Femeile vin de pe Venus, bărbaţii de la băut Femeile vin de pe Venus, bărbaţii de la băut

Cititoarele au întrebat, Cori Grămescu a răspuns – PARTEA I

Screen Shot 2015-03-10 at 22.54.30

Am luat-o de curând la întrebări pe antrenoarea Cori Grămescu, despre sport, diete și ce e mai bine să facem ca să fim în formă. După care v-am invitat s-o întrebați și voi orice doriți, cu promisiunea că vă va răspunde tot aici, pe blog. Iată prima tranșă de răspunsuri:

Ce părere ai de dietele pe bază de proteine și grăsimi, cu aproape zero carbohidrați? (Mariavna)

Aceste diete presupun o obișnuință în a urma diete restrictive, o bună cunoaștere a propriului corp și a modului în care reacționează la astfel de programe extreme și mai ales a corelației cu diverse antrenamente pe care le parcurgem. În unele situații pot fi o soluție de încercat, dar experiență mea mi-a arătat că, de regulă, ajungi tot în același punct și cu o dietă echilibrată, mai puțin restrictivă, care este asociată corect cu un plan de antrenamente progresive. Nu cred că dietele fără carbohidrați sunt o soluție pentru începătorii în ale sportului și dietei și nu cred că e bine să urmăm astfel de programe fără să avem cel puțin o ședința de consiliere în nutriție, înainte de a ne decide să urmăm un astfel de plan.

Cu rawveganism putem slăbi? (Lulu)

Slăbirea are de a face cu aportul total de calorii, cu procentele de nutrienți și cu corelarea acestora cu activitatea fizică. Dacă urmăm o dietă raw-vegana în care abundă dulciurile rawvegane, fructele uscate și cerealele ne putem chiar îngrășa, așa că întotdeauna trebuie să urmărim nu doar tipul de dietă pe care o urmăm, ci mai ales cantitățile și calitatea alimentelor pe care alegem să le consumăm.

Sunt o sedentară și jumătate, cu toate că fac sport ocazional, urc scările pe cât posibil și merg pe jos. Cum aș putea să fiu constantă în a face sport de mai multe ori pe săptămână? Dupa 10 ore de multinaționala, parcă ultimul lucru de care am nevoie e sportul, mai ales că trebuie să alerg și de colo-colo, pentru diverse comisioane… (Gabi)

Tocmai după 10 ore de multinațională ai nevoie de sport, dar de unul care să te reconecteze cu tine însăți, să te ajute să îți simți corpul și să găsești în antrenamentul tău acea componență de reducere a stressului, de eliberare de negativism și de energizare de care ai cu adevărat nevoie, după 10 ore de tensiune la muncă. Așa că poți încerca Pilates, Yoga, ore de balet, ore de mindfull running (alergi concentrându-te să respecți o anumită cadență și să respiri la intervale fixe de timp) în aer liber. Mișcarea făcută având atenția centrată asupra ta, asupra emoțiilor pe care le trăiești și asupra modului în care te eliberezi de starea negativă te va ajută să îți regăsești echilibrul. Apoi trebuie să pleci și cu un plan realist, un bun început este să îți propui să faci o oră de Yoga sau Pilates pe săptămână și să ai o jumătate de oră de alergare în aer liber pe săptămână. După 3 săptămâni, mai crești timpul de alergare cu 10 minute și tot așa, până ajungi la un nivel în care să te simți confortabil cu programul de sport. Obișnuință de a face mișcare se educa și se “€œcrește” în timp, nu vine aproape niciodată natural.

Și eu aș vrea să fac mai mult sport, dar, din păcate, acum 5 ani m-am accidentat la cot foarte grav. Ce pot să fac? (Vmo)

În primul rând, trebuie să ai o discuție cu medicul ortoped și să vezi ce mișcări îți sunt permise și de ce trebuie să te ferești. Apoi poți ști ce ți se potrivește. Oricum, în 5 ani, în principiu se recuperează măcar parțial capacitatea de a folosi articulația, așa că poți încerca să alergi, să faci înot, antrenamente care să evite suprasolicitarea cotului (tehnici de antrenament cu greutatea corpului adaptate pentru corpul tău sau Pilates pe aparate), dar toată strategia pleacă de la discuția cu medicul specialist și apoi, eventual, poți cere sfaturi punctuale unui antrenor de sport.

