sa facem,iar preotul i-a zis ca,in afara de coliva,vin si o prescura,sa luam ce credem noi,ca orice dam din suflet e bine primit. A urmat ,,consiliul de coroana” cu initiatele familiei”. Rezultat:farfurii,pahare,palpuma,perna etc. Singura consolare a fost ca tata era multumit ca inca mai poate face ceva pentru mama. Iar mama s-ar fi amuzat teribil pentru ca setul ala complet de pat l-am dat cuiva care urma sa se marite,deci i-a folosit cu spor 😉 .

  36. Preturile mari sunt doar in orasele mari, functioneaza legea cererii si ofertei..in satul unde stam noi, parintele face cununii, botezuri si inmormantari gratis…nu cere nimic..daca omu vrea sa-i lase ceva e ok, daca nu nu.
    Nici eu nu inteleg rostul atator pomeni, la 6 la 9 la 12 saptamani, luni.de post sau nu……dar cica asa e traditia..o aiureala…Daca Dumnezeu considera ca banii sunt binele nostru cel mai mare, ne trimitea un economist sa ne invete.

  37. Nu vă obligă nimenă să aveți de a face în vreun fel cu BOR, nici la botez, nici la nuntă, nici la înmormântare, așa că de ce tot plângeți voi pe un mormânt străin? Uite, lui Tache îi plac rațele fripte și cârnați din Praga, este extazul vieții ei. Întrebare: este ăsta extazul vieții și pentru alși români ?
    Pt. cei, care mai au vreun neuron, să intre pe site-ul BOR și să caute activitatea socială a BOR, să vadă acolo câte cantine, creșe, grădinițe,cantine, cabinete medicale funanțează BOR. Să caute lista cu monumenet UNESCO din RO și să vadă câte sunt administrate și întreținute de BOR. Și nu în ultimul rând, când Statul îșa va face ordine în finanțșe și nu va mai sângera la greu prin corupție și cheltuielei aiuristice, va folosi toate fondurile UE puse la dispoziție și încă nu îi vor ajunge banii pt dezvoltarea României, atunci săs se găndească la banii BOR… Toți banii BOR sunt cheltuiți în RO, nu duși în conturi în străinătate sau cheltuiți în străinătate, adică BOR introduce toții banii săi în economia românească….

    • da..inclusiv pe limuzine blindate si pe hramuri de biserici care intreg orice imaginatie…..

      noroc ca se cheltuie in RO, sa le multumim frumos ..
      nu mai vorbesc de influenta pe care au folosit-o vara rusine cand si-au revendicat proprietatile , cum si-au insusit cu neobrazre ceea ce nu le apartinea de drept ; cand am depus cerer de revendicare pentru padurea bunicului mi s-a spus: a, nu putem sa va dam pe aceeasi locatie..va dam maracinisul ala mai pe margine ca restul a luat-o biserica ( CUM? daca nu aveau act de proprietate pe acea locatie..ei bine, cu multe rugaciuni se pare !)
      de pensiunile acelea nesimtite facute in scop comerical ce sa mai spun? cati oameni nevoiasi primesc acolo ? cati copii orfani au ocazia sa guste din mancarurile cu preturi prohibitive?

      Probabil ca sunt si exceptii printre popimea asta imbuibata dar ceea ce am vazut si vad eu este lacomie, aroganta, lipsa de bun simt intr-o meserie in care NU ai ce cauta daca nu ai chemare..

    • Hai s-o luam metodic! In primul rand,exprimarea ta cu ,,neuronul” ma face sa cred ca nu prea s-au lipit de tine invataturile bisericii:alea cu acceptarea celorlalti,intelegerea,bunatate,ca de politete se mai vorbeste si in aia 6-7 ani petrecuti pe acasa. Daca ai argumente,le folosesti cu eleganta si elocinta. Jicnirea echivaleaza,in scris,cu ,,are dreptate ala care tipa mai tare”.
      Apoi spui ca nu sunt obligata sa apelez la biserica. Te contrazic:daca pentru mine pot alege,dar,pentru ca-i iubesc pe ai mei si le repect credinta, sunt obligata sa apelez la serviciile preotilor. Multe lucruri pot face singura,dar chiar slujba de inmormantare,botez etc nu.
      Apoi spui ca banii raman in tara. Eu sunt contabil si am o minte cam analitica. Deci intreb:nimic din ceea ce se achizitioneaza nu e din import(UE sau non UE)? Asta ca sa nu intru in amanunte gen:muncitori ca contract sau ,,la negru” si altele.
      Spui ca,mai intai,sa facem ordine in finantele statului. Ordine trebuie facuta,dar statul asta nu a pretins ca e un exemplu,asa cum face biserica. Si apoi,daca ne gandim la dezvoltarea Romaniei,nu crezi ca niste impozite platite de biserica pe activitati strict comerciale(nu slujbe) gen hotel,excursii etc ar contribui tot la dezvoltarea tarii?
      Si sa nu crezi cumva ca ,,extazul vietii” mele e sa fac ,,analiza pe text”,dar daca argumentul este neuronul si site-ul Patriarhiei,ma mananca tastatura sa raspund.
      Si,ca sa nu-ti pui intrebari,sunt ortodoxa,botezata,cununata,mi-am botezat copilul,am fini de botez si de cununie,merg la biserica nu numai la sarbatori etc. Adica,asa,ca tot omul. Dar asta nu ma impiedica sa vad si aud.

