Femeile vin de pe Venus, bărbaţii de la băut Femeile vin de pe Venus, bărbaţii de la băut

Domnilor doctori, curaj! Ridicați-vă ochii din pământ și spuneți adevărul!

Screen Shot 2015-11-06 at 18.07.35

Domnilor doctori care, din noaptea tragediei și până azi, stați la căpătâiul pacienților, sunteți niște eroi! Așa cum eroi sunt toți colegii dumneavoastră care vă ajută să vă faceți munca: asistente, infirmiere, brancardieri, tot personalul medical în care astăzi ne este speranța. Nu vă vom putea niciodată mulțumi îndeajuns pentru ceea ce ați făcut și faceți în fiecare zi și în fiecare noapte, în fiecare oră și în fiecare minut. Cu siguranță, nici nu îndrăznim să ne imaginăm ce s-ar fi întâmplat dacă nu ați fi fost atât de competenți, atât de devotați și atât de oameni, pe tot parcursul acestei povești îngrozitoare. O singură rugăminte mai avem la voi: ridicați-vă ochii din pământ și nu vă mai temeți de sistem! Ridicați-vă ochii din pământ și spuneți adevărul! Pentru prima oară, după 26 de ani, faceți și asta! E unul dintre lucrurile de care avem nevoie ca să fim siguri că se face absolut tot posibilul pentru victimele de la Colectiv, dar și pentru ca să putem merge mai departe noi toți, pe un drum nou și curat. Suntem cu toții un popor ars, pârjolit, care trebuie să se îngrijească singur, printre altele, lepădându-se de toate lucrurile care i-au făcut rău. În fruntea listei: frica de autoritate.

Acum câțiva ani, cineva pe care-l cunosc a fost tratat undeva în străinătate. Fiind un caz medical mai puțin standard, s-a ajuns ca, după explorări suplimentare, soluția terapeutică pentru care plecase să fie schimbată cu alta, categoric în interesul pacientului. Când s-a întors, a aflat pe surse că rudele fuseseră îngrozite de decizia luată, împreună cu pacientul, de către medicii străini. Motivul groazei lor? “Or să se supere doctorii din România când or să afle că nu a fost tratat cum au cerut ei”.

În ultimii ani, din spitale au lipsit mereu medicamente. Între 2007 și 2014 a fost o criză uriașă a citostaticelor. S-au luptat ca să o rezolve presa și câțiva voluntari. Voluntarii cumpărau din Europa citostaticele pentru fiecare familie aflată în necaz, iar presa zbiera, încercând să pună presiune pe autorități. Fără ajutorul medicilor și fără ajutorul pacienților! Pacienților le era frică să apară cu numele și cu fața și să strige “Nu am medicamente!”, ca să nu se supere medicii. Medicilor le era frică să apară cu numele și cu fața și să strige “Îmi mor pacienții și nu am cum să-i salvez, pentru că lipsesc medicamente!”, ca să nu se supere Ministerul și Casa de Sănătate. Criza citostaticelor s-a întors, de ceva vreme, nu la proporțiile de atunci, dar din ce în ce mai des apar goluri pe lista de citostatice esențiale. În continuare, nu iese nimeni să se plângă oficial de aceste lipsuri. Frica de autoritate pare adevărata boală incurabilă a românului.

Ajung în sfârșit la motivul pentru care am scris acest text:

Nu există zi, de când a început nenorocirea asta cu Colectiv, să nu îmi spună cel puțin trei oameni, care se află chiar acolo, în miezul problemei, că spitalele nu au tot ce le trebuie în materie de medicamente și consumabile (pansamente, comprese, măști etc.). Deși Ministerul Sănătății se laudă cu o aprovizionare impecabilă, apar mereu goluri care sunt acoperite de donatori privați, ÎN SECRET. Medicilor le e frică să primească aceste donații la lumina zilei și pe ușa din față. Le primesc numai PE ASCUNS, numai de la oameni în care au căpătat încredere și numai cu rugămintea explicită ca totul să rămână confidențial. Oficial, dacă îi întreabă cineva, spun ce spune și Ministerul Sănătății: că au tot ce le trebuie.

L-am auzit mai devreme pe Nicolae Bănicioiu la Realitatea TV spunând, ca explicație pentru această poveste, că e dezinformare și că medicii din România nu sunt oameni cărora să le fie frică de ceva pe lumea asta. Că nu poate nimeni să îi ceară unui medic să tacă sau să-i închidă gura cumva. Nu este deloc adevărat și o știm cu toții foarte bine. Frica de autoritate îl paralizează pe român, indiferent de profesie. Iar medicilor români le este foarte, foarte frică de sistem.

Acum, în cazul acesta punctual, nu îmi dau seama ce procent din tăcerea lor s-a născut din amenințări și ordine explicite “de sus” și cât este autocenzură. Cu siguranță, e un amestec între cele două. A pornit, probabil, ca ordin “de sus”, după care, la presiunea presei, ordinul s-a mai relaxat, dar frica de autoritate nu a mai reușit să țină pasul cu evoluția situației și continuă să facă ravagii.

Este motivul pentru care am scris acest text. Suntem cu toții la o răscruce uriașă acum. Pare că s-a terminat cu adevărat un drum lung și foarte urât și că ni se deschid în față drumuri noi. Mai multe. Trebuie să alegem între ele. Ideal ar fi să alegem unul curat. Unul pe care să nu mai meargă o nație de decurcăreți, terorizați în fața autorității, oricare ar fi ea.

DESCHIDEȚI UȘILE larg, domnilor doctori, și primiți aceste donații LA VEDERE. Dacă vă împiedică vreo ordonanță, vreun ordin de ministru, deschideți gura larg și VORBIȚI. SPUNEȚI ce probleme aveți, SPUNEȚI ce nevoi vă împiedică să vă ajutați pacienții! CEREȚI cu toată gura Ministerului să se miște mai repede cu aprovizionarea sau să vă faciliteze primirea de donații în condiții optime de timing și cu respectarea standardelor corespunzătoare de calitate. VORBIȚI, domnilor doctori, la lumina zilei și privindu-i în ochi pe oamenii pe care și voi i-ați ales și i-ați pus în funcții. NU VĂ MAI TEMEȚI DE EI! Au fost companii de farma care au oferit donații și au fost mai întâi refuzate, apoi direcționate să doneze către Unifarm. E o problemă și asta, pentru că ei nu pot să doneze unei companii comerciale, fie ea și de stat. Le invit și pe ele să vorbească, să nu se mai teamă de minister, de stat, de sistem. Să ceară soluții la lumina zilei și cu toată gura. Să le caute, cu curaj, împreună cu autoritățile.

E valabil pentru oricare dintre noi. Haideți să ne scuturăm cu toții de frica asta bolnavă de autoritate. Haideți să ne îngrijim singuri rănile pe care ea ni le-a produs. Până ieri am crezut că sunt nevindecabile, astăzi cred din nou că ne putem însănătoși. NU TREBUIE DECÂT SĂ DESCHIDEM GURA FĂRĂ FRICĂ. ÎNCEPÂND DE ACUM!

Foto Shutterstock

P.S. Și în legătură cu faptul că nu s-a cerut ajutor internațional decât după ce a izbucnit un scandal uriaș în presă, ar trebui să vorbească toți cei care au răspunsuri la multele întrebări legate de acest subiect. Nu m-am mai referit și la el în textul de mai sus, pentru că îl abordasem deja pe Facebook încă de joi.

Ce am citit aici mă îngrozește: un superchirurg specializat pe arsuri din Anglia, dr. Sarah Pape, care a venit să ajute,…

Posted by Simona Tache on Thursday, November 5, 2015

LATER EDIT: Comunicat al Alianței Medicilor: http://www.aliantamedicilor.org/2015/11/09/comunicat-pozitie-oficiala-alianta-medicilor/.

97 comentarii

  1. Pai daca s-au facut contracte de donatie cum e pe la spate?

  2. este foarte frumos mesajul. totusi, chiar crezi ca asta ii va face pe medici sa spuna liber ce au nevoie? cei care ar putea vorbi au zeci de ani de sistem in spate, vor astepta si abia apoi vor spune ceva. da este pacat, dar asta e Romania in care traim. nu putem visa ca se schimba peste noapte. sper sa gresesc in comentariul meu, asa ca te rog sa continui sa spui ce crezi si sa ma ignori 🙂

    • medicii buni s-au dus in strainatate de multi ani, cei din tara sunt slabuti…

    • sa mori tu, Ciupin?
      afla ca a pelcat in afara un pacient catalogat fara sanse de cei veniti din afara, salvat pana acum de dr romani.
      PS: cumnata-mea e afara, intr-o tara UE si a terminat medicina cu 6.

  3. Bona mea s-a operat pe 21 noiembrie la Sf. Ioan; i-au scos colecistul. Si azi imi spunea (isi tot aminteste lucruri) ca fiecare pacient, inainte de a intra in operatie, trebuia sa aiba o punguta cu medicamente, cumparate de apartinatori din banii lor, conform listei primite de la personalul medical. Nu aveai punguta, nu intrai in operatie. In Bucuresti, intr-o sectie de urgenta.

  4. Mai exista o solutie. Poate un avocat specializat pe malpraxis ar putea consilia familiile celor aflati acum in spital, astfel incat sa “discute” cu onor ministerul si sa i se explice aceatuia ca spitalele si chiar ministerul pot fi date in judecata. Nu e malpraxis daca medicul face tot ce e omeneste posibil cu ce are, dar daca nu are pt ca nu i se da voie sa ceara, sunt sigura ca undeva juridic e o problema. Si nu e un spital in situatia asta. Sunt multe. Si toata lumea e cu ochii pe noi, ca tara. Nu cred in amenintari, dar daca unii nu reactioneaza decat la asa ceva, sunt si situatii in care scopul scuza mijloacele.

  5. In mod sigur sunt lipsuri in spitale. Mai ales acum cu atat de multi pacienti, care au nevoie de substante si materiale specifice, care necesita o cantitate mare de comprese sterile, schimbate des, unguente, dezinfectante si multe altele. Cand seful cel mare spune ca ai tot ce-ti trebuie, cum sa spui tu, un medic – care se zbate sa salveze viata atator tineri – chiar si sef de spital sau de sectie, ca ai avea o multime de necesitati?! Nu poti contrazice seful cel mare. E ca atunci cand a venit PDL-ul la putere si am fost fortati toti angajatii sa ne inscriem in partid, altfel ramaneam fara ore duble, sau un schimb de tura la nevoie, sau chiar mutari disciplinare la peste 50 km de localitatea de domiciliu si locul normal de lucru, prevazut in contractul de munca. Dar, ei au venit, au plecat, au venit altii, au plecat si ei si, uite asa de 25 ani, ei s-au perindat pe la noi si noi, tot aici suntem si ne facem treaba cat putem de bine, chiar daca ne-au ingradit, prin legi proaste, actul medical. Poate, intr-o zi, vor ridica si ei capul si vor striga tot ce au nevoie!

    • ah da, asta cu “obligativitatea” inscrierii in partid a fost insuficient tratata de-a lungul timpului pe blogul roz. Si asta e o intrebare buna de adresat ca sa aflam muuulte povesti interesante, in special din orasele mai mici, iar la tara sa nu mai spun.

  6. Stiu si eu problemele acestea de la o studenta in anul 2 la medicina, care ieri a fost la unul dintre spitale si mi-a spus ca intr-adevar, pacientii nu au medicamente, nu au consumabile, nu exista suficient cadru medical!!! Duceti-va la spitale si va veti ingrozi de ce veti vedea acolo! Lacrimi, durere, neputinta!!! Si marionetele acestea de oameni politici se prefac ca e totul in regula, ca au tot ce le trebuie, in frunte cu ministrul sanatatii!!!! Este inadmisibil asa ceva!!!

  7. si sa vorbeasca, printre altii, si cei care au lasat-o pe vedeta Berecleanu sa intre fara boneta, fara alte masuri de precautie, sa filmeze in camerele sterile ale celor doi pacienci pe a caror carca si-a mai facut un dram de rating. ce medici sunt aia? in rest, respectele mele si ma inclin in fata supraoamenilor care au facut minuni pentru cei afectati!

    • Pentru că ai zis de Berecleanu, camera in care se află unul din cei 2 nu e sterila si nici nu a fost. Ti se da un halat rupt, de ochii lumii sa il pui pe tine. Au doar papuci la G. Alexandrescu. Si da, inca ne e frica si inca se schimba lenjeria cand vine televiziunea. Metehne grele 🙁

    • Cu parul rasfirat pe fata pacientei arse! Asa ceva!!!! Si nu s-a revoltat nicio autoritate!

    • m am mutat intr-un din spitale,sa ajut. aveam envoie de un dr sa ii comunic ceva. pot intra,eram imbracata cu halat,papucei, boneta,dar am asteptat cat l-a pansat,sa iasa. de ce? minima moralia.

