Școala din tablete și tabletele din valiză
Când eram mică, maximum de “tehnologie” la care aveam acces era un aparat de proiectat diafilme, pe care îl manipulam cu mâna. Învârteam de o rotiță, ca să schimb cadrul din Albă ca zăpada sau Turtița fermecată, luam o mare pauză când în cameră începea să miroasă a-ncins, reporneam aparatul când se răcea și eram mulțumită. Astăzi, după doar niște zeci de ani, copiii se nasc deja cu altă structură cognitivă, pregătiți pentru o lume hipertehnologizată și foarte interesați de ea. Nepotul meu, care are doar 7 luni, face ditamai ochii când vede telefonul, și deja vrea să se joace cu el. Totul e altfel, jocurile copiilor sunt altele, atunci când e implicată tehnologia, iar procesul de învățare curge mult mai ușor dacă se bazează pe instrumente moderne. Sigur că există și un revers al medaliei, care îi face pe cei mai mulți părinți să nu permită accesul nelimitat la ecrane, în copilăria mică, dar asta nu înseamnă că rolul lor în viața și educația generațiilor care acum cresc nu este unul superimportant.
Din acest motiv, la ediția aniversară de 20 de ani a Galei sale anuale, Fundația Vodafone România a lansat noul proiect național Școala din valiză, care integrează tehnologia de ultimă oră în procesul de predare.
Asta înseamnă că 10 școli defavorizate vor fi primi câte o valiză care va conține un set complet de echipamente IT cu care se poate organiza, în doar câteva minute, o clasă digitală: un laptop pentru profesor, 25 de tablete pentru elevi, un proiector, un sistem audio, o soluție de încărcare a echipamentelor încorporată, un router wi-fi încorporat și un modem 4G. Tabletele se pot conecta la laptop, permițând cadrelor didactice să pună la dispoziția elevilor conținutul educațional și aplicațiile. Materialele folosite în procesul de predare vor acoperi disciplinele limba română și matematică, incluse în programul pentru examenul de admitere la liceu. Conținutul acestora are la bază curricula națională pentru clasele I-VIII, aprobată de Ministerul Educației Naționale, proiectul include și o serie de sesiuni de pregătire pentru profesori, în care aceștia se vor familiariza cu soluțiile IT puse la dispoziție și cu metodele didactice moderne adaptate la nevoile actuale ale copiilor. Platforma online dedicată integrează instrumente de management al procesului de învățare care le vor permite profesorilor să-și creeze și să-și gestioneze lecțiile, să monitorizeze și să evalueze rezultatele elevilor. Pentru Școala din valiză, Fundația Vodafone România va mobiliza o echipă de peste 200 de voluntari și va investi 420.000 de euro. Proiectul este implementat pe perioada anului școlar 2018-2019, în 10 școli din comunități rurale defavorizate aflate în județele Cluj, Brașov, Vâlcea, Olt, Dolj, Ilfov, Ialomița, Constanța, Vaslui și Iași. Numărul total al elevilor care vor beneficia de suportul proiectului este estimat la 5.000.
Ceva îmi spune că ideea o să fie superbine primită și că asta va duce la extinderea proiectului și în alte școli, în anii școlari care urmează.
Fara sa fiu rau, si fara sa minimizez importanta invatarii integrate… totusi, cand o comunitate are probleme de genu copii care se culca cu burta goala, tot IT-ul din lume nu prea face nici o branza. Plus, ai o problema serioasa din cauza profesorilor (eu am avut o experienta extrem de neplacuta, in ditai Cluju, exact pe tema asta. La final madame a reusit sa convinga parintii sa schimbe ora de “IT” cu o limba straina, ca ea nu se pricepe la asa ceva…).
Totusi, hai sa zicem ca reuseste cat de cat proiectul, si “informatizezi” populatia. Then what? Internet in locuri unde nu ai curent electric? Facultate de CS intre doua staule de vite? Mie mi se pare sincer ca se cam pune caruta in fata cailor, nu prea se lipeste nuca de perete. Poate mai simplu si mai eficient se putea baga banii aia in electrificare, in manuale de hartie, in carti la biblioteca, pana la urma si in adus ceva profesori remote.
adevărat ce spui dar vodafone nu e ministerul învățămîntului să rezolve problemele școlii…
asta vînd, cu asta se ocupă…asta fac; că din calcule de marketing și/sau financiare, chiar nu contează; din punctul meu de vedere este un proiect care are finalitate spre deosebire de multe bătăi grațioase de cîmpii ale onor ministerului…
ok, tableta aia nici nu-i dă copilului papa și nici nu-i mută WC-ul în casă dar poate simplul contact al unora cu tehnologia îi va face să-și dorească (mai tare și prin asta înțeleg “strîns din dinți”) o viață mai bună…
pe vremea părinților era “învață, dacă nu vrei să duci vaca de funie toată viața”
pe vremea mea era “învață, dacă nu vrei să tragi la șaibă”
…life’s a bitch…
Bai Costică, da tu ce-ai mai învățat mă daca din Moldova ai ajuns tocmai tot în Moldova, mă….
Da-mi-o mă mie p-aia mică, macar ea sa aibă parte de o viață liberă…
Ii iau eu tabletă, uite, nu mai beau trei patru zile și am făcut rost de bani pt tabletă…
bre, tu chiar ești turc, n-auzi că n-o dau?!
plus că nici atent nu ești, că tabletă are deja; doar ți-am zis că am ținut-o 1200 km în mașină pe cîntecele și curious george…
chiar dacă după ce am ajuns acasă din vacanță tableta e la cutie iar cîntecele mai vede, ocazional, pe telefoanele noastre, nu pot să nu mă întreb dacă n-ar trebui să-i permitem accesul la noua tehnologie…limitat la cîteva minute…
nici măcar doi ani și degetuiește aifonu’ cînd îl prinde…
din tot ce am citit/înțeles eu, problema pentru micuți cu tv-ul ar fi viteza cu care se derulează imaginile și care este prea mare pentru conexiunea ochi-creier în cazul lor…