Eu am hipotiroidie și sunt urmarită la endocrinolog, iau Euthyrox, analizele sunt bune. Sunt curioasa dacă metabolismul este afectat de tiroidita chiar și în conditiile în care fac tratament? (Irina)

Hipotiroidia influențează funcționarea întregului organism, însă este o afecțiune ce poate fi relativ ușor controlată prin medicație, dietă și sport. Este cu atât mai important să faci constant antrenamente fizice, pentru că e singură modalitate reală de a te menține în formă pe termen lung și a-ți menține greutatea constantă în timp.

Ce parere ai despre mâncatul cu grijă, timp de 6 zile, și răsfăț în cea de-a șaptea, cu tot ce ne poftește inima? Metoda “cheat day”. Duce la îngrășare sau ne putem menține cu ea? (Ioana Banu)

Cred că  trebuie nuanțat. Nu e o idee bună ca, în “€œcheat day”, să  ne facem de cap… fără cap. Adică e  în regulă să ne satisfacem o  poftă alimentară, dacă ea apare, dar nu  aș merge atât de departe încât  să spun că putem mânca oricât de mult și orice alimente, fără repercusiuni pe termen lung. Cred că cea mai buna soluție e să ne găsim și alte surse de satisfacție, fără să ne limităm doar la mâncare. Dacă mâncăm sănătos, echilibrat și corect, în general nu apar pofte necontrolabile și nu e nevoie de cheat day. Atunci când simțim nevoia acută de a mânca orice și în cantități mari, e un semnal că nu ne alimentăm echilibrat.

Ce sfaturi ai pentru cineva care e dependent de carbohidrați? Eu am această mare problemă, nu reușesc să mă las de făinoase și, ca atare, având în vedere că mănânc dimineața cereale, la prânz, pâine/orz/paste și seara iar pâine, nu reușesc deloc să slăbesc. Pur și simplu nu simt că m-am săturat dacă nu mănânc pâine!!! Heeelp:) (Miky)

Trebuie să ai un plan gradual. Crește mai întâi cantitatea de legume. Adică mănâncă dimineața, pe lângă cereale, și un ardei, o roșie și puțin pește, de exemplu. La prânz mănâncă paste dar ia și o salată mare lângă, pe care să o mănânci prima. La cină mănâncă multe legume, puțină carne slabă și o felie sau două de pâine. După o săptămână, o să vezi că nevoia de glucide simple scade natural și poți să te stabilizezi la un consum mai redus. Apoi poți începe să lucrezi la sursele de carbohidrați. În pasul trei, reduci complet pâinea de seară și cam atât ai de făcut. Nu e greșit să consumi carbohidrați la micul dejun și la prânz, însă încearcă să mănânci carbohidrați complecși. Sunt mai valoroși din punct de vedere nutritiv. Adică înlocuiește cerealele îndulcite cu fulgi de hrișcă, mei și orz sau ovăz, mănâncă orez și paste integrale și ar trebui să fie în regulă. Și nu uita de sport, sedentarii nu au nevoie de glucide, dar persoanele care fac sport pot și trebuie să mănânce carbohidrați.