  8. Mesajul este incurajator, si medicii au nevoie de sustinere ptr a-si depasi teama de sistem, nu e chiar usor dupa atatia ani de reprimare.

  9. mie mi-e scarba rau. azi am vorbit cu sefa de la ati de la un spital, sa o intreb ce nevoie de materiale au fiindca am prieteni ce au strans bani si vor neaparat sa cumpere lucruri care sa fie folositoare ranitilor. mi-a dat o lista, lunguta chiar, structurata in functie de importanta medicamentelor, lista pe care am transmis-o mai departe ca fiind reala si actuala. prietena mea care s-a dus sa cumpere fluimucil si vitamina c fiole m-a sunat indignata ca nu i se dau fara reteta. am rugat-o sa o sune pe doamna de la spital sa ii spuna care e calea de urmat in cazul asta. m-a sunat inapoi aproape plangand fiindca cea care cu cateva ore mai devreme imi daduse mie lista cu necesarul, ei i-a spus ca spitalul este aprovizionat foarte bine, cu toate materialele si medicamentele de care are nevoie.
    prietena mea ma cunoaste si stie ca nu am mintit referitor la nevoia de medicamente din spital insa ceilalti oameni carora le-am spus despre aceasta lista ce vor crede cand se vor duce la spital cu medicamente si li se va inchide usa in nas? oameni care nu ma cunosc si care vor sa ajute asa cum facem toti? isi vor pierde increderea in oricine..
    luni o sa se duca personal cu prietena mea o alta(pe care medicii o cunosc, care a fost la acolo in permanenta saptamana aceasta si a ajutat cu alimentele necesare cadrelor medicale si apartinatorilor) direct in spital, pe sectie, sa duca medicamentele. pentru ca da, ti se permite sa duci cele necesare la spital doar daca medicii au incredere in tine, daca sunt siguri ca nu aduci presa, ca nu mediatizezi, ca nu faci spitalul de rusine ca nu e aprovizionat.

    pentru ca am ajuns in asa hal incat iti trebuie pile ca sa ajuti!!! tu, un om simplu, care nu ai nimic de castigat, care te duci cu inima deschisa si cu zambetul pe buze stiind ca urmeaza sa faci bine celor aflati in nevoie. si-l faci din toata fiinta ta!
    pentru ca medicii, desi geniali in meseria lor, nu au coloana vertebrala, pentru ca nu au demnitate, pentru ca se lasa injositi de sistem!

    m-am ocupat toata aceasta saptamana de ajutorul cu alimente la acest spital. cealalta prietena a mea la fel.

    imi pare nespus de rau, dragi prieteni, ca va veti lovi de astfel de piedici in demersul vostru de a ajuta. as vrea doar sa aveti incredere ca cei care va dau informatii despre necesitati nu va mint si daca aveti neplaceri, sa ii sunati sau sa luati legatura cu ei, vor sti cum sa faca sa ajungeti cu ajutorul vostru acolo unde trebuie. din pacate e o cale grea, dar vom reusi, nu-i putem lasa pe copiii aia sa moara pe paturile de spital din cauza orgoliilor sau fricilor.

    • Pune lista aici, te rog!

    • Vineri era valabila lista pe care o sa o pun mai jos, simona daca nu e ok sa o pun aici, sterge-o. De asemenea, pot reveni cu update imediat ce am noi informatii. Donatiile se fac la spital, cu proces-verbal.

      1. FLUIMUCIL fiole – se consuma 6 fiole/zi/pacient, deci sunt necesare 108 fiole/zi
      2. VITAMINA C fiole – se consuma 6 fiole/zi/pacient, deci sunt necesare 108 fiole/zi
      3. VITAMINE A si E – picaturi sau gel
      4. Tiapridal fiole
      5. Addamel fiole
      6. Glycophos fiole
      7. Sulfat de magneziu
      8. Stapler de piele (skin stapler) – 30 buc.
      9. Bureti cu clorhexidina – 200 buc.
      10. Leucoplast hipoalergenic (pe suport de matase) – 100 buc.
      11. Pansament Grassolind.
      12. Dermazin crema 1%.
      13. Tobi, solutie pentru inhalat (DCI: tobramycinum, Cutie x 12 plicuri din Al; fiecare plic contine 7 fiole gemene din PEJD x 5 ml sol. de inhalat prin nebulizator). Produsul e unul scump. Atentie, trebuie stocat la frigider (+4C)!
      14. Scutece pentru adulti
      15. Tifon
      16. Manusi sterile
      17. Masti de unica folosinta

    • Aia pare o lista reala.

      Singurul motiv pentru care medicul a apelat la metoda asta, pe care mi-l pot inchipui, e ca in felul asta, prin nu stiu ce sistem de donatie au implementat acolo, ar intra mai repede in posesia respectivelor medicamente.

      Ce nu pare autoarea postului acesta sa cunoasca, insa, e metoda de obtinere, legala, in cadrul sistemului, a unor produse care la un momet dat iti tebuie (se face un referat, il aproba managerul spitalului, se trimite comanda la firme, etc). Cand Banicioiu spune ca “nu le lipseste nimic”, eu inteleg ca spune ca produse de care acesti pacienti au nevoie exista in farmaciile spitaleleor sau la diversi furnizori din Romania, si ca, urmand procedura normala de obtinere a acestora, nu vor exista piedici/restrictii/blocaje.

      In orice caz, tonul (imi pare rau, anticipat) isteric, al acestui post nu ajuta pe nimeni.

    • andreea, as mai adauga omegaven, nutrison nenergy, solutia d einhalat se mai cheama si tobramizina.

  10. Mai, Monituca, te citesc de ceva vreme dar in ultimul timp, parca articolele tale rup, dureros, niste plasturi de pe rani supurande ale unei realitati de sfert de veac…
    De ce doar ,,domnilor doctori,, ?
    De ce nu si ;
    – doamnelor si domnilor profesori
    – doamnelor si domnilor cercetatori
    – doamnelor si domnilor ,,FEMEI DE SERVICIU,, ,,VANZATOARE,, ,,SECRETARE,,
    – doamnelor si domnilor INGINERI, STRUNGARI, FREZORI, LACATUSI, SUDORI, CHIMISTI (etc.), aaaaaaaaaa, scuza-ma, nu mai avem asa ceva…
    Am trait jumatate din cei 52 de ani ai mei INAINTE, restul DUPA…
    Stau si ma intreb, ca fraierul de serviciu : cand ne-a fost mai multa FRICA ? Atunci sau acum ?

    Raspunsul meu, jenant, pentru povestile legate de democratie si ,,alte alea,, ? ACUM !!!
    Bine, noi suntem educati cu si de frica DAR VOI ?

    M-am simtit liber si inainte, m-am simtit liber si dupa, ma simt liber si acum !

    Voi, copii ?

  11. ia discuta cu medicii sa vezi ce presiuni au in spital: de la colegi, de la sefi. Ce mancatorie e. Ce frica e.
    Cei care au avut curajul au fost amenintati.

    De ce crezi ca atatia pleaca din tara? e simplu de acuzat banii, dar …multi combina spital + clinici si nu mai au presiunea banilor. Uita te cum se dau posturile in spitalele mari din Bucuresti. Unde ajung primii 10 absolventi de la medicina. Cum sunt medici in SUUB care le sunt platite doar garzile… etc

    Din afara cazurilor actuale, uita te la presiunea firmelor farmaceutice: telefoane, amenintari, musamalizari. Niciun medic din care ii cunosc nu a avut curajul sa vina sa vorbeasca in presa de ce prostii de vaccinuri se vand in Romania, cum facem vaccin pe bani, si cum la testele de anticorpi se vede ca nu s-au activat.

  12. Acum cateva zile, la intrarea in tura de noapte, ne-a fost predat cazul unei paciente care tipa cat o mai tineau puterile. Mai mult decat sa o linistesc si sa incerc sa o calmez nu aveam ce sa ii fac. Asistentele medicale nu pot administra medicamente fara indicatia doctorului. Pe la ora 23 s-a hotarat ca pacienta ar trebui operata de urgenta si a fost transferata pe sectia de chirurgie. De acasa au venit un medic anestezist si un chirurg, motivul operatiei a fost peritonita. De la sala de operatie ni s-au cerut flacoane de ser. Am gasit doar 4 flacoane ascunse intr-un salon, 4 flacoane am primit de la asistenta de serviciu pe alta sectie si 2 flacoane am gasit intr-un alt salon. De ce erau ascunse? Pentru ca in farmacia spitalului nu se mai gaseste nici un flacon. Flacoanele ridicate acum mult timp din farmacie si nefolosite le pastram pentru cazuri de urgenta. Daca avem un pacient diabetic, ce sa ii administram? Glucoza nu ii putem pune. Nici cele 10 flacoane pe care le-am dus la sala de operatie nu au fost de ajuns pentru a curata cavitatea abdominala a pacientei. Nu avem ce scrie pe condica pentru ca farmacia e goala. Nu avem aparat de urgenta. Daca vine un control nu trebuie sa ne gaseasca un pumn de medicamente si 2 flacoane de perfuzabile pe care le pastram pentru urgente. E adevarat ca nu avem nici compartiment de urgente, dar pacientilor li se poate face rau si noaptea cand farmacia spitalului e inchisa. Nu avem nici macar medicamente pentru hipertensivi sau pentru diabetici. E adevarat ca la internare le spunem sa isi aduca medicamentele de acasa, nu ii putem lasa mai multe zile fara tratament, nu? E adevarat ca ii trimitem la farmacia din colt sa isi cumpere medicamente pentru ca nu avem ce le baga in flacoanele alea pe care le ascundem noi. Materiale avem doar daca folosim o trusa de perfuzie sau o seringa la mai multe tratamente. Altfel ramanem fara ratia de materiale in mai putin de 2 saptamani. Si le primim o data la 2 luni. Primim 7 manusi cu care nici nu putem lucra pentru ca sunt marimea L, dar pe hartie decontam manusi marimea M pentru ca asa ni s-a spus de la birouri. Avem o sticla de betadina pentru toata sectia si impartim 500 ml de spirt la 2 asistente. Cumparam leucoplast si fasa atunci cand ramanem fara. Uneori cumparam si medicamente. Sau punem bani pentru a acoperi costul unui tratament scump de care o pacienta are nevoie. Ducem lenjerii de pat de acasa sau pe care le primim de la prieteni. Mancarea pe care o primesc pacientii e de toata jena. Doar cartofi si orez, o 1/3 sau 1/4 dintr-o pulpa si o apa colorata numita supa.
    Poate in alte spitale e mai bine, poate au materiale si medicamente. La noi asta e situatia si suntem localizati intr-un oras mare din tara. Nu ne-a obligat nimeni sa nu spunem sau sa nu ne revoltam. Dar cui sa spui? Daca cerem un top de hartie A4 ni se spune ca nu sunt bani pentru a-l achizitiona. Medicamente nu sunt, materiale sunt putine. Infirmierele nu au solutii cu care sa spele pe jos, isi cumpara ele mopuri. Nu sunt bani pentru a cumpara o baterie de chiuveta la oficiu. Am strans bani pentru a varui si a face curatenie in camera asistentelor si in oficiu. O colega a adus noptiere printr-o donatie. Eu am dus pachete de pampers pentru pacienti.
    Nu cerem recunoastere mondiala, medalii si premii Nobel, dar e dureros cate pietre s-au aruncat de-a lungul timpului in cadrele medicale care vor/primesc ciubuc. Ce ciubuc sa mai astepti de la un batran pe care il trimiti la farmacie sa isi cumpere medicamente scumpe dintr-o pensie de cateva sute de lei? Sau de la pacienti care se interneaza pentru ca nu au ce manca acasa. Sau de la pacienti care se interneaza de sarbatori pentru a nu sta singuri acasa. Cine credeti ca ia leul ala ascuns in mana tremuranda in timp ce ti se spune “sa bei o cafea, maica”? Nu neg ca sunt si asistente care asteapta cu buzunarul larg desfacut, dar nu toate suntem asa. Majoritatea avem si al doilea job, la privat, unde mergem dupa o tura de noapte de 12 ore. Nu cred ca merge nimeni de placere, fiecare are nevoie de bani. Daca intr-o zi nu sunt binevoitoare, nu inseamna ca astept sa-mi pice si mie ceva. Poate inseamna ca sunt obosita dupa 16 ore de lucru.

    Simona, te rog sa ma scuzi ca am scris atat de mult. E primul comentariu pe blogul tau, te citesc rar de tot.

    Semnat
    O asistenta medicala care vrea materiale cu care sa poata lucra in conditii decente si un salariu cu care sa isi poata plati facturile (pentru celelalte mofturi si-a transformat pasiunea in cel de-al 3lea job)

    • Scuza-ma ca iti zic, dar daca intr-o zi nu esti “binevoitroare” poate ca ar trebui sa-ti cauti alt job. Blonavii nu trebuie sa sufere de pe urma toanelor pe care le au asistentele. Am vazut de-a lungul timpului astfel de persoane care se inviorau brusc dupa ce simteau bancnota in buzunraul halatului, li se schimba starea de spirit ca prin farmec. V-ati creat aceasta reputatie de spagari ACOPERINDU-VA intre voi.