    • Ma’..!!..Ce ”revelare”.aiiii!!!.

  38. Acuma si voi chiar ca sunteti niste carcotasi! Ce naiba? Vreti ca viii, mortii, nenascutii, cei din prezervative, cei din neant, cei trecuti dincolo ( cu sau fara moarte celebrala) sa fie lasati fara…? pai, ce naiba! Reventit-va! Cum sa nu existe cate un sobor la orice basina trasa de …. orcine? Cum sa nu fie felicitat, citat mai ceva ca Ceasca, Inlat prea Trafeeltilul Intai Statator al BOR? Ca daca e BOR atunci sa BOR-im in masa. Da, nu cu ce avem prin stomace! Nu! Cu ce avem prin buzunare. Nu conteaza ca mai si pute, bani sa fie. Traiasca, infloreasca si…. cand sa se ofileasca chemati-ma si pe mine sa…. imi vad d treaba.

  39. Mda… nu intelegem fenomenul, dar suntem impotriva. :)))

    Pentru ca suntem ghidati de sentimente si ne este teribil de “lene” sa incercam sa intelegem ce statut au organizatiile non profit in general si BOR in special, din punct de vedere juridic si fiscal.

  40. Cred că-i place așa de mult că le va pregăti ceva special la judecata de apoi.

  41. Remus Gheorghiţă

    Doar pentru ca ai avut tu ghinion sa dai peste niste preoti din astia, mi se pare super gresit sa-i etichetezi pe toti ca fiind lacomi si fatarnici. Eu, personal cunosc peste 100 de preoti, si iti spun sincer ca toti conduc logane, este unul singur cu mercedes pe gaz. Nu e nici unul pe care sa-l dea banii afara din casa, asa cum ai sugerat indirect in articol. Imi pare rau ca intri in aceeasi categorie de ”jurnalisti” care scriu articole doar ca sa nu-si piarda audienta si aleg chiar si subiecte inflamabile, sa zic asa, cu toate ca nu au documentatia necesara si nici macar habar despre ce vorbesc.

  42. Eu cred ca lui Dumnezeu ii place de unele persoane din BOR si de altele nu. Generalizarea asta e boala grea… Si despre romani se spune ca sunt hoti, lenesi, etc. Totusi, eu sunt romanca si nici nu fur, nici nu stau degeaba. Si mai stiu multi alti romani care nu corespund generalizarii de mai sus. Eu cunosc mai multi preoti deosebiti in Bucuresti. Cand m-am casatorit, preotul nu a acceptat nici macar un leu de la nasii nostri, nici de la noi. La fel si cand i-am botezat pe cei trei copii ai nostri. Si nu suntem singurii care am beneficiat de acest tratament, mai am prieteni in aceeasi situatie.

    Mi se pare important sa constientizam ca BOR nu este formata doar din preoti. Noi, toti care suntem credinciosi ortodocsi facem parte din BOR. Si de unii dintre noi nu Ii place lui Dumnezeu. De cei care au facut 20 de milioane de avorturi de la Revolutie incoace, nu Ii place. De cei care fumeaza, sau se imbata sau sarbatoresc ziua unui Sfant doar prin betii si manele, nu ii place. E usor sa vedem doar pacatele altora.