Sunt o mamică fericită, a unui băiețel de 2 luni, pe care îl alăptez, astfel încât nu mai am timp de sală. Inclusiv în timpul sarcinii am făcut sport constant și acum îmi lipsește. Aș vrea să îmi spuneți ce aș putea face acasă. Am rămas cu 8 kilograme în plus, localizate pe burtă majoritatea (a fost prin cezariană nașterea), dar și pe coapse și brațe. Din cauza alăptatului, nu pot ține o dietă strictă, deci mă pot baza doar pe sport. Vă mulțumesc anticipat! (Ioana)

Mai ales după cezariană, trebuie să aștepți să ai acordul medicului pentru a începe să faci sport. După ce medicul specialist îți spune că e în regulă să începi antrenamentele, poți porni un plan de antrenament cu Pilates, exerciții pentru creșterea tonusului muscular executate cu greutatea corpului și programe scurte de aerobic prin care să îți crești treptat rezistentă cardiovasculară. Însă trebuie să știi că, pe perioadă alăptării, poți urmă un plan alimentar care să te ajute să și reduci stratul adipos. Pentru asta îți recomand o consultație pentru nutriție, nu e un calcul prea ușor de făcut și trebuie luate în calcul mai multe variabile.

Eu am 43 de ani, 1,70 m 83 kg. Trebuie să slabeasc minim 20 kilograme. Nu am mai făcut sport de vreo 10 ani, deci nu sunt deloc tonifiată. Ce pot face pentru a nu-mi atârna pielea și sânii, în urma slăbirii? (Carmen)

Poți să stabilești un ritm de slăbire lent, de 1-2 kg pe lună, să faci mișcare și tratamente corporale menite să tonifice pielea (radiofrecvență, criolipoliza, masaj endermologic), dar trebuie să fii conștientă că pielea și mai ales sânii își vor pierde din fermitate, este un efect nedorit, dar inevitabil.

Și dacă nu am timp să ajung la sală, dar fac zilnic bicicletă acasă (cam o oră, dar uneori chiar o oră jumate), înseamnă că, la un moment dat, acest gen de mișcare n-o sa mai aibă niciun efect? (Lucia)

Trebuie să variezi antrenamentul și intensitatea lui, adică, pe lângă bicicletă, ar trebui să ai și câteva ședințe de antrenament compensatoriu prin care să lucrezi mușchii spatelui, ai brațelor și abdomenul. Și variază permanent intervalele de intensitate cu care pedalezi. Din păcate, un antrenament care nu crește în intensitate, în timp își pierde din eficientă.

Cum facem, după ce slăbim multe kilograme (10-15), să nu ne cada fața și să arătăm mai tinere cu 10 ani la corp și mai bătrâne cu 10 ani la față? (Miumiu)

Facem o vizită la un chirurg plastician să ne tragă niște fire de susținere și să ne refacă volumetria faciala cu fillere speciale. Din păcate, o slăbire semnificativă atrage și o îmbătrânire a trăsăturilor feței, din pricină pierderii de volum. Altă variantă e să slăbim lent, cu sport, și să facem regulat exerciții de meditație și relaxare, dar tot trebuie să intervenim mai serios în zona întreținerii feței.

Screen Shot 2015-03-10 at 22.17.28

Cori Grămescu e unul dintre cei mai cunoscuți antrenori din România, are studii de nutriție (și încă mai face, la Facultatea de Medicină din București), o groază de certificări pe diverse feluri de antrenamente și ați auzit-o de multe ori vorbind, la televizor sau prin ziare, despre sport, mâncare și viață sănătoasă. Mai deține și LadyFIT, o sală frumoasă pentru femei, care oferă peste 40 de ore de antrenament pe săptămână, pentru orice nivel de rezistență fizică și motricitate (de la Yoga, Stretching și Balet până la ore foarte intense de Capoeira sau Step), consultanță gratuită în privința antrenamentelor, motivare, suport, și, nu în ultimul rând, servicii de consultanță în nutriție, cu planuri alimentare personalizate, monitorizare și tot tacâmul. Mai multe despre sală aici, iar acesta este site-ul lui Cori, pe care, de asemenea, dacă sunteți interesați de sport și nutriție, veți găsi lucruri interesante de citit.

19 comentarii

  1. Eu am hernie de disc. Ce exercitii pot face pt. a intari muschii spatelui fara a agrava boala??
    Are cumva un video cu astfel de exercitii, si daca da unde il pot gasi ??