    • si o sa tot fie asa daca nu iesiti voi, cei dinauntru, sa vorbiti in fata oamenilor, sa le spuneti adevarul si sa cereti conditii normale de munca. sa nu ii mai sustineti pe cei de la minister in acoperirea adevaratei stari a sistemului medical. schimbarea incepe cu noi!

    • @Asmed: OMFG!!!!
      @Ciupin: un comentariu de rahat, mă ierți, ca răspuns la un mesaj foarte uman

  13. Medicii si personalul medical sa aiba curajul sa ARATE CU DEGETUL javrele din sistem, adica tot cu functii de medici si asistenti medicali, care FURA cu doua maini de la citostatice la pansamente si LE VAND pacientilor mai instariti. Sa aiba dracului curajul sa ii denunte, sa iasa din starea de camila. Cum se fura inspitalele romanesti se mai fura doar in codru. Eu cred ca medicilor NORMALI la cap le e mai frica de furaciosii si spagarii din sistem, decat de autoritate.

  14. Am avut asa un impuls sa zic tot si apoi mi-am dat seama ca oamenii nu sunt pregatiti sa asculte tot. Da, oamenii nu inteleg ca tu ca medic tanar nu poti sa spui ca nu ai aia si aialalta si sa accepti sa cumpere pacientul (chiar daca vrea si poate sa faca asta si mai mult in anumite cazuri e in interesul lui) pentru ca: regulamentul spune “orice pacient care cumpara X sau Y, poate cere decontarea de la spitalul in care a fost internat”. Si atunci apar problemele, directorul semneaza azi, maine, poimaine, raspoimaine, si in cel mai bun caz vine controlul doar pentru problema asta. Dar cel mai des, cand vine controlul, verifica toaaaaate tampeniile. Si ajung sa te prinda si sa te taxeze chiar si pentru chestii pe care le-ai gresit din vina sistemului (cateodata sistem informatic). Exemplu: epidemiologia si legea spun ca fiecare pacient trebuie sa aiba medicatia lui, adica dintr-o fiola de Ceftriaxona 1g nu pot face la 3 pacienti (desi fiecare au cate 300 mg, la aceeasi ora si se efectueaza cu seringi sterile). Daca s-ar face cate 1 gram fiecaruia, s-ar numi risipa. Controalele cand vin stiu ca este o prostie sa arunc medicamente care pot fi folosite, dar totusi ma atentioneaza si eventual ma pun sa platesc. 2. Cati dintre voi stiu ca fiecare spital are un nr de externari lunar estimat care ar trebui realizat pentru a justifica cheltuielile si pentru a mentine bugetul. Adica, daca vreo cateva luni spitalul are mai putine externari, se intruneste un soi de comisie care vine si verfica gradul spitalului si… eventual diminueaza bugetul. Nimeni nu vrea asta, pentru ca asta inseamna concedieri. Statul nu e interesat decat de bani. Nu de boala pacientului. Fiecare boala la externare este codificata si in functie de nr. zilelor de spitalizare si celelalte diagnostice de externare, se primeste un punctaj, care se transforma in plata pentru spital (plata/caz). Dar, la minister nu sunt doctori si de multe ori pentru cazuri grave se plateste foarte putin. Exemplu: nou nascut cu malformatue complexa cardiaca -coarctatie de aorta (risc major de deces) care a stat in spital mai bine de 2 saptamani si transferat pentru operatie in Milano a fost punctat de catre sistem cu 0.7 puncte (maximul este undeva la 2-3. In orice Unitate de primiri urgente sunt obligatorii teoretic cel putin 2 linii de garda in orice moment. Daca posturile sunt blocate sau sunt foarte prost platite cum sa se intruneasca. Dar pe partea cealalta ca medic de UPU NU ai voie legal sa parasesti UPU.Bun, tot legea prevede la un moment dat printr-un protocol, ca in spitalele mici, in cazul unui stop cardiorespirator sa fie UPU chemat. Ok. ce faci?! E malpraxis oricum ai face… In spitalele mici din provincie pe perioada weekendului nu ai de cele mai multe ori laborator sau radiologie (si cel mai apropiat spital e la zeci de km). Ca sa poti face transfer la un alt spital, teoretic inainte trebuie sa suni si sa te asiguri ca ti-l primesc, in cazul in care starea generala a pacientului nu este critica. Tu n-ai analize, nu poti sa trimiti TOTI pacientii mai departe ca n-ai tu analize. Dovada ca 1/1000000 care are simptomatologie nespecifica pentru o boala grava, are de fapt o boala grava pe care tu ar trebui sa o diagnostichezi cu mainile, un stetoscop, un termometru si un tensiometru. Ca orice om gresesti, in meseria asta nu e normal sa gresesti, dar se mai intampla. Asigurarea de malpraxis in Romania e asa, ca un soi de RCA care nu te salveaza cu nimic. Oricum a doua zi este pe toate canalele TV indiferent ca ai facut tot ce ai putut in situatia data. Statul scoate la concurs locuri la rezidentiat in specialitati, fara sa se asigure ca are nevoie. Exemplu medicii de familie. Ies medici de familie pe banda rulanta, dar care la final NU AU UNDE SA SE ANGAJEZE. Legal, nu au ce sa cauta in alta specialitate. Se pierd enorm d emulti bani la UPU. Oamenii vin la urgenta de multe ori pentru chestii extrem de banale. SI se supara cand stau mult la coada. Unii au si de ce. Problema e ca si ala cu febra 38.0 si ala pe care il doare un deget trebuie vazuti. Asta inseamna timp si bani irositi. O parte din astia vin cu ambulanta la spital. M-am saturat de “fetita tuseste si l-am adus si pe frate-su sa-l vedeti ca l-a vazut medicul de familie dar nu mi-a dat antibiotic” si nu poti sa zici “NU nu-l vad, ca nu e serviciu de consultatii, ci PENTRU URGENTE. Trebuie sa ii vezi pe amandoi si sa te asiguri ca nu e urgenta. IN plus, orice om care se prezinta la urgenta pentru orice, trebuie consultat. Si atunci cei de la usa pierd timp pretios si statul bani. Mai zic?!

    • Sa ne mai miram de ce stomatologul asta habarnist de Banicioiu, nu vreau sa jignesc breasla stomatologilor, stiu ca individul asta chiar nu-i reprezinta,
      dar din postura lui de ministru al sanatatii,
      a lasat sa treaca o saptamana de la tragedia din Colectiv, fara sa ceara ajutor international?
      Chiar si oierul Becali si-a oferit sprijinul, pentru toti ranitii, ca sa poata fi transportati in clinici din afara Romaniei, si sa fie salvati.
      Dar si statul roman putea identifica fonduri pentru asta.
      Si totusi de ce ii lasa pe copiii astia sa moara in spitalele din Bucuresti?
      De ce,
      le este rusine sa spuna ca nu au paturi sterile si terapii pentru arsi???
      Viata acestor tineri trebuie salvata.
      Faceti ceva, cei care puteti, pentru a-i salva!
      Protestele din Bucuresti si de aiurea pot continua.
      Dar acum important este sa se faca tot posibilul pentru ca ranitii de la Colectiv, care mai sunt in viata, sa nu moara.
      Eu asa cred.

    • pai, din ce spui tu in majoritatea cazurilor sunt probleme cu procedurile si procesele. In alte tari astea se rezolva cu specialisti in analizarea si re-designul operatiunilor. Avem si noi specialisti in tara. Daca ar fi chemati, probabil ar presta si ore voluntare ca sa faca un proiect de eficientizare. In schimb nu am gasit o lege clara a voluntariatului, cand am cautat. Sunt convinsa ca sunt sute de persoane care ar oferi consultanta chiar si gratuita institutiilor statului in baza specializarii si a certificarilor pe care le au. De exemplu daca spitalul X are o problema cu achizitiile sa spunem, sa apara undeva mentionat cati bani si cate ore de voluntariat se scot la licitatie sa rezolve problema, si sunt convinsa ca oameni se gasesc. Pana una alta – pentru orice specializare care tine de administrarea unui spital, avem specialisti in tara, care lucreaza in companii multinationale, au beneficiat de experienta si scolarizari afara sau in tara. Nu cred ca ar fi greu sa invete o lege in plus de adm. publica si sa vina cu expertiza lor eventual sa si eficientizeze anumiti pasi.

    • Beepsy, din păcate, avem exemple că nu numai că nu se cere ajutorul specialiştilor, dar nici nu e acceptat, atunci când se oferă!

    • Nu vi se pare tristă povestea lui Bogdan Pancu din Olanda? Mie da, extrem de tristă prin felul în care înțelegem să ne ținem capul și să ne cărăm singuri pumni în el. Așa intervine lehamitea. Încet, ca găinațul de vrabie ce găurește prin consecvență și cea mai groasă bucată de tablă. Am uitat, e week-end. Mascarada dialogului cu strada a luat sfârșit? Noapte bună.

      … … …

      ”Iubita mea a studiat in Olanda cativa ani Crisis Management. S-a remarcat ca fiind exceptionala in cadrul Erasmus in asa fel incat i s-a cerut sa ramana in Olanda. Si a ramas. Si a terminat, si a facut un master. Dizertatia ei a castigat locul 1 pe Olanda pt cea mai buna lucrare pe toata tara. Si apoi a venit acasa in Romania. Cazuse avionul in Apuseni. Fiind experta in Crisis management, incepe sa vada erori. Ii scrie lui Arafat un email, sa se ofere sa ajute. Nimic. Incepem sa -i cautam de munca, peste tot. Trec o luna, doua, trei, cad aia de la smurd in Sutghiol. Cade planoristul. Descoperim o posibilitate de angajare pe la MAI, incep sa ma interesez, mi se spune ca ar putea fi angajata dar ca o sa faca ceai si cafele, nu exista Crisis Management in Romania. Adica nu avem preventie, proceduri, care sa fie actualizate des. Nu avem nevoie. Nu avem nevoie de specialisti care sa conceapa scenarii si sa pregateasca oamenii din diferite structuri.

      A venit o oferta din Olanda, de la o companie extraordinara. Am plecat, nu puteam sa o condamn la imaginea clasica de casierita in banca. Lucreaza acum la niste scenarii, pe fonduri europene de zici ca sunt rupte din filme sf. Ce tehnologii, ce oameni pregatiti. Romania nu are nevoie de Crisis Management. L-am avut pe Oprea la MAI.

      Ok si a ars Colectiv. Nu avem acces la canale tv din Romania ca nu am venit aici sa ma uit la maruta. Am inceput sa citim pe FB. Fata a inceput sa planga. A plans 2 zile. In a 3 -a zi am inceput sa dau telefoane si sa postez pe grupuri sa strangem medicamente si consumabile, pentru ca am prieteni care fusesera prin spitale si lipsea tot. Nu aveau scutece pt adulti, nu aveau fase, etc. Sunt spitalele dinRomania, ce dracu? Ultima oara am fost internat acu 2 ani pt o interventie pe coloana si am venit cu toate de acasa.

      Deci am postat. Marturisesc ca eu nu am incredere sa trimit bani in conturi de fundatii. Nu pot. Multe telefoane de la romani si olandezi, sigur, ajutam. Am sunat prin tara sa vad ce e nevoie exact. Pe tv se spune ca ” avem de toate”

      Pe net, diferiti voluntari, povesteau ca au dus lucruri la spitale si li s-au spus ca mai trebuie anumite lucruri. In timpul asta, cateva conturi de FB (nu le poti da add, nu au alte poze, nu poti vedea de unde sunt, etc) ma acuzau ca fac tara de ras, ca nu e nevoie de nimic, ca diseminez informatii aiurea ca un diletant, ca sa incetez demersurile. Am ales sa ii ascult pe cei care vroiau sa doneze, gasiseram niste pansamente impregnate cu anumite substante (special pentru arsuri grave) 103 euro cutia, continea 50 de bucati. Am aflat ca daca scrie in olandeza pe ele, nu pot fi folosite in Romania. Am sunat la spitalul de arsi. Am inregistrarea audio. Femeia de acolo a spus ca au ce trebuie pt saptamana asta DIN DONATII. Dar ca sa revenim luni pt ca donatiile scad vertiginos si saptamana viitoare nu va mai suna nimeni.

      Sun la ambasada Romaniei sa le explic ce fac. Desi probabil imi vedeau numarul de telefon mi se spune, golaneste, da-mi si mie un numar de telefon inainte sa discutam. Le dau numarul si le cer sa ma ajute cu o hartie ca sa am credibilitate in fata oamenilor de la care cer (oameni puternici la care ajungeam prin bunavointa sefilor iubitei mele) si sa ma ajute si in discutiile cu spitalele din Ro, traduceri, etc, pt ca ei sa poata folosi ce le trimit. Mi s-a raspuns sec sa sun la Crucea Rosie, ca ei nu presteaza servicii dintr-astea. Am intrebat daca la Crucea Rosie din Romania si mi s-a spus ca da, ca ei ma ajuta in orice colt al lumii. Mi s-a multumit si au inchis.