  43. […] Credeti ca lui Dumnezeu ii place Biserica Ortodoxa Romana? – simonatache.ro654 shares 708 comments 2320 likes 9 tw. trackbacks 15495 tw. followers […]

  44. Asta-mi aduce aminte de botezul nepotului, cand mama s-a dus sa plateasca avans grasan la un burtos cu sutana care-i impusese pretul ceremoniei. Toate bune si sfinte pana cand parintii copilului s-au hotarat sa schimbe biserica, moment in care mama s-a dus sa-si recupereze avansul.

    Doar ca la recuperat avansul, ce sa vezi? Burtosul de serviciu pierduse foaia din registru, nu mai avea dovada avansului, deci nu putea restitui banii. Si asta e doar una dintre povestile “Ia banii enorisilor si fugi sau mori incercand”. Eu chiar cred ca Dumnezeu poate exista si fara intermediari. Si bisericile pot fi un lacas de cult si fara acoperis aurit. La urma urmei, tata n-are nevoie de intermediari ca sa ma sprijine si sa-mi spuna ca-i alaturi de mine, nu?

  45. La Caşin, cununia e 2500. DOUĂ MII CINCI SUTE DE LEI! Informaţie proaspătă, de anul ăsta, pentru o nuntă “off season”, în mai, dar sâmbătă, extra flexibilitate la oră.

    Copiii cărora le plăcuse Caşin au renunţat la cununia religioasă din acest motiv. De altfel, ei nu ar fi dat nici jumătate din suma asta 🙂

  46. Nu e prost cine cere, e prost cine da.

  47. Sincer? NU, nu cred ca ii place… De ce? Foarte simplu: incompatibile principiile dupa care se ghideaza crestinismul/ortodoxia si aceasta goana dupa bani.

  48. Din pacate in Romania suntem condusi de preasfintiti si preafericiti corupti care isi vad doar de interesul propriu!

  49. Da, Simona, cum bine zicea cineva , ai atins un subiect tabu…Dar stii cum se zice: fiecaruia ii da Dumnezeu dupa inima lui…
    Si cel care cere si cel caruia i se cere… iar Judecata este la Dumnezeu…

  50. Lui Dumnezeu, nu numai ca-i place Biserica noastra stramoseasca ortodoxa, dar o si iubeste. Biserica e casa Lui, si noi, toti, care o iubim, suntem biserica, iar cand iubesti, nu ai ochi carcotasi. Iubesti si atat.
    Judecarea este ruina sufletului si mare uraciune in fata lui Dumnezeu.
    Dumnezeu cel iubitor, bun, dar drept, va ingaduii, smerindu-ne, sa cadem in cele judecate, caci nici un om nu-i mai presus ca altul.
    Numai Dumnezeu are acest drept, sa judece. Sa nu ne facem dumnezei!
    Iubirea este salvarea noastra.. si intotdeauna vom avea si vom gasi, doar cum suntem, caci nimic nu-i intamplator in asta viata.
    Dumnezeu sa ne lumineze pe toti!

  51. Diana Andreea

    Toti se plang sau au cate ceva de comentat, dar se duc in continuare la biserica cu fiecare ocazie.
    Si-a pus vreunul din acesti consumatori de servicii bisericesti intrebarea: De ce sa ma cunun in biserica? In ce scop? Cum schimba botezul, acest act ritualic, viata copilului meu? Are nevoie bunicul meu mort de slujba de inmormantare? Pentru ce? Daca nu o fac ce se intampla? Zic si eu, asa, ca fapt divers. A stat cineva macar cateva minute sa gandeasca la rece? In mileniul 3 continuam sa ne lasam aburiti de superstitii, dar avem pretentia ca suntem rationali si evoluati! Facem lucrurile pentru ca asa se face sau ca asa a facut mama sau bunicul, in niciun caz pentru ca asa este necesar sau de folos, sau logic sau de bun simt, sau oricum altcumva. Schimbarea vine din interior oricat am da noi vina pe sistem, pe biserica sau pe guvern. Noi intretinem aceste institutii si modul lor de functionare prin refuzul de a face un mic efort si a re-evalua sistemul propriu de valori.

  52. ce de comentări 🙂

    nu sunt doua la fel, asta arata cat de diferiti suntem ca oameni. Ceea ce e bine, insa vad si rautate gratuita. De ce sa platesti 1000-1500 lei la biserica daca tot nu crezi? A, o faci de ochii lumii? Atunci fala se plateste. Vrei nunta mare, platesti la restaurant si lautari si fotografi cu miile de euro? Si nu e multa fala asta, dar vrei si la Biserica Casin, dar pe gratis? Atunci da-i skip la Biserica si mergi la local.
    Daca esti credincios, si simti asta, si mergi la biserica INTELEGAND ce se intampla in sanul ei, atunci stii de fapt ce platesti.