    • ma bag si IO, (stiu de la al meu sot cu probl similara) toti medicii i-au recomandata inot si iar inot

    • Inotul e intr-adevar foarte benefic pt. afectiunea ta, dar mai stiu o solutie pe care eu o aplic si functioneaza excelent: mergi la un cabinet specializat in gimnastica MEDICALA cu diagnosticul si toate investigatiile imagistice pe care probabil le ai. Kinetoterapeutul te va invata exercitii personalizate – in 5-10 sedinte – pe care apoi poti sa le faci acasa .

    • Multumesc, pt. sfat. De inot stiu, pt. ca asta mi-a recomandat si mie medicul dar momentan nu-mi permit financiar sa merg la un bazin. Asa ca alternativa pana la inot ma gandeam ca ar fi niste exercitii pe care sa le pot face si acasa.

    • daca nu stii s ainoti sau nu iti e accesibil un abonament la o piscina, mai e o solutie: cumpara-ti un spalier. costa in jur de maxim 400 de lei si e o fabrica de articole sportive chiar la Jilava, in stanga podului. sunt exercitii de facut pentru dubla hernie de disc cu rezultate de exceptie.investeti o data si il ai minim 10 ani.

  2. Multumesc frumos!

  3. Pentru ca nu am putut sa ma abtin, am si eu ceva de adauga. Una dintre doamnele de mai sus scrie ca are 1,73 si 83kg si zice ea ca ar trebui sa slabeasaca “minimum” :mrgreen: 20 kg. La varsta asta (eu am 45 si ma situez tot pe acolo) nu mai ajunge nimeni la 60 kg. Sau ajunge cu foarte mare greutate si se intoarce la kilogramele de dinainte.

    Eu am reusit sa dau jos 20kg acum 2 ani, cu antrenamente aproape in fiecare zi la sala si cu un regim alimentar foarte strict care, pe langa ca mi-a creat niste pietre dragute si foarte saltarete la bila, m-a adus intr-o stare de frustrare crunta. Ca urmare am pus la loc 12kg in doi ani. In ciuda faptului ca la sala merg (ce-i drept nu cu frecventa de dinainte).

    Ce vreau sa spun cu treba asta. Dupa o anumita varsta, fie ca ne place, fie ca nu ne place, nu mai este usor sa revenim la siluetele din liceu (pe vremea aceea cantaream 60kg la 1,73m) si ar trebui sa avem niste teluri in ceea ce priveste greutatea mult mai realiste.

    • Te contrazic. La o varsta similara, am slabit de la 74 la 58. Nu a fost o slabire de azi pe maine ci pe parcursul unui an, si in felul asta efectul yo-yo nu s-a instalat.
      Da, dupa o varsta se slabeste mai greu, metabolismul este mai lens mai ales la femei, dar putem compensa cu mai multa vointa si cu un plan bine facut si mai ales respectat.

    • Raluk, in primul rand nu precizezi ce inaltime ai. In al doilea rand, nu am negat ca se poate slabi atat cu vointa (eu am slabit la 43 de ani de la 87 la 67kg in decurs de 9 luni, deci nu de azi pe maine). Ceea ce am subliniat eu este ca nu mai poti sa ajungi la silueta de la 17 ani si sa o si mentii pe termen indelungat. Si la faptul ca romancele, in general, sunt obsedate sa fie slabe, slabe, slabe, iar asta conduce la un tel de greutate absurd. Greu de atins dupa 40 de ani, mai ales daca nu esti extrem de activa si nu infometezi serios.

      Apropo, mie nu mi-a atarnat nicio piele, nu mi s-a lasat nimic pe nicaieri (in afara de efectele inerente ale varstei, care nu ma deranjeaza, corpul uman este facut sa imbatraneasca ).

      P.S..Yo-yo nu este ceva care se “instaleaza” daca slabesti repede.

  4. Cori, eu am inceput antrenamentele de 2 luni- 3ori/saptamina la sala. Am 40 de ani, 175 si 58 kg dar tonus si rezistenta zero. In doua luni mi-a crescut considerabil capacitatea de efort, dar am simtit de mai multe ori o stare de ameteala, greata, tensiunea arteriala mai mare la terminarea antrenamentului, stari care au trecut de la sine dupa citeva ore. Nu am probleme de sanatate in rest. E necesar sa reduc din intensitatea antrenamentelor sau e normal sa apara asa ceva in conditiile unei totale lipse de antrenament anterior?