      Azi am vazut la televizor ca spunea Banicioiu ca francezii au fost uimiti de ce au vazut la noi, ca nici ei nu atatea medicamente. Ca au fost impresionati. Am renuntat. Si gata.”

    • Sorin Ioniţă pe facebook.Sunt aproape 300 de comentarii.Citiţi-le şi pe ele.
      Dupa marele scandal de ieri, aveti aici marele scandal de maine:
      Nici SMURD, nici spitalele se pare ca nu au in dotare si proceduri medicamentul Cyanokit (hydroxocobalamina), un intravenos care trebuie injectat imediat pentru a combate intoxicatiile cu cianuri, asociate cu inhalarea de fum la incendii. El se afla in dotarea standard a ambulantelor din Europa si SUA. Este indicat la inhalari de fum cu compozitie incerta, neavand efecte adverse daca cianurile nu sunt prezente.
      Prin urmare, apar acum aceste simptome de care se plange mai jos dr Enescu.
      Aveti si link la stirea din 2006 cand FDA a aprobat utilizarea sa de catre paramedici in SUA “pentru a preveni mii de morti anual din inhalarea de fum”.
      Si pe cea din 2010 cand a fost introdus in UK, cu toate detaliile.
      Pe surse, de cateva zile au aflat si autoritatile romane de Cyanokit si s-au apucat sa cumpere in draci, post factum, de la distribuitorul suedez din Ro, fara proceduri, in regim de urgenta. Dar asta nu v-au spus azi in conferinta de presa, sa nu iasa taraboi.
      Uneste cineva punctele astea cu o linie si ne spune cum arata desenul? Dr Arafat, maybe? Or dr Banicioiu?
      http://www.hotnews.ro/stiri-esential-20568305-managerul-spitalului-grigore-alexandrescu-adolescenti-care-nu-avut-nimic-dupa-incendiu-vin-acum-complicatii-pulmonare.htm
      http://usatoday30.usatoday.com/news/health/2006-12-27-cyanide_x.htm
      http://www.mims.co.uk/cyanide-antidote-launched/substance-misuse/article/1032404

    • Cruela, stiu ce spui, pentru ca si eu mi-am oferit serviciile pe ceea ce stiam sau as fi vrut sa incerc si din pacate nu doar institutiilor publice, ci si organizatiilor non guvernamentale.. Cred ca si la cele din urma se contureaza usor usor un grup exclusivist, nu vreau sa mai intru in detalii. Ideea mea este sa spun de fiecare data, poate repetand in varii feluri si cu diferite argumente, oamenii incep sa faca treptat in alt fel asocierile.

  15. Mancarea din spitale e de cea mai joasa speta. Rotatia e asa: orez, varza, pireu, paste. Toate primesc in cel mai bun caz un sos lung din bulion si apa sau o lingura de supa. Am avut bucatarese care aduceau de acasa zarzavaturi, din gradina proprie ca sa dea un gust mai bun ciorbei, din respect pentru pacient. Anul trecut am fost pe partea cealalta: am fost pacient. Am fost operata intr-un spital de ginecologie dintr-un oras mare. Si am primit la 24 ore ore de la operatie, la masa de dimineata paine cu branza (ok), iar la pranz tocanita de cartofi cu slanina. Seara orez. In conditiile in care un pacient operat trebuie sa isi reia tranzitul.
    Da, sunt si doctori care iau spaga. E adevarat. Si asistente si infirmiere. Dar in cele mai multe cazuri, ajungi sa le cumperi pacientilor tai ce nu au. DIn cat ai. Ai 2 banane, nu le poti manca pe amandoua stiind ca e un copil care a primit la micul dejun paine cu margarina, gem si ceai. Nu poti. Am ajuns in punctul in care cateodata nici nu mai faci cerere pentru consumabile, pentru ca ti-e sila sa vezi ca se intoarce neaprobata cererea ta si aduci de acasa. Si pentru cei care se intreaba de unde ai sa aduci de acasa, aflati ca majoritatea suntem sustinuti de familie (Soti, parinti). Exista 2 extreme de pacienti: cei care n-au dupa ce bea apa si cei care considera sistemul public de sanatate sclavul propriu, si automat medic/asistenta/infirmiera/brancardier devin niste sclavi proprii. M-am saturat de umilirea cu “sa ne multumiti, ca sunteti platiti din banii nostri”. De multe ori pacientii fac sesizari pentru ca stiu ca spitalelor le e teama de sesizari. Din nou, pe acelasi principiu, iar ne controleaza astia si ne mai gasesc cate ceva. Atunci, ca sa nu faca sesizare sunt momente cand se alege rezolvarea amiabila, faci ca pacientul, pentru ca are drepturi. Daca cere vit C in perfuzie, desi nu-i trebuie, ii dai, ca sa nu te trezesti din nou cu probleme. Desi stii ca te indoi si ti-e sila de asta. Dar, decat sa faci un rau mare spitalului, mai bine pleci capul si inspiri adanc.
    Un alt exemplu: in spitalele europene spitalele sunt ajutate sa trateze infectiile intraspitalicesti. La noi nu, la noi se inchid/ primesc amenzi, vin si practic te rup in doua. Asa ca, va anunt ca in enorm de multe spitale nici nu se mai raporteaza. Si infectiile astea nu se intampla, dupa cum ar spune unii carcotasi ca nu e curatenie. Curatenie se face, cu ce produse aproba spitalul/statul in functie de licitatie. Cateodata bune, cateodata nu. Degeaba spunem noi ca manusile se rup repede, ca-s ieftine si proaste, ca daca de astea au fost bani, multumim si bogdaproste! Bine ca sunt si de astea. Pe de alta parte cand totu-i vechi si ruginit si se repara totul pe bucati, nu prea ai cum sa ai curatenie peste tot. De altfel dupa 40 ani de functionare continua (poate si mai mult), in orice stat de oriunde te-ai duce o sa existe infectii intraspitalicesti rezistente. Aia mai demoleaza si construiesc si nou. La noi nu, carpim ca sanatatea alaturi de invatamant nu sunt importante.
    Exemplu clasic: vine pacientul la Urgente, i se recomanda internarea. I se fac analize, radiografii etc si cere transferul la un spital privat. E dreptul lui. Ok, dar daca are sub 24 de ore, chiar daca el a cerut transferul, statul considera ca n-am facut nimic si nu ma plateste. Considera ca puteam sa-l rezolv prin policlinica. nu avea nevoie de spitalizare daca a stat sub o zi. Statul isi fura caciula singur si noi platim. Chit ca suntem medici sau pacienti. Nu exista 2 tabere. Cat am fost in facultate, am avut bursa de studiu in 2 tari din Uniunea Europeana. Ma incapatanez sa raman si sa sper ca oamenii din Romania au nevoie de mine, desi acolo imi veneau analizele pe tub de comunicare intre sectii, aveau medicamente care veneau perfect dozate pt fiecare pacient (noi si daca am avea linie de sterilizare in farmaciile spitalelor, n-am avea circuit pentru ca majoritatea spitalelor din tara functioneaza in cladiri care n-au fost initial construite ca spital), aveam investigatii la discretie, pacientii mei aveau mancare in caserola, puteau sa se plimbe prin curtea spitalului si ma intampinau zambind. Cateodata imi inteleg pacientii cand sunt nervosi pe mine ca n-au una si alta. Dar mi-as dori sa nu ma acuze ca nu au.

    • Mirela, ai tot respectul meu.
      Deduc din ce ai scris ca esti tanara,
      mi-as dori sa ramai in Romania, iar intre timp, Romania sa se schimbe.
      Eu ma vad pacientul tau ideal, peste vreo 20 de ani.
      Doamne-ajuta!

    • Intr-adevar mancarea e dezastru. Primeam in garda cate-o talpa de animal neidentificabil ce nu putea fi taiata nici cu cel mai ascutit cutit. Macar pacientii primeau ceva mai comestibil (pulpa de pui, tocanita de ciuperci cu mamaliga..uneori preferam sa mananc asa ceva daca mai ramanea in loc de talpa).
      Spital Judetean de Urgenta sectie de medicina interna si intram in garda fara anticoagulante, ceream imprumut de la smurd. O saptamana intr-un an n-am avut antibiotice de niciun fel, ca a fost nu stiu ce neintelegere cu transportul. Vineri nu aveam pe sectie si nu venea nici de la farmacie nici un fel de antiemetic..avem pacienti oncologici, polimedicati, e si normal sa le vina greata de la atatea pastile si n-ai ce sa le dai..trimiti familia sa le cumpere de la farmacie 🙁
      Am fost si eu cu 2 burse pe perioada facultatii, merg si acum la conferinte, congrese (traiasca parintii!!) si rezist pe baricade 🙂
      P.S. Luminita, te astept oricand fara programare 😛

    • Scumpa mea, Ametist,
      sunt sigura ca o sa ai grija si de mine,
      eu as fi pacientul tau ideal, asa cum ii spusesem si Mirelei,
      dar nu vreau sa-mi fac deja programare,
      mai degraba mi-as da intalnire cu tine la o cafea, si-o bere,
      in 12.11.2015 orele 18, BH.
      Intalniti-va!
      Nu va contramandati invitatiile!
      Duceti-va!
      Va rog!

  16. Am avut ocazia să văd cum la Terapie Intensivă- într-unul din marile spitale bucureștene- se termină ultima pastilă de Nurofen. Pe o măsuță de spital erau câte 2-3 pastile de diverse lucruri- și o doamnă ar fi vrut Nurofen- dar altă doamnă tocmai primise respectiva pastilă. Și da, parcă era o lege sau propunere că doctorii n-au voie la donații că riscă să fie corupți…

  17. Nu numai in spitale este atmosfera asta, ci am vazut-o si intr-un sport de care suntem asa de mandri si care sufera enprm din lipsa bazei materiale. In care sistemul omoara demnitatea si profesionalismul. Pe scurt, sponsori persoane private am fost trasi prin noroi de federatie, antrenorii mustrati pt ca au accepta donatii decat cele aprovate de cei de la conducere (pt ca din donatiile private nu le pica si lor un leu, asaca prefera sponsorizarile dela companii). Da, trebuie sa dai mita ca sa ajuti sau renunti… Iar eu am renuntat, si la 3 ani distanta de atunci tot mai vizionez campionatele acestui sport cu un gust profund amar si o senzatie de gaura in stomac…

  18. De ce le e medicilor frica sa vorbeasca?! Simplu: sunt amenintati, direct sau indirect (cel mai des indirect, voalat), dar amenintarea exista. Le e frica sa isi piarda locul de munca pentru ca desi avem deficit de cadre medicale nu se scot posturi, iar cele care se scot, se scot pe bani (multi) si cu “dedicatie”. Asa ca atunci cand prind un post (dupa luni sau ani de munca fara plata pt ca unii nu vor sa piarda contactul cu clinicile si raman prin cate un spital benevol, fara bani), fac tot posibilul sa il pastreze. Desigur ca sunt lipsuri in spitale! Poate au acum cand datorita mediatizarii acestor cazuri ministerul le-a dat tot ce au cerut, doar-doar o inchide gura lumii, dar pana acum era jale. Bolnavii de dinainte de Colectiv nu au avut parte de acelasi tratament, va asigur, pentru ca nu exista in spitale. Unele, fara de care ar pune viata oamenilor in pericol, si le cumpara singuri. Nu au ce face, spitalul nu are, cateodata nici pacientul nu isi permite sau n-are familie. Prietenul meu este medic si stiu prin ce trece. Cred ca le este frica de repercusiunile unei onestitati prea brutale, ca oamenii nu i-ar crede (e cuvantul lor contra al sefilor, care are mai multa greutate), ca nu ar fi sustinuti de catre colegi si ca s-ar trezi singuri, fara loc de munca, cu dreptatea si sinceritatea in brate si cu matele copiilor lor ghioraind. E usor sa indemni la sinceritate cand nu stii cat de greu au obtinut ei acel post amarat pe un salariu de mizerie. Cred ca daca oamenii obisnuiti ar sti prin cate trece un medic pana sa ajunga “mare”, s-ar ingrozi. Umilinte, compromisuri, lacrimi si, da, chiar si minciuni uneori. Nu au ce face, sunt stransi cu usa. Vor sa ajute, dar nu vor sa isi faca lor si familiilor lor rau.