  53. In Noul Testament la Marcu cap.23 este scris (sunt cuvintele lui Isus):
    1 Atunci, Isus, pe când cuvânta gloatelor şi ucenicilor Săi,
    2 a zis: „Cărturarii şi fariseii şed pe scaunul lui Moise.
    3 Deci toate lucrurile pe care vă spun ei să le păziţi, păziţi-le şi faceţi-le, dar după faptele lor să nu faceţi. Căci ei zic, dar nu fac.
    4 Ei leagă sarcini grele şi anevoie de purtat şi le pun pe umerii oamenilor, dar ei nici cu degetul nu vor să le mişte.
    5 Toate faptele lor le fac pentru ca să fie văzuţi de oameni. Astfel, îşi fac filacterele late, îşi fac poalele veşmintelor cu ciucuri lungi,
    6 umblă după locurile dintâi la ospeţe şi după scaunele dintâi în sinagogi,
    7 le place să le facă oamenii plecăciuni prin pieţe şi să le zică: ‘Rabbi! Rabbi!’
    8 Voi să nu vă numiţi ‘Rabbi’. Fiindcă Unul singur este Învăţătorul vostru: Hristos, şi voi toţi sunteţi fraţi.
    9 Şi ‘Tată’ să nu numiţi pe nimeni pe pământ, pentru că Unul singur este Tatăl vostru: Acela care este în ceruri.
    10 Să nu vă numiţi dascăli; căci Unul singur este Dascălul vostru: Hristosul.
    11 Cel mai mare dintre voi să fie slujitorul vostru.
    12 Oricine se va înălţa va fi smerit; şi oricine se va smeri va fi înălţat.
    13 Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi închideţi oamenilor Împărăţia cerurilor: nici voi nu intraţi în ea, şi nici pe cei ce vor să intre nu-i lăsaţi să intre.
    14 Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi mâncaţi casele văduvelor, în timp ce, de ochii lumii, faceţi rugăciuni lungi, de aceea veţi lua o mai mare osândă.
    15 Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi înconjuraţi marea şi pământul ca să faceţi un tovarăş de credinţă şi, după ce a ajuns tovarăş de credinţă, faceţi din el un fiu al gheenei, de două ori mai rău decât sunteţi voi înşivă.
    16 Vai de voi, povăţuitori orbi, care ziceţi: ‘Dacă jură cineva pe Templu, nu este nimic, dar, dacă jură pe aurul Templului, este legat de jurământul lui.’
    17 Nebuni şi orbi! Care este mai mare: aurul sau Templul, care sfinţeşte aurul?
    18 ‘Dacă jură cineva pe altar, nu este nimic, dar, dacă jură pe darul de pe altar, este legat de jurământul lui.’
    19 Nebuni şi orbi! Care este mai mare: darul sau altarul, care sfinţeşte darul?
    20 Deci, cine jură pe altar jură pe el şi pe tot ce este deasupra lui;
    21 cine jură pe Templu jură pe el şi pe Cel ce locuieşte în el;
    22 şi cine jură pe cer jură pe scaunul de domnie al lui Dumnezeu şi pe Cel ce şade pe el.
    23 Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi daţi zeciuială din izmă, din mărar şi din chimen şi lăsaţi nefăcute cele mai însemnate lucruri din Lege: dreptatea, mila şi credincioşia; pe acestea trebuie să le faceţi, şi pe acelea să nu le lăsaţi nefăcute.
    24 Povăţuitori orbi, care strecuraţi ţânţarul şi înghiţiţi cămila!
    25 Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi curăţiţi partea de afară a paharului şi a blidului, dar înăuntru sunt pline de răpire şi de necumpătare.
    26 Fariseu orb! Curăţă întâi partea dinăuntru a paharului şi a blidului, pentru ca şi partea de afară să fie curată.
    27 Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi sunteţi ca mormintele văruite, care pe dinafară se arată frumoase, iar pe dinăuntru sunt pline de oasele morţilor şi de orice fel de necurăţie.
    28 Tot aşa şi voi, pe dinafară vă arătaţi neprihăniţi oamenilor, dar pe dinăuntru sunteţi plini de făţărnicie şi de fărădelege.
    29 Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi zidiţi mormintele prorocilor, împodobiţi gropile celor neprihăniţi
    30 şi ziceţi: ‘Dacă am fi trăit noi în zilele părinţilor noştri, nu ne-am fi unit cu ei la vărsarea sângelui prorocilor.’
    31 Prin aceasta mărturisiţi despre voi înşivă că sunteţi fiii celor ce au omorât pe proroci.
    32 Voi dar umpleţi măsura părinţilor voştri!
    33 Şerpi, pui de năpârci! Cum veţi scăpa de pedeapsa gheenei?
    34 De aceea, iată, vă trimit proroci, înţelepţi şi cărturari. Pe unii din ei îi veţi omorî şi răstigni, pe alţii îi veţi bate în sinagogile voastre şi-i veţi prigoni din cetate în cetate,
    35 ca să vină asupra voastră tot sângele nevinovat care a fost vărsat pe pământ, de la sângele neprihănitului Abel până la sângele lui Zaharia, fiul lui Barachia, pe care l-aţi omorât între Templu şi altar.
    36 Adevărat vă spun că toate acestea vor veni peste neamul acesta.