    • Iti raspund eu in locul lui Cori: nu mai face antrenamente ca si cum ai fi in cantonament, inaintea unei competitii, ca nu te duci nicaieri. Las-o mai moale, scopul trebuie sa fie sa faci sport cat mai mult timp, inca 20 de ani cel putin de acum inainte. La nivelul de absolut incepator, la care te afli, nu exista niciun motiv pentru care ar trebui sa te simti ametita si sa ai greata dupa antrenament. Asta inseamna ca tragi prea tare si cel mai probabil in maximum 2-3 luni, te vei lasa. Deci ia-o mai usor, doar ca sa te simti bine si tinteste pe termen lung.

    • poate e un sfat deplasat, dar am patit asa ( ameteala, greata) cand…nu am baut apa suficienta. Am marit cantitatea de apa (adica de la 1 sticla la 2 sticle de 500ml inainte si timpul antrenamentulu) si totul a disparut.

    • Apropo, ameteala la antrenamente apare si cand faci mai mult decat poate organismul (incercat pe propria-mi piele) sau cand organismul nu primeste suficient “combustibil” in restul zilei.

      Trebuie sa fii foarte atenta sa nu te antrenezi indelung cu puls peste 80-85% din pulsul maxim. Afecteaza inima si, daca nu ma insel, si tensiunea arteriala. Este o greseala pe care o fac multi. Se apuca de sala, vor rezultate peste noapte si se suprasolicita. Iar asta nu are niciun efect benefic, ba dimpotriva.

      Si inainte sa dati cu “dislike”-ul, chestile astea le stiu de la antrenorul meu personal.

    • Asdf: ai perfecta dreptate. E greu pentru ca nu stii care e pragul pe care nu ai voie sa il depasesti. In timpul antrenamentului totul e ok, abia apoi se intimpla toate relele:)
      o femeie: o sa incerc, mersi de sfat
      kanin- de cind maninc mai bine inainte de antrenament parca e mai usor.

  5. Buna, Cori. Am 28 ani, 1m62 si 47kg. Desi am o zestre genetica pt care multe femei ma invidiaza (la fel ca-n liceu si facultate, inca pot sa mananc orice fara sa iau in greutate), mi-as dori sa ma ingras un pic pt ca mi se pare ca sunt cam slabuta si am observat ca incep sa nu mai fiu la fel de tonifiata. Pana acum, nu am facut sport regulat avand scuza ca nu am probleme de greutate. Cum m-ar putea ajuta sportul sa castig cateva kg si sa ma tonifiez in acelasi timp? Multumesc!

  6. Ca la vechiul articol, chiar daca o sa ma certati din nou, eu tot spun: e frumoasa. 😉
    Nu ma intelegeti gresit, nu-i o remarca sexista sau…naiba stie ce 😉 E frumoasa. 😉
    Eu nu vreau sa slabesc, chiar daca Maria si ala mic se distreaza in legatura cu dimensiunile rotunjorului meu burtoi.;)
    Acum hai, certati-ma! 😉
    Si ca sa va supar si mai mult: si Simona Tache e frumoasa (cum se vede din poze, ca nu am vazut-o in realitate). Si are haz! Fericit domnul ei! 😉
    Cred ca as citi cu placere (daca ar scrie asta) si cotele apelor Dunarii, tot cu haz ar fi. 😉

  7. sunt tanar, doamne, tanar
    frumos, inteligent, bine situat financiar, potent si vesel.
    intrebarea e:
    doamna din articol e libera?

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest site foloseste serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.

Question Razz Sad Evil Exclaim Smile Redface Biggrin Surprised Eek Confused Cool LOL Mad Twisted Rolleyes Wink Idea Arrow Neutral Cry Mr. Green