  19. fiecare om este un univers.
    si trebuie tratat ca atare.
    de aceea intreb
    este adevarat ca in ro se trateaza pacientii numai dupa o procedura standard ?
    asa mi-a spus o doctorita de la cel mai mare spital din tara, si anume fundeni.
    degeule, ce sa facem, suntem obligati sa respectam procedura.
    stiu ca boala pacientului x cere altceva, dar suntem obligati sa respectam procedura…
    si ca o paranteza, fie si un pic netopica.
    din batrani stiu un tratament imbatabil la tratarea arsurilor si infectiilor.
    a infectiilor cat de cat locale, la alea generale nu ma pronunt.
    este vorba de acea coca din miere cu faina.
    si mai stiu ca in germania, la transplanturi, se folosesc foarte mult lipitorile.
    iar ranile celor din colectiv sumeaza exact aceste aspecte, arsuri si infectii…
    si vin apoi transplanturile, de piele in acest caz…
    si al doilea peseu, ca tot imi place sa fiu rautacios.
    acum ii ridicam in slavi pe doctori, si e pe undeva normal sa fie asa.
    dar parca acum un an, sau mai putin, nu mai stiu exact, un grup de doctori de la spitalul de arsi au fost saltati de dna sau de politie, nu are importanta, pt ca faceau operatii estetice, silicoane si alte alea, in spital, cu baza materiala a statului adica, pt mofturile vuvuzelelor… dar pt interes personal.
    ceva nu se leaga…

  20. La protestele de joi seara, cateva fete imparteau niste biletele participantilor. Am cerut si eu unul (si ma bucur ca nu l-am pierdut/aruncat din greseala); era o lista cu medicamente si materiale “necesare imediat”, pentru ranitii de la Spitalul de Arsi si de la Spitalul Universitar. Am fost rugata sa o distribui prietenilor si colegilor. Dupa ceva ezitari, am scos numele persoanelor cu care s-au purtat aceste discutii (nu stiu daca am facut bine). Redau mai jos continutul:

    “Din discutiile purtate ieri cu doua dintre spitalele care trateaza acesti pacienti, respectiv Spitalul Universitar (24 de pacienti) si Spitalul de Arsi (26 de pacienti), urmatarele produse si medicamente sunt necesare imediat:
    – manusi sterile, toate marimile, in special 7.5-8.0
    – leucoplast piele sensibila
    – Dermazin unguent
    – vitamine doar fiole: C, A, E
    – fese elastice lungime 4.3m, latime 5-20cm
    Va multumim pentru implicare!”

    In spitale e greu de gasit, in conditii normale, nu doar medicamente, ci si comprese sterile, vata, glucoza, seringi etc. Si ei spun ca in acest dezastru umanitar (ca asta este) aprovizionarea e impecabila?? Intre ministru si directorii de spitale, pe de o parte, care declara “avem de toate, pacienii nu duc lipsa de nimic” – si personalul medical care tace, dar se zbate sa faca rost de materiale si medicamente, inclin sa ii cred pe cei din urma.

  21. Sa mori tu ca nu au ce le trebuie in spitale? Bai scarba ordinara, sa mori in chinuri daca te folosesti de bietii oameni si de familiile lor ca sa dezinformezi prostii si sa dai in Banicioiu? Va e frica ma de el ca a anulat contractele alea pe bani multi, aiurea facute de alte scarbe?! Va e frica de el ca a fost cel mai bun ministru al sanatatii din ’89 incoace? Bai scarba ordinara, te folosesti de morti si raniti ca sa dezinformezi si sa instigi lumea! Va doresc tot binele din lume, tie ai tuturor celor ca tine!

    • Postacul pesedeleprelor pana nu-si da in petic si nu-si face norma de laturi, nu se satura. Hai sa mai traiesti 5 minute dupa Ivan Ilici Iliescu, scursura!

    • Chiar nu au!
      Am fost un simplu pacient, am venit de acasa cu: pansament, vata, vitamina B si C(injectabile) leucoplast, seringi cu ace si branule: roz verde si albastra(ca nu stiam exact de care o sa-mi trebuiasca doar ca trebuie sa le am!)
      Am vazut cu ochii mei cand la final de tura o asistenta si-a bagat in poseta niste perechi de manusi chirurgicale…dar asta e alta poveste.
      Simona, exista medici care ar merita plecaciuni pentru eforturile lor, dar exista si cealalta categorie in acest mediu-medici si asistente/asistenti, care pur si simplu fura! Poate nu ma crezi dar, am o matusa care recent a iesit la pensie din sectia de ginecologie dupa 35 de ani. O femeie apriga(to say the least) la care nu aveai cum sa mergi daca nu mergeai cel putin cu ciocolata cafea sau tigari, eran copil si-mi aduc aminte ca avea pe usa frigiderului plinnnn de ciocolata, nu le manca neaparat…majoritatea le dadea mai departe…cafele peste cafele in camara du baxuri de tigari, de bani nici nu mai vorbesc…povestea ca ea, dupa 2 garzi pleca acasa cu salariul, acum zice ca nu e mandra de treaba asta, atunci insa, altfel stateau lucrurile.
      De ce iti povestesc asta? Pentru ca noua acasa nu ne.au lipsit seringile, branulele, leucoplast, pansamente, ser fiziologic, spirt, vata….ce sa mai eram mai dotati noi decat spitalul din oras si nu exagerez!
      Bineinteles, nu toti oamenii sunt la fel dar in orasele astea mici…pot baga mana in foc ca fiecare asistenta are cel putin manusi pe care le aduce de la spital. Si noi le luam din farmacii cand ne internam.
      Ca sa revin la ce spuneai tu, la internare medicul de garda iti pune diagnosticul si daca te interneaza iti spune de ce medicamente ai nevoie.

  22. Simona, daca ai timp, e important sa vezi un medic care a facut niste dezvaluiri infioratoare in emisiunea din data de 03.11.2015, la B1, la “Ultimul cuvant”. Emisunea se poate gasi intr-o inregistrare pe site-ul B1 si dureaza doua ore. Dupa o ora si un sfert, incep dezvaluirile facute de fostul director al spitalului de arsi din perioada 2006- 2008.
    La un moment dat, dansul explica de ce crede ca vor muri si ceilalti raniti din clubul Colectiv care, in prezent, sunt internati in spitalele din Romania. Spune ca la arsi e interzisa: vizita, intrarea fara echipament de protectie. E importanta supravegherea circulatiei germenilor din spital. Trebuie baie de arsi si arsii sa fie pansati steril – toate lucrurile astea indica cati pacienti scapa. Nu se spala cu apa de la robinet (ca in spitalele care nu-s special concepute pentru tratamentul arsilor) deoarece se infecteaza.
    Doctorul se intreaba de ce cei de la Colectiv nu au fost dusi la spitalul de arsi, deoarece ei trebuie ingrijiti dupa aceste protocoalelele precise. Cine a hotarat sa nu fie dusi la spitalul de arsi?
    A mai povestit si ca in timpul mandatului sau, intr-un proiect cu banca mondiala, a utilat spitalul de arsi cu 45 de paturi dotate cu echipament pt pacienti cu arsuri dar, dupa ce l-au destituit (fiindca nu vroia sa desfinteze spitalul pt ca politicienii sa poata vinde cladirea), 30 din acele paturi au disparut.

  23. Sistemul medical este sclavul Industriei farmaceutice, prescrii medicamente toxice la pacienti si la sfarsit de luna iti iei comision si pleci in vacante in caraibe, iti mai faci o vila si tot asa. Compania Merck care fabrica vaccine plateste daune sute de milioane de euro la familiile copiilor care au devenit autisti din cauza vaccinelor obligatorii . Cand faci cancer la fel iti baga pe gat citostatice de mii de euro . Totul este o afacere . Cand o sa fie legalizat Cannabisul medicinal . Toata industria farmceutica o sa dispara . Si atunci omul de rand poate sa isi planteze in gradina lui cannabis si nu mai are nevoie de medicamente.

  24. dragi cititori, cand vizitati luati si inregistrati Filmati. Ne-am saturat de minciuna si fatada – se comporta fix ca pe timpul vizitelor lui Ceausescu!!!.

  25. Totusi, orice donatie de materiale/medicamente/sange… trebuie controlata/verificata de cineva inainte de a intra in sistem, nu? (azi am auzit/vazut prima oara de unifarm)

  26. lokren, digoxin, isodinit retard, vessel due, detralex, atacand, symbicort, depakine, seretide, cordarone, betaloc zok si multe, multe alte medicamente care nu se mai gasesc. se exporta pentru ca in golania lor, politicienii le-au facut cele mai ieftine din europa. spitalele n-au, farmacistii nu stiu unde sa le mai caute iar bolnavii ies din sistem cu picioarele-nainte. stim toti si tacem criminal

  27. Sint In Franta de citiva ani, avind o boala cronica care a evoluat, nu putem ramine sa se agraveze in Romania unde coruptia si lipsa medicamentelor ne-a adus in situatia unui bolnav in coma nu indusa ci superindusa, vina e a sistemului mafiot care in moc sa-i plateasca pe medici si cei din ssteul biorat, prefera sa fure si la rindul lor birocratii fura si cer bani, sistemul lucreaza impotriva cetateanului care cotizeaza la stat.
    Comparabil cu Franta, Romania este la pamint (moarte clinica sau coma) , aici sistemul medical este super organizat, nu e lipsa deloc de medicamente, imi plateste sistemul medical tratamentul plus medicamente ( 1cutie de 4 injectii pe luna=954 Euro, plus alte medicamente in jur de 120 E, plus fizioterapie, si alte consultatii la specialisti), e incredibil cit de evoluati snt ce de aici, nu exista lipe mediamente sau altceva, e cel mai bun sistem de sanatate din lume si acesibil pt orice cetatean cu venituri modeste. Am fost in ambulatoriu in spital,eram tratat omeneste, nu spaga, 2 doctori plus 3 asistente socupau de mine, mi-a facut analize (ecograf, scanner, analize de singe, etc) si nu mi-au dat drumul decit dupa ce ma simteam mai bine si m-au revazut doctorii, apoi reteta pt tratament si indrumare catre specialist cu progamare pt endoscopie cu tratament absolut gratuit, platit de stat si fra stresul ca nu am medicamente sau ca trebuie sa dau ceva! Sistemul francez medical e incredibil de organizat si bine pus la punct, de atfel ca in toate domeniile, pacat ca Romania nu are nici 5% din cei aici, bugetul medical este de 250 MILIARDE de Euro !!! la o populatie de 67 milioane de locuitori; citeam undeva ca bugetul Romaniei e in jur de 158 miliarde Euro din care doar 1,57miliarde Euro in sanatate, aici spitalele clinicile etc sint opere de arta (curatenie bec, tot ce e nevoie pt a lucra in liniste si fara stress)! Sistemul medical francez si cel de invatamint au alocate fiecare in jur de 10 Miliarde Euro! In Romania se fura si numai cei de azi , cei tineri pot schimba ceva si sa dea jos mafia comunista, sa-i elimine si sa lase acesti tineri care nu cunoscut comunismul,printii poate sa-i ajute cu sfaturi pe cei tineri,iar cine cere spaga sa se faca plingere la dna si anaf, numai asa putem elimina coruptia care ucide, coruptii trebuie elminati fara mila daca se vrea schimbat sistemul si mentalitatea. E bine ca Romania s-a trezit si dizolvati parlamentul rusinii,punctul 8 de la Timisoara,l Colectiv a fost crima premeditata pt preluarea puterii (gaze, cianura, etc plus telecomandata declansarea incendiului altii) dar nu s-au gindit ca nici altii din opozitie nu sint doriti,totul trebuie resetat daca vrem modernizarea Romaniei!

    • In spania am facut 12 operatii(recidive cancer) au trecut 10 ani…primele 4 operatii au fost facute fara sa am rezidenta , aveam decat pasaportul…medici si asistente de te ungeau pe rani…si totul gratis…acum am o pensie de boala de 400 euro, dar, am lucrat decat 6 luni…am tratament de 500 de euro pe luna gratuit, transport gratuit si bineinteles controale periodice cu toate analizele toate Gratuit !

  28. PS; Sistemul medical francez si cel de invatamint au alocate fiecare in jur de 10% din bugetul de 2500 Miliarde Euro!

  29. Asta am gandit eu dupa ce am ascultat stirile horror de astazi: mare pacat ca nu se aduc multi medici AICI in Romania, sa ingrijeasca, si sa se imprumute paturi speciale mai bine, si sa invatam si noi sa gestionam o criza. Si costurile cu medicatia aici ar trebui sa fie mai mic decat stramutatul pacientilor si decontatul in strainatate. Iar hotelurile de buna calitate ar putea sa ofere cazare o luna unor medici veniti in acest scop, sub forma de sponsorizare. Apoi pentru colaborare cu colegii din strainatate se pot face videoconferinte etc. Nu stiu cum, dar parca la noi se alege solutia cea mai scumpa si in dezavantajul victimelor care dupa cum am auzit azi la stiri, nu prea fac fata acestor drumuri. Si nu cred ca specialistii de aici sunt mult inferiori specialistilor de afara. E diferenta de expunere la metode noi si tehnologie – si tocmai avem o situatie ideala sa invete.