  54. Deuteronomul 5
    8. Sa nu-ti faci chip cioplit, NICI VREO INFATISARE A LUCRURILOR CARE SUNT SUS IN CERURI SAU JOS PE PAMANT SAU IN APE SUB PAMANT. (fac eu o paranteza – aici intra si orice om, poza de om, moaste sau ramasite omenesti sau alte ramasite sau bucati de cruce, etc.)
    9. Sa nu te inchini inaintea lor si sa nu le slujesti, caci Eu, Domnul Dumnezeul tau, sunt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc faradelegea parintilor in copii pana la al treilea si la al patrulea neam al celor ce Ma urasc;
    10. si Ma indur pana la al miilea neam de cei ce Ma iubesc si pazesc poruncile Mele

    Deuteronomul 4
    15. Fiindca n-ati vazut niciun chip in ziua cand v-a vorbit Domnul din mijlocul focului, la Horeb, vegheati cu luare aminte asupra sufletelor voastre,
    16. ca nu cumva sa va stricati si sa va faceti un chip cioplit sau o infatisare a vreunui idol sau chipul vreunui om sau chipul vreunei femei,

    Romani 1
    22. S-au falit ca sunt intelepti, si au innebunit;
    23. si au schimbat slava Dumnezeului nemuritor intr-o icoana care seamana cu omul muritor, pasari, dobitoace cu patru picioare si taratoare.
    24. De aceea, Dumnezeu i-a lasat prada necuratiei, sa urmeze poftele inimilor lor; asa ca isi necinstesc singuri trupurile;
    25. caci au schimbat in minciuna adevarul lui Dumnezeu si au slujit si s-au inchinat fapturii in locul Facatorului, care este binecuvantat in veci! Amin.
    26. Din pricina aceasta, Dumnezeu i-a lasat in voia unor patimi scarboase; caci femeile lor au schimbat intrebuintarea fireasca a lor in una care este impotriva firii;
    27. tot astfel, si barbatii au parasit intrebuintarea fireasca a femeii, s-au aprins in poftele lor unii pentru altii, au savarsit parte barbateasca cu parte barbateasca lucruri scarboase si au primit in ei insisi plata cuvenita pentru ratacirea lor.
    28. Fiindca n-au cautat sa pastreze pe Dumnezeu in cunostinta lor, Dumnezeu i-a lasat in voia mintii lor blestemate, ca sa faca lucruri neingaduite.
    29. Astfel, au ajuns plini de orice fel de nelegiuire, de curvie, de viclenie, de lacomie, de rautate; plini de pizma, de ucidere, de cearta, de inselaciune, de porniri rautacioase; sunt soptitori,
    30. barfitori, uratori de Dumnezeu, obraznici, trufasi, laudarosi, nascocitori de rele, neascultatori de parinti,
    31. fara pricepere, calcatori de cuvant, fara dragoste fireasca, neinduplecati, fara mila.
    32. Si, macar ca stiu hotararea lui Dumnezeu, ca cei ce fac asemenea lucruri sunt vrednici de moarte, totusi, ei nu numai ca le fac, dar si gasesc de buni pe cei ce le fac.

    1 Corinteni 2
    2. Caci n-am avut de gand sa stiu intre voi altceva decat pe Isus Hristos, si pe El rastignit.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest site foloseste serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.

Question Razz Sad Evil Exclaim Smile Redface Biggrin Surprised Eek Confused Cool LOL Mad Twisted Rolleyes Wink Idea Arrow Neutral Cry Mr. Green