  30. Eu cred ca starea din spitale e un gen de “starea natiunii”. Povesti de groaza o sa auzi si daca scrii maine “Constructori, ridicati-va ochii din pamant” si ar fi uimitor sa aflam ce materiale de constructie se folosesc peste tot si daca toate cladirile noi au totul in regula (magazine, malluri etc), daca blocurile care sunt construiesc chiar sunt “locuibilie”., si daca spui “Farmacisti…”, “Angajati din transport”, “Functionari in administratia publica din departamente unde se dau autorizatii de toate genurile”, “Lucratori ai ocolului silvic”etc.

    • da, cruela,
      multi isi arata sprijinul,
      dar chestiunile astea trebuiau sa fie intr-un protocol clar, pentru situatii de urgentza, iar spitalele trebuiau dotate cu saloane pentru arsi.
      Incendiul de la Colectiv e cel mai recent, si cel mai groaznic.
      Dar explozii si incendii au mai fost, si a scapat cate cineva, care a avut zile, cum ar spune patriarhul.
      Dumnezeu sa-i ia la El, in Imparatia Lui, daca noi nu am fost in stare sa-i salvam!
      Mi se rupe sufletul.

  31. Va scriu din afara, am citeva propuneri rapide:

    1) Organizarea unui partid care sa se numeasca Partidul COLECTIV;
    2) Dizolvarea parlamentului penal si “a avocatului chior al poporului” si eliminarea imunitatii parlamentare;
    3) O noua Constitutie care sa reprezinte interesele romanilor;
    4) Punctul 8 de la Timisoara;
    5) Un guvern nepolitizat, si 200 parlamentari noi care nu apartin de nici un partid si oameni profesionisti pe meseria lor;
    6) Orice suma de la buget in investitie sa fie verificata s facuta public in monitor sau ziare publice, presa; mass-media:
    7) Denunturi la DNA si ANAF pt ce care cer si iau spaga;
    8) Alocarea de 10% in sanatate si 10% in educatie, plus pt. autostrazi, Romania are un buget de 158 MLD Euro, deci bani sint daca sintbine gestionati!
    9) Concurs pt noul guvern, fara pile, fara oameni patati!
    10) Daca nu sevor aplica in scurt timp aceste cereri propun ca Romanii sa nu mai lucreze si sa blocheze totul, ca sa-i puna pe hoti pe ginduri, iar cei care au furat confiscarea averilor si deschis proces penal;
    11) Construirea de puscarii si schimbarea judecatorilor corupti, politie, magistratura, etc si pusi oameni incoruptibili si nepolitizati;
    12) Cei care au distrustra in acesti 25 de ani, trasi la raspundere si judecati, confiscarea averilor: iliescu, ponta, dragnea, sova, si mult altii, aceste guverne sint practic niste grupuri infractionale;
    13) Serviciile secrete sa fie nepolitizate si sa faca anchete cine are interesul sa destabilizeze Romania s o aduce in haos: incendii cu atentate, ca a fost atentat nu sinte copii de 5ani sa fim pacaliti si nici nu sinte retardati mental sau imbecili, a facut acest atentat sa preia puterea, nu mai merge sa fim pacaliti l infinit!
    14) Johannis din pacate pt el are ghinion, e santajat de cei din servicii, e o marioneta si joaca dupa cum i se dicteaza, daca nu face ce ii spun mafiotii atunci i se va deschide dosarul cu ANI;
    15) Medicii si asistentele care parasesc Romania dupa ce s-a investit mii de EURO cu ei sa plateasca suma de scolarizare statului roman si apoi pot pleca, asa putem opri exodul de personal medical, Israel face la fel, ai datorii la stat nu parasesti tara;
    16) Medici sa aiba un salariu cam de 2.000 Euro pe luna ca sa nu fieentat saceara bani, daca vor cere sa fie deschis dosar penal;
    17) Toti primarii si consilierii sa fie dati afara, toti cei care sint politizati sa nu aiba acces la semnatura si nici contracte cu statul, toate contractele sa se faca la vedere si cu votul poporului tip referendum ca in Elvetia;
    18) Confiscarea averilor tuturor celor corupti care iau si au spaga: functionari, manelisti, etc, spaga sa fie infractiune in codul penal si pedepsire cu puscarie de la 2 la 5 ani cu excutare, sa numai existe pedeapsa cu “suspendare”;
    19) Legi simple si concrete cu aplicarea acestora;
    20) Schimbara totala a sistemului: Angajarea cu concurs in sistem doar celor incoruptibili si cei vechi sa fie dati afara si sa-si schimbe meseria dn cauza incompetentei si coruptiei!

    Un roman care vrea ca tara noastra sa inceapa sa intre in rindul UE si tarilor normale, poporul roman are reurse da trebuiesc utilizate si terminat cu ciuma rosie!

  32. bla , bla , bla . un sistem “bine facut” nu-l desface nimeni in 25 de ani . indiferent ca vorbim de un sistem medical , politic , economic , social . 25 de ani e prea putin in primul rand ca se schime mentalitatea unor generatii care au crescut cu frica sa nu superi pe sefu` si partidu` . sunt medici (poate dedicati meseriei) care tac tocmai pentru ca au ajuns in spitale bune tocmai pe pile si relatii . si altii ….multi altii din diferite domenii de activitate . problema este ca nu pot sau nu au curajul sa elimine incompetentii din sistem

    • Si tu, Shoric, ce propui, ce idei ai?
      sau poate ca stai bine infipt, in patratzica ta, si vii aici de-a-n boulea, ca sa ne-arati coada?!?

    • doar timpul poate vindeca o societate bolnava . oricat am vrea sa grabim vindecarea , nu cred ca e posibil . patratica mea ? patratica mea este familia cu un copil care vrea sa traiasca in Romania si care niste idioti de politicieni i-au zis ca e liber sa plece daca nu-i place . intelegi asta ?

    • bine shoricelule
      stai acolo in patratica ta si ai grija de copilul tau.
      si nu uita sa il duci la biserica.

    • salut, vecine!
      sa nu uiti, cand pleci in RO, sa iei si holograma mea cu tine.

    • ce sa zic ? ca am dat spaga unor medici pentru ca aveam copilul intr-o stare critica ? NU . am dat spaga pentru o banala operatie de apendicita care a mers prost intr-un spital orasenesc local si copilul meu a ajuns la Timisoara cu un cheag de sange la nivelul creierului . medicii din Timisoara , de la Louis Turcanu , mi-au salvat copilul pentru ca au reusit sa puna un diagnostic corect in urma unor investigatii RMN facut de urgenta . ASTA e problema in Romania cu sistemul medical . nu medicii .. sa faci un RMN , un CT , sunt liste de asteptari de luni de zile poate chiar un an . mor oameni cu zile doar pentru ca nu sunt urgente desi niste banale investigatii le-ar salva vietile ..

    • Vezi tu, Shoric,
      patratzica noastra era aici, la Simona, unde ne reunise hazul,
      ne hlizeam unul de altul, si unul cu altul, si toti de Simona, ma rog,
      de ce scria ea.
      Dupa nebunia aceasta de la Colectiv nu ne-am mai ras.
      Am redevenit seriosi, la modul cel mai serios posibil noua.
      Si ai aparut tu.
      Fara sa ai ceva concret de zis.
      Doar ca sa bagi batzul prin gard.
      Eu, sincer, nu inteleg ce e cu tine aici.

  33. din cale afara de preafericitu daniel a fost facut cetatean de onoare al judetului suceava.
    sunt mandru ca sunt crestin ortodox.
    desi nu m-a intrebat nimeni daca vreau.
    s-au m-or fi intrebat dar eram prea mic sa inteleg ce inseamna sa fi in slujba popilor.
    sau nu stiam sa vorbesc, nu mai tin minte exact.

    • salut, vecine!
      misto asta cu “din cale-afara de preafericitu'”
      am citit pe undeva ca respectivul si-a cerut scuze, sau ma rog, iertaciune, pentru nesabuitele vorbe aruncate de la inaltimea amvonului lui, prea plin de imbuibare si arogantza,
      asupra unor copii, nevinovati, unii inca vii-atunci- si altii deja morti-azi.
      Eu, sa ma ierte Dumnezeu daca gresesc, dar nu-l vad deloc bine pe preafericitu.
      Mai degraba s-ar retrage si el pe undeva,
      stie el unde, iar daca a uitat calea, ii amintesc baietii cu ochi albastri.

    • era beat mort cand si-a cerut scuze.
      sau drogat.
      sau ca sa fiu ontopic, era ars pe gatlej de niste grade.
      eu am vazut la tv momentul ala.
      avea boshorogu o figura fixa si niste doi ochi sticloshi ce nu dadeau impresia de om normal.
      la 12H18 eu o sa fiu acolo, nu stiu daca mai vin si ceilalti, nu mai am puterea si curajul sa ii mai invit
      si pentru ca viata merge inainte
      cred ca uniti am fi mai buni decat pe cont propriu.

  34. Hai sa iti mai spun o chestie legată de treaba asta. zilele trecute mi-a spus o cunoștința următoarea treaba: duminica trecuta (la 2 zile de la tragedie) a fost nevoită sa se ducă la o clinica privată din cauza unor probleme de sănătate, imi scapa numele clinicii acum. A stat in sala de așteptare 2-3 ore din cauza ca medicii si întreg personalul era alarmat si extrem de ocupat si a putut sa asiste la ceva foarte interesant. O Dna doctor a tot vorbit la telefon cu o alta Dna doctor de la Floreasca stabilind sa strângă din intreaga clinica medicamente diverse care sa ajungă la ei cu o ambulantă. Zis si facut, șoferul ambulanței a incarcat cca 4 cutii mari si a plecat. In jumătate de ora s-a întors cu toate cutiile, spunând ca Dna doctor de la spitalul Floreasca a refuzat pe motiv ca au tot ce le trebuie. Complet neadevărat daca celeilalte doamne doctor ii spusese clar la telefon ca au nevoie de acele medicamente. E clar ca a refuzat forțata de împrejurări

  35. DG
    Si eu 12h18

    Nu Cred ca ai avut vreo perioda in care tu nu vorbeai

    • vecina
      am preluat holograma ta.
      nu am inteles de ce ai mi-ai trimis-o prin dhl, cand ne despart doar vreo patru strazi.
      voi aprinde o lumanare si pt tine la colectiv.
      este aproape de prima mea casa din bucuresti, joi dimineta voi fi acolo.
      iar la 12H18, vom fi deja patru.
      eu, tu si doi de y.
      uniti salvam … sau ne salvam.
      ne salvam de singuratate.

    • si eu vin

    • scuze
      am scris o mare porcarie.
      voiam sa scriu ca voi aprinde o lumanare SI DIN PARTEA TA.
      imi cer iertare inca o data.
      am nevoie de un doctor, cu siguranta.
      doamna doctor ametist, ma programezi ?

  36. De pe facebook, de la HORIA BEJAN
    Ce pot EU să fac?

    În această dimineaţă Primul Ministru (interimar) al României domnul Sorin Câmpeanul, a recunoscut că din 19 000 de instituţii de învăţământ la nivelul ţării aproximativ 7% au autorizaţie ISU de funcţionare.

    Menţionez că şcolile şi spitalele sunt responsabilitatea primăriilor şi nu a ministerului educaţiei respectiv a ministerului sănătății (am scris în mod deliberat fără majuscule). Acum câteva zile strigam în stradă Unitate – Solidaritate – şi făceam apel la societatea civilă. Aşa că înainte ca alţii să se implice mă voi implica eu.

    Conduc un birou de proiectare de arhitectură, pe care l-am înfiinţat în 2011, în acest timp am realizat peste o sută de proiecte şi zeci de autorizaţii PSI, în principal pentru asta suntem angajaţi să întocmim documentaţia pentru autorizarea PSI. De asemenea de-a lungul timpului am fondat două ONG a căror preşedinte am fost şi încă mai sunt, iar într-un al treilea ONG ocup funcţia de vicepreşedinte, dar am depus deja actele la tribunal să mă retrag. Anul acesta am primit din partea Ordinul Arhitecţilor din România un cub de beton pe care scrie Premiul 1 Arhitectura Spaţiului Public si Urbanismului. Am obținut titlul de doctor în arhitectură și am fost cadrul didactic în cadrul Universității de Arhitectură și Urbanism ””Ion Mincu”.

    Începând de luni activitatea biroului meu de arhitectură va fi suspendată (proiectele în desfăşurare vor fi finalizate), şi voi activa ONG-ul pentru a oferi asistență gratuită pentru instituţiile de învăţământ din Bucureşti și Ilfov pentru elaborarea Documentaţiei Tehnice pentru Autorizarea ”la foc” – Securitatea la incendiu.
    Ce înseamnă asta?

    Infrastructura de care dispun, timpul meu și expertiza mea le pun la bătaie în acest proiect. Dacă cineva dorește să se alăture acestui demers este invitat să o facă de aceea nu îmi dau nume, nici a companiei și nici a ONG-ului.
    Avem nevoie de arhitecți, de ingineri de instalații, de verificatori de mulți voluntari și s-ar putea chiar de donații. Dar întâi să ne apucăm de lucru, și după să cerem bani.
    Mai avem nevoie de oameni care să aibă experiență de management de ONG etc.
    Poate fi o bună oportunitate pentru studenți arhitecți care doresc să capete un pic de experiență practică reală.

    Doresc să punem la dispoziția școlilor și liceelor, documentația completă și corectă, în baza cărora acestea să poată lansa licitații publice pentru ca aceste instituții să poată funcționa corect. În care copii noștri să poată studia în siguranță.

    Dacă vrei să te implici poți să te alături acestei inițiative, sau poți să ai propria ta inițiativă. Consider că este una dintre cele mai onorabile abordări de a mă implica în societatea civilă, și nu doar a striga câteva ore în stradă. Nimeni nu vine să ne salveze, va trebuii să ne salvăm singuri. Va trebuii să ”ne implicăm în treburile cetății” să învățăm să ne respectăm, să îi respectăm pe cei de lângă noi și să fim noi mai responsabili.

    Dacă vrei să participi la această iniţiativă vino luni la ora 19.00 la ușa veche a Facultății de Arhitectură (în strada Biserica Enei), cea de la Fântână. Uşa lui Cerchez, este cea de pe antetul Facultăţii, poate o deschidem pe aia.

  37. De pe facebook, de la Mirela Retegan: Ce ar trebui sa facă mâine Mama celor doi frați Nicole si Alex ?

    M am gândit ca niciodată o fapta buna nu e in plus. Ca nici un om nu e derajat dacă ii spui ca ești alături de el si i-l intrebi cu ce poți fi de ajutor. Când am descoperit ca mama celor doi frați supraviețuitori in Colectiv e unul din cei 20.000 de prieteni ai mei pe Facebook , i-am scris. Si mi a răspuns atât de frumos ca mi a rupt inima de duioșie .O văzusem la televizor si mi a rămas in suflet blândețea cu care povestea. Era calma si asumată . Am simțit o puternica si liberă .M am regăsit puțin in felul in care si a crescut copiii. Si mi am dorit sa fac mai mult.
    Când copiilor noștri le curg mucii intram in panica. Pentru un 37 cu 5 ne luam liber si stam cu ei acasă . M am gândit la consecințele imediate ,tehnice ale acestei întâmplări .Dincolo de încurajări simțeam că aceasta mama are nevoie de mai mult.
    “Aveți nevoie de ceva” mi s ar fi părut cea mai stupidă întrebare . Dacă mi ar fi fost adresată mie nici nu as fi știut ce sa răspund. Pentru că eu chiar cred ca într-o astfel de situație de fapt nu mai ai nevoie de nimic. Decât de liniște in care sa te rogi si putere sa mângâi părticica de piele neatinsă. Alții ar trebui să se ocupe de celelalte lucruri. Așa ca eu vreau sa fiu ALTIi. Si ca sa înțeleg mai bine ce putem noi,alții ,să facem,m am dus la spital.Am luat o cafea si niște prăjituri si sâmbăta seara am oprit la Grigore Alexandrescu. Când le am spus portarilor pe cine caut mi au găsit si loc de parcare in incinta spitalului. Am așteptat cam o jumătate de ora. Au venit în acest timp mai mulți părinți care o căutau pe Elena Cristina Șerban mama celor doi frați. M au salutat. Ma știau .Au copii ?.A coborât Cristina . Ne am îmbrățișat ca si când ne știam de o viața. A vorbit cu ceilalți părinți si între timp a venit Mirela Zivari. Fusese chemată se Alex pe care il consiliază .Mirela urca in salon eu ramân cu mama copiilor. Vorbim despre cum Nicole iubește Gașca Zurli despre cum mâine trupa Mayei Victoria ART joaca pentru ei…
    -Ce te îngrijorează ?o întreb văzând i îngândurarea?
    – Vreau să-i rad in cap. Au părul ars si plin de resturi … Miroase îngrozitor si mi e frica sa nu fie un focar de infecție.
    -si de ce nu i tunzi?
    – Pentru ca nu are cine sa i tundă pana luni.
    Între timp apare o doctorița care ii spune mamei ca trebuie sa i pregătească pe copii sa le ridice moralul pentru ca mâine le schimba pansamentul fata anestezie. Mamei ii cade fața. Se vede groaza de pe chipul ei. Mutește în prima fază apoi reușește sa întrebe :
    -De ce fără anestezie. O sa i doară…
    – E o sa i doară … Un pic dar nu dureri insuportabile. Si de tuns încercam mâine dar nu știm dacă personalul are timp ca sunt mulți copii care trebuie bandajati.
    – parul ăla e un focar de infecție ,spune mama
    – mai poate sta pana luni dacă nu are cine sa i tundă mâine.
    Pleacă doamna doctor al cărui nume nu l am reținut si coboară psiholoaga Mirela Zivari ,turbată.
    – Ce s a întâmplat astăzi ? sunt la pământ … Cine i a speriat că mâine le schimbă bandajul fără anestezie ?
    Am văzut in privirea acestei mame toată deznădejdea din lume.
    -Trebuie să faci ce simți tu ca e mai bine pentru copiii tăi.Nu-i lăsa dacă tu crezi ca asta o să însemne un regres,ii spun mamei.
    -Mi e frică să nu se supere pe mine. Depindem de ei ,îmi spune Cristina cu o față împietrită .
    Aveam in fața mea o femeie de un metru si jumătate care nu a dormit de o săptămana si care nu mai știe încotro să o apuce. Tare mă tem că bunul ei simț de data asta nu e ceea ce trebuie.
    Mie mi -e clar că am lăsat in urma o femeie îngrozită de faptul ca mâine copiii ei vor mai trece printr o nouă trauma. Eu știu că pentru aceleași probleme intr un cabinet pot trece prin dureri care sa mă facă sa mă urc pe pereți si in alt cabinet să nici nu simt că am suferit aceeași intervenție .
    Ca să i tundă au nevoie de acordul mamei. Dacă mama spune că ei nu sunt încă pregătiți psihic să suporte o nouă traumă părerea ei contează mai puțin. Ce ar trebui sa facă ?

  38. de la PAVEL POPESCU (facebook)
    #UPDATE (7.11.2015)
    Oameni buni fac un apel la toti cei care imi scrieti mesaje acum pe facebook si mail cu numele prietenilor/rudelor/etc. Nu imi scrieti nimic de acum! Toate numele le-am luat in considerare, le caut personal pe liste dar problema nu este aici! Este un HAOS total in organizarea noastra din tara! Suntem nedormiti de 24 de ore, nemancati si ne-am plimbat prin unele spitale degeaba! De ce? Nu ma intrebati! Doctorii ii intreaba pe sefii de spital de unde sa actionam? Cine are planul listele perfect updatate, cine are informatia? Se pare ca toti o au diferit! Rugati-va pentru noi si pentru cei care mai au sanse sa scape! #colectiv
    Britanicii pot lua maine 12 pacienti, norvegienii doi, finlandezii doi. Treaba noastra acum este sa identificam cat mai multi posibili pacienti transferabili. Suntem echipa mixta de norvegieni si finlandezi care face evaluarile in majoritatea spitalelor acum. Stabilim listele cu nume dupa o analiza credeti-ma extenuanta dar apoi totul tine de cat de repede se vor misca autoritatile noastre (Ministerul de Externe are un rol VITAL acum). Oameni buni, totul tine de ei, sunt pacienti gata de transport dar fara aprobarile necesare.

    • e complet ilegal ce cerere nenea ala. e penal. si mie mi-au cerut. listele sunt confidentiale, va asigur ca sunt toti vazuti de medicii straini.
      nu mai faceti greseli de astea. sa se scrie si ca strainii au refuzat din start pacienti,ca au impus trierea lor.

      domnul cu pricina ce face,face ilegal. nu el stabileste cine si cum merge,ci medicii straini, stiati,sper, in maxima dezinformare.
      aceste lsite se scurg si asa se afla nume, se stie ca apartinatorii sutn acolo sis e sparg case intr-o veselie.
      traba lui este sa nu identifice nimic.
      nicaieri in lume societatwea civila nu se amesteca ina sa ceva.
      si da, cand am refuzat sa dau, mi-au retras sprijinul niste unii.
      domnul sa inteleg ca e medic in acea echipa?
      ma indoiesc rau.
      e o presiune uriasa sa se dea liste, nume, sa se iasa in fata, sa se duca cu ssitele la dr straini, apoi presiuni pe amaratii aia sde apartinatori,ca la ei nus e gandeste nimeni.par exemplu sa convingi pe parintii unui pusti cu arsuri de 5% ca va muri dac anu pleaca, desi ei stiua ca e ok si lucru real,ca strinii spusesera ca n are sens transferul.
      se va face plangere penala si o sustin ca martor impotriva celor care nu au calitatea legala sa ceara aceste nume. cruela, da i tu domnului extenuat mesajul.

      luati exemplu de la Daruieste Viata,asta daca nu s-a inteles nimic cum se face treaba in umanitare.

    • „Am aterizat de 2 minute, avem un plan concret cu echipa norvegiană, finlandeză şi engleză, avem conform datelor 35-40 potenţiale paturi libere în ţările care ne ajută! (…) Am sunat (pentru că nimeni din ambasada sau din ţară nu făcea nimic) şi i-am implorat de-a dreptul să ne ajute de urgenţă în situaţia arşilor. Unul dintre inimoşii doctori, din boardul spitalului, Stian Almeland mi-a garantat că dimineaţa la prima oră, consiliul spitalului se va întruni să ia o decizie în privinţa ajutorului urgent pe care ni-l pot oferi şi ne vor contacta. (…) Miniştrii noştri sunt pe altă lume. Este evident că aveam nevoie urgentă de ajutor, dar ceva e în neregulă. Vreau totuşi să spun că am apreciat promptitudinea Secretarului de stat Dorel Sandesc, care a intrat imediat în contact cu cei care îmi promiseseră ca vor face tot posibilul să ne ajute şi într-un timp excelent zic eu s-a concretizat un AJUTOR NEAŞTEPTAT!” a scris vineri pe Facebook Pavel Popescu

  39. “Domnilor doctori, curaj!” – ca sa ce? sa traga un semnal de alarma in societate cum ca sistemul medical e praf/dezastru total (ceea ce se stia!), din vina mediului politic!!! inteleg ca asta ar fi ideea…
    Mi se pare o mare eroare: daca sistemul medical e un dezastru, este asa din cauza celor din interior, in primul rand, pt ca au creat, acceptat, intretinut acest sistem. Acelasi metehne care au ros societatea, s-au regasit amplificate in mediul politic si din abundenta in sistemul medical! Sa proclamam superioritatea morala a sistemului medical, tinut in frau pare-se de politic, care nu trebuie decat sa rupa lesa pt a-si proclama libertatea absoluta si competenta universala, este o imagine cat se poate de falsa!
    Oricati bani s-ar pompa intr-un sistem, daca este CORUPT si PROST MANAGERIAT vor fi insuficienti. Si sistemul medical nu a facut exceptie de la aceasta regula. Si sincer vorbind, la aceasta dimensiune, daca ai coruptie in sistem si esti paralizat de ineficienta, nu poti da vina pe cineva din afara ca ai probleme majore, de functionalitate. Sisitemul medical inseamna ierarhii manageriale intregi formate din medici (mai rar economisti, ca nu erau tolerati de sistem), menite sa ofere servicii publice in beneficiul “clientului” contribuabil, in baza finantarii din buget: ai probleme de coruptie, ai probleme de eficienta, dar tot timpul te plangi de subfinantare!!! Nu se poate, este imoral si nefezabil economic.
    Daaar nu, nimeni din piramida manageriala pare sa nu vada problemele interne, toata lumea are o singura problema: de ce nu vin mai multi bani de la buget!?!? Se pare ca nimeni nu-i vede pe colegii corupti sau prosti (care nu sunt in stare sa administreze un buget), nimeni nu este preocupat de cresterea performantei sistemului in limitele bugetare, chestii fundamentale de management.
    La Spitalul de Arsi acum cativa ani se puneau silicoane la jumatate din pretul pietei, decontandu-se catre CAS operatii specifice profilului!!! Cum este posibil asa ceva, fara ca nimeni sa nu reactioneze!?!?!? Cata lume trebuie sa implici ca sa poti face asa ceva, si deci cata lume dispusa sa insele sistemul, dispusa la delapidare a bugetului sanatatii pt un castig marsav suplimentar…
    Ei, asta e problema sistemului medical: acest procent de corupti (mai mic decat in restul societatii? – nu pare!), care fura sau sacrifica eficienta sistemului pt binele propriu in una din multiplele forme in care se poate faca asta, COMPLETAT de lasitatea celor care vad si tac, pt ca sunt colegi, sunt superiori, inghit si vor sa treaca mai departe, rugandu-se pentru un viitor in care vor scapa de aceasta situatie stanjenitoare, sacrificand prin tacerea lor binele sistemului pt linistea si binele carierei lor. Acestia din urma, mai putin vinovati, probabil mai multi la numar, din pacate prin lasitatea lor dau aripi sistemului, dau sperante hotilor din sistem ca nu vor fi prinsi, ca nimeni nu va avea curajul sa se ridice si sa vorbeasca!!!
    Nu spun ca mediul politic nu este vinovat, spun ca nu poate fi considerat responsabil pentru coruptia si ineficienta din sistemul medical: pt asta sunt vinovati toti cei care fura sau vad si tac!!!
    Si ca raspuns la marea doleanta a sistemului, “mai multi bani de la buget!!!”, stiti de ce nu vin??? Pt ca cei de la care ar trebui sa vina sunt la fel de corupti si/sau lasi ca voi: fiecare fura cat poate, face evaziune cat sa nu fie prins si ceilalti care nu au curajul sa faca la fel ii acopera cu complicitate, pt linistea si prosperiatea de moment.
    A spera la o schimbare peste noapte a acestor metehne romanesti mi se pare curata utopie! Am fost dezamagiti ca s-a confiscat Revolutia din 89, daca asta va fi o Revolutie peste cativa ani vom constata ca noua clasa politica a confiscat Revolutia Colectiv, ca noua clasa politica, trezita in varful bucatelor s-a deprins repede ca se poate baza pe complicitatea bolnavicioasa a romanilor si-si va folosi inventivitatea pt metode de jaf ce nu au fost inca definite de dictionarele coruptiei.
    Nu zic ca lucrurile nu se vor schimba, eu chiar cred ca se vor schimba in bine, dar mai incetisor: nu ca binele asta e latent in strada si doar trebuie eliberat corespunzator pt a se manifesta plenar in societate.
    Nici sistemul medical nu se poate reforma peste noapte, nici clasa politica nu poate fi schimbata maine, pt ca societatea nu poate fi schimbata de pe o zi pe alta: credem ca azi ne uitam la mizeria Capatos/Mandruta/Gherghe si maine vom fi alti oameni, alte interese, alte preocupari…??? Sa fim seriosi, utopii!
    De ce este atat de greu de precizat responsabilitatea celor intamplate in Colectiv??? Tocmai pt ca este un complex specific romanesc de indolenta, coruptie, zgarcenie, complicitate, acceptabilitate din partea tuturor: patroni, angajati, alte firme contractate, institutii de toate felurile, executive si legislative, si mi-e greu sa o spun, a celor prezenti in acea seara in Colectiv precum si a tuturor celor ce se inghesuie in Bucuresti sau oriunde intr-un spatiu impropriu, ignorand de multe ori CONSTIENTI riscurile, de dragul distractiei si confortului de moment.
    Suntem o societate bolnava, sa speram intr-o ameliorare nu intr-o minune! Minunile, cand se intampla, sunt situatii individuale…

    • stii cum se trateaza o societate bolnava ? cu biciul . TOTI romanii lauda DNA ca-i baga in duba pe politicieni , dar aceiasi romani sunt revoltati cand un politist aplica o amenda pentru ca au depasit viteza legala . aceiasi romani sunt revoltati ca un politist local da o amenda celui care scuipa seminte intr-un loc public . aceiasi romani se scuipa in trafic , se injura . aceiasi romani sunt revoltati ca anumite institutii gen Pompierii sau altii le verifica firmele private .. asta e societatea bolnava

  40. Îmi cer scuze de off topic, sper să îl vezi.
    Simona, poţi te rog să îmi spui cum pot ajunge la acel doctor neurochirurg la care aţi fost voi?

  41. 1. trierea si evaluarea o fac doar medicii straini si tot ei decid transportul au ba.
    2. este sub incidenta cazului penal ca oricine sa faca/transmita orice lista cu numele pacientilor, daca nu au caderea legala sa o faca. nimeni dintre cei care au dat lsite dr straini nu au facut decat sa confirme numele paicientilor, nume deja stiute de ei sau sa faca acea gafa cumplita cu a da stirea unui deces inainte ca familia sa fie informata.
    incetati cu atitudini de genul revolutia si teroristii. Medicii straini intra in spital,va asigur ca medicii romani nu ii ascund pe raniti in saci. are loc evaluarea, se ia decizia de medicii straini impreuna cu familia. medicii israelieni au sosit de duminica,deci cine ar fi fost transportabil,ar fi fost luat.
    dati mesaj sa nu se mai faca liste.
    3. e o presiune infernala acum. s-au spus tampenii multe,ca nu li s-a dat voie sa plece si d e aia au murit. la un pacient au fost chemate echipe din 5 tari sa il ia si a fost refuzat. a decedat sambata.
    4. sunt lipsuri de materiale sustinute prin donatii.
    5. exista paicenti car eencesita paturi pe oxigen si camere septice si care, in masura in care strainii, nu romanii, strainii ii accepta, pleaca pe banda rulanta.
    6. sa se scrie ca dr straini au impus trierea initiala a victimelor.
    7. cati dintre cei ce scriu au fost direct implicati in ajutorare?
    8. medicii, asistentele, infirmierele muncesc pana la epuizare.
    9. apartinatorii vb permanent cu dr. unii stiu ca au sanse,altii ca au probleme minore.acum stiu toti,chiar toti,ca vor muri aici copiii lor,ceea ce e fals. sper ca s-a obtinut rezultatul dorit.
    10. sa ne calmam. au fost greseli, acum miza sunt cei cu sanse, in masura in care afara sunt primiti.
    Doamne ajuta!

    • camere aseptice,s cuze

    • puteti da cate dislaikuri vreti.
      e amre envoie de materiale, medicamente,alimente, asa cum e nevoie sa se transfere repede,cat mai repede cei care mai pot fi salvati.
      eu am zis ca au foast greseli, asa cum am zis sa nu se faca exagerari. nimeni nu a scris si sunt sigura ca stiu,ca s-a impus fie trierea sau fie au fost refuzati.
      deci rog, sa scrie macar unul care stia asta,ca asa e.

  42. uite că au reacţionat, până la urmă

    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-20574001-alianta-medicilor-nicolae-banicioiu-ioan-lascar-raed-arafat-enescu-mircea-dan-incercat-musamalizeze-situatia-reala-competenta-noastra-tara.htm

    Alianta Medicilor ii acuza pe ministrul demisionar al Sanatatii, Nicolae Banicioiu, si pe doctorii Ioan Lascar, Raed Arafat si Enescu Mircea Dan ca “au incercat sa musamalizeze situatia reala si competenta” sistemului sanitar din Romania in ceea ce priveste tratarea victimelor incendiului din clubul Colectiv.

    “In primul rand noi ca stat nu avem conditii de a trata marii pacienti arsi si nu am avut niciodata. Nu avem dotari, camere sterile, unitati de arsi. Nu suntem pregatiti cu personal si nu intelegem de ce nu s-a detasat personal de la unitatile spitalicesti din Romania pentru a suplini deficitul din Bucuresti. Iar daca ne cunoastem acest deficit de ce nu s-a cerut ajutor din prima clipa din strainatate? Dotarile nu se rezuma doar la materiale sanitare, e nevoie de conditii aseptice ridicate pe care, din pacate, nici un spital public din Romania nu le are”, se arata intr-un comunicat al Aliantei Medicilor, transmis HotNews.ro.

  43. Eu sper macar de-acum inainte sa fie ajutati si oamenii care sunt arsi sau patesc tragedii in evenimente mai putin mediatizate ca cel din Colectiv. Sunt de acord sa se dea facilitati nenumarate pt. victimele din Colectiv, insa sa nu se neglijeze nici batranii “nimanui” care patesc nasoale, nici copiii arsi de pe la tara, nici saracii care nu au cum sa-si ingroape rudele… sa li se acopere si lor costurile din bani publici, sa doneze si pt. ei tot felul de privati, … Iar medicii da, s-au comportat exemplar cu totii ochii tarii pe ei, insa intr-un caz “izolat”/punctual (pacienti cu tumori, cu suferinte mari, dar care nu apar in presa), nu cred ca isi dadeau asa interesul pe gratis.

  44. vin din gasca aia pe care o urati cei mai multi, absolvent de medicina care a lucrat aproape numai in privat si apoi si-a luat talpasita fara sa dea inapoi statului marile sume investite in el.
    si mai am si tupeul sa vorbesc.
    nu e vorba de tragedia din colectiv, e in general despre sistemul medical romanesc.

    am terminat facultatea mai multi decat am inceput-o.

    era in anii ’90 si nu e vorba de studenti straini, vorbesc strict de locurile zise “bugetate”.
    doar atat am avut de zis.
    nu ma bagati in seama, pentru multi dintre voi eu reprezint doar un frustrat care nu a inteles ce e aia libera concurenta.

  45. Ceasul lui D. are ecranul spart. S-a oprit la 22.40. Pantalonii arsi si rupti ii are la prietenul lui. Nu s-a gandit ce va face cu ei, dar ceasul ar vrea sa il pastreze: “M-am gandit sa-l fac cadou presedintelui Klaus Iohannis. Sa nu uite ca din seara de 30 octombrie de la ora 22.40 nimic nu a mai fost la fel si nu va mai fi vreodata.”
     
    D. are 34 de ani. Sapte ani a lucrat prin diferite institutii ale statului. Cunoaste bine sistemul, stie cat de corupt poate sa fie, dar nu si-a imaginat niciodata ca poate fi si criminal.
     
    In seara de 30 octombrie D. a mers in Colectiv impreuna cu iubita lui si cativa prieteni. Stateau destul de aproape de stalpul care a luat foc. Unul dintre prietenii lui D. isi aminteste cum cei de langa el erau mai atenti la pahare sa nu li se verse bautura decat la flacara care urca cu repeziciune spre plafon. Cand si-au dat seama de pericol, timpul aproape ca expirase.
     
    D. nu a iesit printre primii din club. Era in containerul metalic de la intrare, aproape de usa, cand a venit pe deasupra flama din interior. A cazut. S-a trezit pur si simplu pe jos. Era fum mult. Nici nu mai stie daca a cazut peste alti oameni, “chiar nu imi mai amintesc”. Ceva stie sigur insa: s-a tarat spre iesire. Asa s-a ales si cu niste rani pe picioare. Iesind s-a uitat in spate. Erau oameni unii peste altii. Cei de deasupra fumegau.
     
    Si D. era ars pe spate de flama care il prinsese in container. Nu si-a dat seama initial ca e ranit. Era disperat ca nu-si gaseste prietena. A inceput sa o strige. A strigat dupa ea, bajbaind in intunericul toxic, pana a ramas fara voce. Prietena era bine, reusise sa iasa inaintea lui. Apoi D. a inceput impreuna cu altii sa ii scoata pe cei de la intrare, stransi intr-o piramida care bloca accesul.
     
    “M-am specializat in stins focul cu mainile.”
     
    Mainile lui D. nu sunt arse de la incendiu. Doctorii i-au spus ca are altfel de arsuri, chimice, de la hainele celor pe care i-a tras din pragul containerului.
     
    Cat supravietuitorii-salvatori au scos oameni de la intrare nimeni nu a ajuns din partea fortelor de interventie. Cand au sosit pompierii intrarea in Colectiv era deblocata. D. isi stapaneste greu nervii pentru ca a auzit pe cineva de la pompieri spunand ca au scos 30 de oameni din club. “Care 30 de oameni?”
     
    La spital s-a dus cu un taxi impreuna cu un prieten care a remarcat ca e ars pe spate. Ajuns la urgente, a primit o masca de oxigen si a fost pus pe un scaun langa alti raniti. A insistat sa plece acasa. Era convins ca nu are nimic in comparatie cu cei de langa el. “Nu aveau masti de oxigen pentru toti cei care erau in salonul respectiv, intelegi?”. D. a vrut sa ii dea masca lui unei tinere intinse pe o targa langa el.
     
    Medicii si asistentele care au ingrijit victimele sunt niste eroi – asa crede D. “Erau socati de ce se intampla, dar faceau tot ce era posibil sa salveze vieti”. “Tot ce era posibil” nu includea insa chiar tot ce ar trebui sa fie la dispozitia unui spital. Cand a fost sa isi schimbe pansamentele, cateva zile mai tarziu, nu mai aveau Kanamicina. Asistenta a vrut sa mearga sa ia “de altundeva”. De altundeva insemna de la un alt pacient.
     
    Pana si pansamentele erau numarate, spune D. Si-a cumparat singur unguentele pentru arsuri. I-a recomandat doctorita ce sa ia. Spitalul nu dispune de ele pentru ca sunt prea scumpe

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest site foloseste serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.

Question Razz Sad Evil Exclaim Smile Redface Biggrin Surprised Eek Confused Cool LOL Mad Twisted Rolleyes Wink Idea Arrow Neutral Cry Mr. Green